Det tager ikke mange sekunder. Ned på knæ ved dækket, af med ventilhætten, ned med en grøn linse i ventilen, på med hætten igen, og så siver luften langsomt ud. Det sker i ly af nattens mørke, og om morgenen er det umuligt for bilejeren at køre på flade dæk.
– De grønne linser er de bedste, for de passer lige i størrelsen til at blive lagt ned i ventilen. De røde linser duer ikke. De er for små, forklarer Thomas. Han kalder sig selv benzinbekæmper og bilhader og optræder anonymt i denne artikel.
Han har flere gange bl.a. været med til at blokere trafikken og lukke luften ud af dæk på biler. Helt præcist SUV’er, der har været målet ved aktioner, hvor bilejere er vågnet op til en umiddelbart ubrugelig bil. Senest skete det i stor stil på Frederiksberg i København i juni i år, hvor over 100 biler blev ramt.
– Jeg synes egentlig, det er en meget venlig protest. Vi skærer ikke dækkene op, men lukker bare luften ud, og vi sætter en seddel i forruden, der gør opmærksom på, at vi har gjort det, så de risikerer ikke at køre på halvflade dæk, siger Thomas.
På sedlen, han henviser til, lyder overskriften: „ADVARSEL – din benzinsluger dræber“. Videre kan man læse: „Vi har lukket luften ud af ét eller flere af dine dæk. Du er sikkert sur, men tag det ikke personligt. Det er ikke dig, det er din bil. Vi har gjort det, fordi det har enorme konsekvenser for andre, at du kører i en kæmpe bil.“
Afsenderen er The Tyre Extinguishers (ordspil på fire extinguisher – en brandslukker. Tyre betyder dæk).
Når ingen gør noget, må man selv
Motor har forsøgt at få et interview med bevægelsen for at spørge til baggrunden for at gribe til selvtægt, men uden held.
Den er til stede i flere lande og vil have SUV’er ud af byerne, da de ifølge bevægelsen er unødvendige og forårsager mere luftforurening og slår flere bløde trafikanter ihjel end mindre biler. På deres hjemmeside fremgår det, at aktivister ikke skal gå efter bl.a. handicaptransporter og minibusser, og man kan finde en video af, hvordan man nemt lukker luften ud af et dæk.
– The Tyre Extinguishers er en autonom bevægelse, hvor nogle folk stiller en platform til rådighed, hvor man så selv tager hævn over bilismen og befrier byrummet med aktioner lokalt, forklarer Thomas og understreger, at han ikke taler på vegne af bevægelsen. Han taler for sig selv, når han svarer på, hvorfor han selv går længere end andre og over grænsen for at få folk til at droppe deres SUV.
– Man kan godt like noget på Facebook, skrive læserbreve eller være medlem af en organisation og mene, at nogen må gøre noget. Men det kan hurtigt blive en undskyldning for ikke at gøre en skid. Jeg sætter mig direkte imod bilismen. Når biler punkteres, og når vejene befries for biler, så er det ikkevoldeligt selvforsvar imod trafikvold. Nogle gange må man selv gøre noget, siger Thomas, der håber, at de aktioner, han er med i, giver eftertanke hos andre.
– Vi står midt i en kolossal klimaforandring, der kommer til at udrydde livet på Jorden. Hvis vi ikke stopper med at brænde fossile brændstoffer af, så bliver planeten stadig varmere, og der sker et kollaps i biodiversiteten og fødevareforsyningen. Folk vil dø af hungersnød, der bliver krig om mad, og millioner drives på flugt. Så man må spørge, om det er rimeligt at køre rundt i en fossilbil midt i en klimakatastrofe. Vi er nødt til at gøre noget ved det. Lige nu er vi syge kræftpatienter, der ikke kan leve uden deres smøger, mener bilhaderen, der heller ikke har meget tilovers for elbiler.
– De tager byrummet og er farlige på samme måde som andre biler. De forurener også lokalt med partikler fra dæk og bremser. Der kræves også mange ressourcer for at producere dem og batterierne. Man kan sige det samme om elcykler, men det er sgu noget mindre end med elbiler.
„Vi skal gentænke byrummet“
Thomas er midt i 30’erne og har været anholdt „ca. 100 gange“. Halvdelen af gangene i udlandet, hvor han har boet i en årrække. Han har bl.a. også lavet aktioner ved våbenmesser og skifergasboringer, og han kan ikke se noget forkert i civil ulydighed ved f.eks. at blokere trafikken.
– Man kan jo spørge, hvem det er, der blokerer byen. Er det folk, der vil tage byrummet tilbage og vil gøre det rart at være i? Eller er det folk, der kører rundt i farlige og forurenende
biler? Jeg vil mere sige, at vi „afblokerer“. Nærmest hele byrummet er jo ejet af biler, siger Thomas.
Han vil ikke gøre sig til dommer over, om f.eks. varebiler skal have lov at køre med varer i byen, eller hvor grænsen går.
– Det er ekstremt usympatisk at køre bil i København, når man kan gå, cykle eller tage offentlig transport. Vi bliver nødt til at gentænke hele byrummet, og bilerne skal ud af byen, mener bilhaderen.
Han har ikke selv kørekort og afviser, at han en dag bliver bilejer. Han kommer rundt på sin cykel, men det sker indimellem, at han er passager i en bil.
– Jeg har det megadårligt over det, når det sker, og jeg prøver altid at presse folk til at cykle i stedet for at køre bil. Mennesker og dyr bliver hvert år slået ihjel af trafikvold og luftforurening, og som passager har jeg et medansvar. Så det er hyklerisk af mig at køre med, siger Thomas.
Koordineret hærværk i flere lande
Thomas og andre, der gør som ham, møder ikke sympati hos bilejerne. Motor har talt med nogle af de bilejere på Frederiksberg, der har oplevet at komme ud til flade dæk. Ingen af dem ønsker at sige noget til citat til Motor.
Flere af dem var ikke klar over, at der var tale om, at luften bevidst var lukket ud af deres dæk, før en sms tikkede ind fra andre beboere i området, eller de havde læst om det i medierne.
The Tyre Extinguishers har flere gange taget „æren“ for natlige hærværk på parkerede biler. I september 2022 var gruppen særlig aktiv med to aktioner på Frederiksberg og en på Østerbro i København, der var så omfattende, at de blev omtalt i medierne. De benytter også selv sociale medier til at vise sig frem. Særligt 6. november sidste år, hvor aktionerne var koordineret og ifølge The Tyre Extinguishers selv ramte over 600 biler i ni lande, bl.a. England, Frankrig, Tyskland, Holland, Norge, Canada og Danmark.
Den seneste større aktion herhjemme i juni i år på Frederiksberg blev også omtalt, og Københavns Politi skrev på X (tidl. Twitter): „Vi er til stede på Frederiksberg – bl.a. på Egernvej og Solsortvej – hvor mange biler har fået lukket luft ud af dækkene. Vi har p.t. registreret over 100 biler. Vi efterforsker hærværket, og vi hører gerne fra borgere, der har set noget“.
Københavns Politi oplyser i et skriftligt svar til Motor, at det ikke er lykkedes at finde gerningspersonerne:
„Efterforskningen har desværre ikke resulteret i spor, vidneforklaringer eller andre beviser, der kan lede os på sporet af gerningsmændene, og Københavns Politi har vurderet, at der ikke er yderligere relevante efterforskningsmuligheder.“
Rebeller mod udryddelse
Et andet og mere organiseret initiativ, der også rammer bilisterne, er aktioner fra Extinction Rebellion, der betegner sig selv som en „international og ikke-partipolitisk folkebevægelse, der bruger ikke-voldelig civil ulydighed for at presse regeringer til at handle retfærdigt på klima- og økokollapset“.
Den danske afdeling har bl.a. spærret trafikken flere gange i København i foråret.
– Vi laver vores oprør på en mild og fredelig vis, synes vi selv. Det kan virke provokerende på dem, det går ud over, men vi står midt i en klimakrise, og der skal handles nu. Vi har lige oplevet den varmeste juli nogensinde, og EU’s klimachef siger, vi styrer mod en fremtid, hvor vores børn kommer til at udkæmpe krige om mad og vand. Det er svært at tage ind, for det sker ikke lige nu i Danmark. Men det er det, vi styrer imod, og i andre dele af verden rammer katastroferne allerede hårdt, så det er nødvendigt at gøre noget utraditionelt, siger Ida Dalsgaard Nicolaisen, der er én blandt flere talspersoner for Extinction Rebellion.
Formålet er bl.a. at presse politikerne til handling.
– De er gode til at kalde os et grønt foregangsland og love en masse. Men samtidig må det ikke gå for hurtigt, så de gør ikke så meget, og alligevel tror de, at vi kan nå vores mål lige inden fristen. Det er jo helt forrykt, når det handler om vores allesammens liv. Vi har vidst i mindst 30 år, at klimakatastrofen eksisterer,
og vi er efterhånden nået til COP28-klimakonferencen, men udledningerne stiger stadig. De arter, vi deler planeten med, uddør hurtigere end nogensinde før, påpeger Ida Dalsgaard Nicolaisen, der er 31 år og har været med i Extinction Rebellion siden 2019.
Hun ser ikke læserbreve og demonstrationer som en mulighed, der kan erstatte blokader.
– Jeg tror ikke længere på, at normale demonstrationer kan stoppe de her ting. Jeg ved heller ikke, om jeg tror på, at blokader kan. Men jeg har ikke hørt en bedre plan indtil videre. Politikerne kommer ikke til at skabe forandringer, før de kommer under et massivt pres.
Rollespil om at blive anholdt
Det massive pres skal komme fra mange mennesker. Extinction Rebellion vurderer selv, at der ved seneste blokade på H.C. Andersens Boulevard i København var 1.500 mennesker til stede.
Over 100 blev sigtet, da politiet ryddede vejen. Inden aktionerne går i gang, har folk fået roller. Nogle er fredsvagter for at nedskalere situationen, hvis f.eks. en bilist bliver vred.
Andre har bannere og starter aktionen ved at gå ud for grønt og så blokere vejen. Resten følger stille og roligt efter.
– Vi har et princip om, at vi altid er fredelige og ikkevoldelige. Vi har fokus på at træne folk i fredelig civil ulydighed, hvor vi prøver det hele af inden. Vi laver rollespil, hvor nogle laver en blokade, og andre spiller sure bilister eller politi og bærer folk væk. Vi forklarer også om folks juridiske rettigheder, og hvad der sker, når man bliver anholdt. Og hvornår man skal følge politiets anvisninger for ikke at blive anholdt. Der er også folk med, der ikke vil bryde loven, forklarer Ida Dalsgaard Nicolaisen, der selv er blevet anholdt ni gange i forbindelse med diverse aktioner.
Hun har ikke oplevet så meget vrede fra bilister, eller at nogle selv forsøger at erne dem, som man har set det i udlandet.
– Jeg har haft nogle fine oplevelser med folk, jeg har snakket med. Både folk, der ser på, eller bilister, som vi taler med for at forklare, hvad vi laver. De fleste har jo en bekymring for klimaet.
Nogle må blive sure
Men hvorfor egentlig blokere vejene og genere bilisterne i stedet for f.eks. at lave en blokade ved olieselskaberne?
– Det er, fordi det handler om os allesammen. Så vi er også nødt til at konfrontere samfundet i sin helhed med de her katastrofer. Jeg ved godt, der er nogle, der bliver sure. Men jeg tror ikke, vi kommer igennem de store forandringer, som vi skal, uden at der er nogle, der bliver sure. Men det er altså en eksistentiel krise, vi står i, så det nytter ikke at stå og samle underskrifter. Det er situationens alvor, der gør, at det er i orden at lave de her aktioner, siger Ida Dalsgaard Nicolaisen.
Hun understreger, at aktionerne ikke har til formål at stoppe privatbilismen. Hun arbejder selv som handicaphjælper, hvor bilen er nødvendig, og hendes kæreste har bil. Hun mener, at strukturerne skal ændres, så den kollektive trafik bliver det nemme og attraktive valg.
– Vi har opbygget et samfund, hvor man meget ofte har brug for en bil. Jeg kører meget på cykel og tager S-tog, men det er også nemt, når jeg bor i København og ikke har børn. Så jeg vil ikke sidde og spille hellig. Jeg forstår folk, der har brug for deres bil, når de f.eks. skal aflevere børn i børnehave osv., men vi er nødt til at forbruge mindre.
Civil ulydighed skaber forandring
Extinction Rebellion håber, at fl ere vil komme med ud på gaderne til kommende aktioner.
– Vi siger ikke, at alle skal gøre, som vi gør, men vi mener virkelig, vi har brug for en kæmpe folkebevægelse, hvor mange vil være med til at lave forstyrrende blokader og happenings. Jeg kan jo ikke sige, at efter at jeg har lavet blokader i tre år, så har det virket. Men jeg tror, at hvis vi er 100.000 eller måske bare 10.000, der gør det, så vil det sgu rykke noget. Hvis vi bliver mange nok, kan vi presse politikerne til at handle, siger Ida Dalsgaard Nicolaisen og peger på, at der gennem historien har været alle mulige ulovlige aktioner, der har hjulpet.
– Uden fredelig civil ulydighed havde kvinder ikke haft stemmeret, sorte havde ikke haft lige rettigheder osv. Det har skabt forandringer. Dengang var der også mange, der var sure på dem, der gjorde det, men det var med til at tvinge folk til at se tingene i øjnene og tage stilling. Der er alle mulige bevægelser, der har brugt de her metoder. Men man skal gøre det klogt, og det prøver vi også, siger Ida Dalsgaard Nicolaisen fra Extinction Rebellion, der varsler flere aktioner på bl.a. vejene.
FDM: Helt uacceptabelt
FDM kan ikke se logikken eller fornuften i fremgangsmåden med af pifte bildæk eller blokere trafikken for at gøre opmærksom på en sag.
– Vi tager skarpt afstand fra ulovlige metoder til at få et budskab frem. Vi lever i et retssamfund, og det er uacceptabelt at begå selvtægt og lave hærværk på folks biler, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i Økonomisk Politisk Sekretariat i FDM.
Han peger på, at vi har en høj grad af ytringsfrihed i Danmark, og at der er mange andre måder at vise sin utilfredshed på.
– Det er lovligt at demonstrere og komme med oplysninger og meninger på alle mulige platforme for at skabe opmærksomhed og debat, så de her metoder er unødvendige. Jeg tror ikke, folkene bag de her aktioner skaber sympati for deres sag, nærmere tværtimod.
Selv er han enig i, at der skal gøres meget for at imødegå klimaforandringer, og han kan på sin vis godt forstå, at nogle kan være frustrerede over, at det går for langsomt med ændringer.
– Vi har forståelse for budskabet om, at det går for langsomt med at nedbringe CO2-udledningen fra bilerne, men ikke for måden at få det frem på. FDM arbejder også intenst på at fremme den grønne omstilling, men vi gør det ved at tale med politikere, skrive debatindlæg og oplyse, rådgive og inspirere forbrugerne. Grøn omstilling handler om at få flest muligt til at kunne se sig selv i nye vaner, siger han.
Hold dig opdateret med FDMs nyhedsbreve
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks