Elbilen fungerer perfekt i hverdagen, hvis man dagligt har adgang til en langsomlader. Men på ferieturen er man også afhængig af lynladning, hvis man vil ned gennem Europa til Italien, Frankrig eller måske endda Spanien. Den gode nyhed er, at der nu er over 500.000 ladepunkter i Europa, herunder 56.000 hurtig- og lynladere.
Vi har netop kørt en tur gennem hele Tyskland for at vise, hvor nem turen er ned gennem Europas største transitland. Du kan læse erfaringerne eller se videoen om turen på linket her:
Læs mere: Så let gik 1.200 km ned gennem Tyskland i to elbiler
Men hvordan kommer man billigst på langtur i en elbil? Det har FDMs økonomiske rådgivning regnet på fra Danmark til en af danskernes favoritdestinationer Gardasøen. En køretur på i alt 3.000 km, når man er kommet retur til Danmark.
Hvad koster turen til Gardasøen og retur?
3.000 km i elbil | Eludgifter i alt |
---|---|
Tesla (for Tesla-ejere) | 2.012 kr. |
Tesla (med abonnement) | 2.210 kr. |
Ionity (med abonnement) | 2.630 kr. |
Elli (med abonnement) | 2.798 kr. |
ABRP (følge priser i app) | 3.243 kr. |
Priserne på opladning er indhentet i uge 23. ABRP er forkortelsen for appen A Better Route Planner.
Tesla er billigst – men overvej et abonnement
Der er sket flere større ændringer i forhold til at lade billigt på langtur. Mange bilmærker har indtil juni 2023 haft særpriser hos Ionity, hvor de kunne lade til under 3 kr. pr. kWh. Det vil være den billigste måde at købe strøm på, men aftalerne udløber løbende og kan ikke nytegnes p.t.
Det samme gør sig gældende for tilbud gennem populære apps som Juicepass, der tidligere har været populære for langtursfarende danske elbilister. Som situationen er her ultimo juni 2023 er det Tesla, der leverer den billigste opladning på ferieturen.
– Du kan spare 1.000 kr. ved at vælge Teslas ladere, hvis du skal køre 3.000 km på din ferietur. Og er der Tesla-ladere på din rute, vil jeg klart klart anbefale, at du køber et abonnement, så du får strømmen til den laveste pris, siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
Han påpeger dog, at enkelte bilmodeller ikke kan lade på Teslas mest udbredte lynlader kaldet V3. Det er primært Kia EV 6 samt Hyundai Ioniq 5/6.
Planlæg ferieturen hjemmefra
Selvom Tesla tilbyder den billigste opladning, er laderens placering nogle gange mere interessant end prisen. For det vigtigste er, at man får udnyttet elbilens rækkevidde på motorvejen, og at de lange pauser på langturen bliver afholdt strategisk, når familien skal holde spisepause eller bare har brug for lidt afveksling fra Autobahn-kørslen.
– Generelt vil vi anbefale, at man som førstegangs feriebilist i elbil laver lidt hjemmearbejde, så man bliver mentalt forberedt på turen gennem Europa. Det handler om at finde ruten og at planlægge efter det. Det er ikke så svært, som det lyder, og et godt tip er at bruge appen ABRP, siger Ilyas Dogru.
Betaling med kreditkort bliver mere og mere udbredt. Det bliver et EU-krav, men p.t. er det ikke alle ladepunkter, som har kreditkortterminal. Nogle steder kan det være den billigste måde at købe strøm på, så det er ikke altid, man skal bruge en ladeapp for at få billig strøm.
FDMs 5 tips til elbilferie i Europa
Skal du på langtur i elbil, har FDM samlet et par gode tips til ferieturen i 2023.
- Tjek prisen for lynladning på flere apps. Der kan i ekstreme tilfælde være helt op til 10 kr. forskel pr. kWh. Så med en komplet opladning vil en uheldig opladning blive mere end 500 kr. dyrere. Nogle relevante apps kunne være ChargeFinder og ABRP til planlægning og Spirii Go, Monta, Shell ReCharge, Elli til betaling.
- Prisforskellen på de billigste og de næstbilligste ladere er lavere, så en opladning vil ligge i omegnen af 100-200 kr. Derfor kan det være smartere at tage en lidt dyrere opladning, hvis dens placering passer bedre i forhold til elbilens rækkevidde.
- Kom ikke frem med mindre end 10 pct. strøm til større ladeparker. Er det en ladepark med eks. fire ladere, så hav mindst 20 pct. strøm, så du kan køre videre hvis der er lang kø.
- Vil du spare penge på dyr strøm på lynladere, så kør 110 km/t. i stedet for 130 km/t. Det sparer du cirka 20 pct. energi på.
- Husk altid at tage et ladekabel med, så du har mulighed for at lade på langsomladere undervejs. De er typisk billigere, men de kan også være eneste ladere i miles omkreds. Og tjek, om der er ladere på de hoteller, du booker undervejs samt på din destination. Dermed kan du lade bilen om natten og minimere tid til at lade, mens du er på farten. Nogle hoteller har gratis opladning, så spørg ind til det.
Clever er nu også smarte i udlandet
Mange danske elbilister har tegnet et strømabonnement hos Clever, og nu udvider Clever deres aktiviteter til udlandet. Som noget nyt i 2023 kan Clevers kunder købe strøm via en roamingaftale i foreløbig seks lande i Europa med op til 7.000 lynladere.
Aftalen gælder p.t. i Norge, Sverige, Tyskland, Holland, Frankrig og Østrig. Her vil man bl.a. kunne betale for opladning hos Ionity og Allego via Clevers App. Man kan ikke betale med Clevers ladebrik.
Bemærk, at der ikke er tale om, at man som Clever-kunde kan lade gratis på farten, som kunderne er vant til ved opladning på Clevers lynladere i Danmark. Der skal betales pr. kWh, man oplader, og man kan ikke betale med brikken. Tilbuddet gælder både for Clevers abonnenter og brugere af Clever Go.
– Clevers koncept passer langt hen ad vejen for de elbilister, der ønsker en nem og enkel løsning i forhold til deres elbilejerskab. Derfor er det smart, at de nu kan bruge deres fortrukne udbyders app til betaling af lynladning, siger Ilyas Dogru.
Han gør dog opmærksom på, at man som elbilist stadig bør orientere sig om priserne, før ladningen sættes i gang, for priserne på Clevers app kan være højere end andre apps.
Har du brug for hjælp?
Som medlem af FDM har du adgang til mange fordele og rabatter. Men du kan også få rådgivning af eksperter om hvordan du kommer bedst på bilferie.