Spektakulære ladestationer giver uventet løft til elbiler

Store og spektakulære ladestationer skyder op mange steder og bidrager til at holde lyntempo i udrulningen af især lynladere. Flere nye selskaber er med til at give stor mangfoldighed, og de nye ladestationer kommer over hele landet. Det går så hurtigt, at staten nu dropper tilskud til motorvejsladere.

Den cirkulære Ladestation Københavns Lufthavn ser fra oven.
Bilist

En usædvanlig ladepark har nu slået rod i det travle område ved Københavns Lufthavn.

Det jysk-baserede energiselskab Ewii har netop indviet et spektakulært, cirkelformet ladeanlæg lige ved Øresundsmotorvejen og Øresundsbroen.

16 lynladepladser rummer anlægget, som skal supplere langt over 1.000 ladere (AC og DC) fra samme selskab til både almindelige bilister og lufthavnens kunder og tjenestekøretøjer.

Taxa lader på den nye runde ladetation Københavns Lufthavn.
Ewiis nye anlæg ved Københavns Lufthavn med 16 ladepladser er designet af arkitektfirmaet Rum. I forbifarten kan trætaget minde om Clevers, men stilen er noget anderledes, og der er brugt mere lys. Lige fra åbningen 13. december var stationen populær blandt taxier.

De otte lynladere kan hver levere 360 kW, som skal deles af to biler. Den, der lader først, kan få 75 procent, (270 kW), og i takt med at denne bil ikke kan udnytte det hele, vil bil nr. to gå op til 50 og til sidst 75 procent.

Eksemplarisk station

Det er fantastisk, at der er kommet en stor ladestation ved landets store lufthavn, hvor elbilejere kan få strøm på bilen, f.eks. mens de venter på, at familie eller venner lander, siger forbrugerøkonom og ladespecialist i FDM, Ilyas Dogru.

Skilt med pris pr. kilowatttine.
Ved Ewii (kan udtales som ’evig’) skiltes der med prisen på en stor søjle. Som intro-tilbud er prisen 3,50 kroner pr. kWh, men i fremtiden vil prisen svinge kontinuerligt efter den aktuelle strømpris. Anlægget mangler indtil videre mulighed for betaling med kort, men en løsning er på vej.

Stationen er eksemplarisk. Den har tydelig skiltning af pris og snart også dynamiske priser, og man kan både betale med kort og app, siger han.

Ladestationen ved lufthavnen er en blandt flere usædvanlige eller meget store stationer, der skyder op for tiden, og som er med til at gøre ladning lidt særligt eller mere bekvemt.

Ladestation med lader i forgrunden og info-skærme i baggrunden.
Ewii-anlægget er cirkelformet og er uegnet til biler med påhængsvogn. Der er tagoverdækning, en lille have, bænke, en mad- og drikkeautomat, kørestoladgang og affaldsspande – samt en skærm der viser aktuelle flytider! Men der er hverken toilet eller mulighed for at vaske ruder eller tjekke dæktryk.

Flere store Clever-anlæg

Clever har således netop indviet Lollands største ladepark med 18 ladepladser. Anlægget med Clevers karakteristiske trætag ligger i Maribo ved motorvejsfrakørsel 48 på E47.

Stort set samtidig åbnede Clever et stort ladeanlæg med 16 udtag i Ringsted. Dette anlæg ligger i et indkøbsområde ved frakørsel 36 på E20 Vestmotorvejen. De to store anlæg er blandt 11, som Clever har åbnet i årets anden halvdel.

Taget på Clever-ladestation set lige oppefra.
Clevers nye ladepark ved Maribo i fugleperspektiv. De ni dobbelt-ladere har hvert deres tag i Clever-stil. 

Nye stationer hos Circle K: el først

Circle K, der er en af landets største udbydere af lynladere, åbnede i oktober et usædvanligt tankanlæg ved Odense. Det nybyggede anlæg er det første, hvor elladerne er anbragt centralt på området, mens benzin- og dieselpumperne står mere ude til siden.

De 12 lynladere er at finde ved frakørsel 50 på Fynske Motorvej E20 i et område med adskillige andre lynladestationer.

Noget lignende gentager sig, når Circle K i 2024 åbner et nybygget tank- og ladeanlæg i Recharge City, som ligger nær Horsens, ved frakørsel 57 på E45 Østjyske Motorvej.

Cirkle K-ladeanlæg
Circle K har på dette nye anlæg ved Odense sat elbilisterne i centrum. Til højre er der benzin- og dieselpumper.

OK vil have 30-40 større anlæg

Energiselskabet OK åbnede i sommer sine to første, større lynladestationer, i Vojens og Ikast, og inden for de næste to år vil selskabet have 30-40 af slagsen.

Sund & Bælt planlægger en enorm ladepark ved Halsskov med op til 50 ladepladser. Projektet er dog rendt ind i betydelige forsinkelser, så i stedet for sommer 2023 åbner de første ladere her formentlig først langt inde i 2024.

Computerfoto af kommende OK-ladestation.
Computerfoto af en af de kommende OK-ladestationer. Selskabet vil åbne 30-40.

Total gør sin entré nu

En ny ladestation ved Thisted kan ikke kaldes stor eller spektakulær, men med indvielsen 15. december af fire lynladestik gør energiselskabet Total Energies sin entre som ladeselskab i Danmark.

Den nye ladestation, som er en del af Vejdirektoratets udbud langs statsvejene, giver elbilister en tiltrængt lademulighed i et område uden mange hurtig- og lynladere.

Tre hvide Tesla-ladere.
Tesla åbner snart i Danmark den første af sin fjerde-generations-ladestation som denne i Holland. De nye V4-ladere udmærker sig blandt andet ved længere kabler, så ikke-Tesla-modeller lettere kan få kablet hen til bilen uden at spærre to pladser. Desuden kan de nye standere tage imod kortbetaling, og de er forberedt til højere strømstyrke end dagens 250 kW. 

Tesla skifter til ny generation

En god time mod nord, ved Blokhus, er Tesla ved at være klar med en af sine mange nye lynladestationer. Denne station skiller sig ud ved at være af fjerde generation. Supercharger V4 har længere ladekabler og mulighed for kortbetaling (kontaktløs) – to ting der især vil komme ejere af andre mærker end Tesla til gode.

Teslas V4-stationer er et resultat af EU's krav om kreditkortbetaling på hurtig- og lynladere og tydelig prisskiltning ved ladestationer. Også Tesla skal leve op til EU-kravene, hvis firmaet fortsat vil tilbyde offentlig opladning samt få støttemidler til ladefaciliteter, siger Ilyas Dogru.

De nye ladestationer bidrager til, at antallet af langsom- og hurtigladere vokser solidt med næsten 700 om måneden. Det svarer til, at forholdet mellem antal elbiler og ladestik holder sig omtrent konstant, viser den nyeste opgørelse fra analysefirmet Charge X, som formidles af Transportministeriet.

I november i år kom der 744 ekstra ladepunkter. Dermed er der nu ca. 16.520 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark. Det er en forøgelse på 7.840 i forhold til november 2022 – eller en stigning på 90 procent.

To biler på Ewii-ladestation.
Den nye Ewii-station ved Københavns Lufthavn har plads til 16 ladende biler ad gangen. Muligheden for at holde i kø er meget begrænset. 

Statsstøtte skrues nu ned

Udviklingen i ladestandere er skubbet i gang med statslige midler. 500 mio. kr. blev afsat som støtte til nye ladestandere i perioden 2022 til 2030, men nu har markedet overhalet den offentlige udrulningsplan.

Efter to år står det klart, at markedet for ladestandere er løbet i gang i en grad, hvor det har overhalet de offentlige planer, konstaterer Transportministeriet.

Vejdirektoratets opdaterede analyse viser, at der ikke er samme behov for offentlige investeringer i ladeparker, som det blev aftalt med Infrastrukturplan 2035. Derfor har partierne bag aftalen besluttet, at antallet af ladepladser, der finansieres af puljen, reduceres.

FDM roser Vejdirektoratet for at tage bestik af udviklingen, men vi har dog et ønske om, at der kanaliseres penge til støttepuljer til etablering af ladere hos boligforeninger og lignende steder. Her er der et akut behov. Eventuelle støttepuljer kan f.eks. målrettes prisen for ampere ved nettilslutningen, siger Ilyas Dogru.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve