FDM advarer: Seler til gravide forringer sikkerhed

Såkaldte gravidseler til brug i bilen dumper med et brag i ny stor test. FDM fraråder gravide at bruge de alternative seler, der ligefrem forringer sikkerheden for mor og barn.

Crashtest af graviddukke på bilsæde
Bilist

Bevægelsen er velkendt for de fleste, når de sætter sig ind i en bil. Fra over den ene skulder trækkes sikkerhedsselen tværs over bryst og hofte og klikkes på plads. Sådan har det været i årtier, hvor bilens trepunktssele har været trafikkens store livredder.

Men ikke mindst for gravide kan det være et mas at få selen til at sidde korrekt, i takt med at maven bliver større. Samtidig ønsker mange helt naturligt at beskytte deres ufødte barn bedst muligt. For nogle er løsningen en såkaldt gravidsele, der bruges i kombination med bilens trepunktssele. Selen markedsføres ofte som en bedre beskyttelse af mor og barn. Sådan forholder det sig ikke.

En ny test, som FDM har lavet i samarbejde med blandt andre tyske ADAC, viser tværtimod, at gravidselerne ligefrem forringer sikkerheden i forhold til bilens almindelige sikkerhedssele. Konkret er der testet fire forskellige typer gravidseler. Fælles for dem er, at de skal sikre, at sikkerhedsselen sidder korrekt hen over hoften og ikke højere oppe på maven, hvor den vil belaste barnet i tilfælde af et sammenstød eller en hård opbremsning. På nogle af selemodellerne gøres det med en elastik-strop eller seleforlænger, på andre, ved at et plastik- eller metalspænde trækker hofteselen ned mellem benene.

Brug almindelig sele

Crashtest med to forskellige „gravide dukker“ i forskellig størrelse viste imidlertid, at ingen af de fire seletyper er i stand til at modstå belastningen ved en kollision, og at ingen af selerne er i stand til at holde hofteselen på plads. Tværtimod forringer gravidselerne trepunktsselens normale seleføring og fastholdelsen af kvindens bækken. I testen resulterede det i en højere belastning af bryst, mave og bækken end ved brug af bilens sikkerhedssele alene. 

Crashtesten viste også, at selemodellerne med spænder af metal eller plastik udgør en forhøjet risiko for at gøre skade på kvindens mave og omkring kønsorganerne. Modellen med et plastikspænde knækkede ligefrem. Til sammenligning viste referencetesten, hvor testdukkerne alene var fastspændt med bilens sikkerhedssele, at den ikke belaster kvindens mave og underliv. 

– Gravidselerne er givet lavet i den bedste mening, men som vores test med al tydelighed viser, bør gravide helt undgå at bruge dem. At de gør det mere besværligt at spænde sikkerhedsselen, er én ting. Men at de ligefrem forringer sikkerheden for kvinden og det ufødte barn, er skræmmende og ikke godt nok, siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.

Det er modellen med et plastikspænde, der klarer sig dårligst. I crashtesten knækkede spændet med det resultat, at hofteselen blev revet op mellem testdukkens ben. I det hele taget kunne gravidselen ikke klare belastningen, og testdukken bevægede sig derfor seks centimeter længere frem i sædet ved sammenstødet.

– Det lyder måske ikke af meget, men det kan betyde, at kvinden rammer rattet med maven. Modsat formåede trepunktsselen at holde testdukken korrekt på plads, siger Søren W. Rasmussen.

I en test af en anden sele fik kvindens mave ved kollisionen trykket låsen på gravidselen op.

Gravide ikke i særlig fare

Ud over crashtesten er gravidselernes betjening blevet testet af syv kvinder, der var gravide i 20.-39. uge. Selvom det ifølge kvinderne var mere besværligt at spænde bilens trepunktssele i kombination med gravidselen, og ingen af selerne øgede komforten, var kvinderne alligevel tilbøjelige til at bruge dem i den tro, at de øger sikkerheden.

Testen viste også, at der skal bruges op mod 30 centimeter mere selelængde for at fastspænde gravidselerne. Men i tilfælde af en kollision, hvor gravidselerne ikke kan modstå belastningen, betyder det, at trepunktsselen sidder løst og dermed ikke fastholder kvinden i sædet.

Endelig viser analyse af data fra ADAC’s redningstjeneste, at gravide ikke har højere risiko for skader ved trafikuheld end andre. 

Flere forhandlere af selerne

Herhjemme forhandles forskellige gravidseler på hjemmesider og i forretninger. Blandt andet hos kæden BabySam, der på sin webshop skriver: „Dette sæde (graviditetsselen, red.) giver øget sikkerhed og komfort under kørsel. Perfekt bæltejustering, som giver en komfortabel placering af hoftestroppen under maven.“ 

Motor har forelagt testresultaterne for BabySam, hvor kommerciel direktør Michael Hansen kalder dem bekymrende. I en mail skriver han, at BabySam har bedt seleproducenten Reer om en „fyldestgørende melding om selen“ og dokumentation for den øgede sikkerhed. Indtil den kommer, har BabySam valgt at fjerne gravidselen fra sin webshop. Den sælges ikke i de fysiske butikker. BabySam understreger, at kæden kun har en interesse i at sælge denne sele, hvis sikkerheden forbedres, og at kædens produktbeskrivelse er taget fra
Reers egen tekst og information.

Også thansen har en gravidsele i sit sortiment. Motor har forgæves forsøgt at få en kommentar om thansens valg af produktet og dokumentation for dets egenskaber.

Seler kan give falsk tryghed

Kæden Kære Børn sælger gravidselen fra BeSafe, der er blandt de fire i testen. På Kære Børns hjemmeside kan man læse: „BeSafe’s graviditetssele hjælper med at beskytte både dig og barnet i en bilulykke, da den sikrer, at selen bliver på hofterne og beskytter maven. Graviditetsselen er crashtestet og påvirker ikke sikkerheden ved bilens 3-punktssele.“ Forelagt testen svarer Kære Børn: „I lyset af dette indstiller vi salget midlertidigt, indtil der kommer en nærmere afklaring af sagen.“

Hos norske BeSafe er man bekendt med testen af gravidseler, men man er ikke enig i konklusionen, forklarer marketingkoordinator Lisa Rosell. I en mail medgiver BeSafe, at bilers trepunktssele er sikrest, forudsat at den bruges korrekt, og at hofteselen ligger korrekt. BeSafe henviser til en undersøgelse fra svenske Folksam, som FDM tidligere har omtalt, og som viser, at 4 ud af 10 gravide spænder sikkerhedsselen forkert. 

„BeSafes graviditetsseles opgave er at sikre, at bilens hoftesele sidder korrekt under kørslen og i tilfælde af en ulykke. Vi ved også fra feedback, at graviditetsbæltet giver forbedret komfort for gravide,“ skriver BeSafe i sit svar til Motor.

Firmaet påpeger, at testresultaterne forudsætter en korrekt brug af bilens sikkerhedssele, og at et menneske ikke vil sidde så ideelt som en crashtestdukke. Derfor havde BeSafe gerne set en kontroltest, hvor trepunktsselen ikke var spændt korrekt.

– Det ændrer ikke på, at vores test af flere typer seler viser, at de alle falder igennem. Derfor kan vi kun fraråde brug af gravidselerne, som giver en falsk tryghed. I stedet bør man sikre sig, at trepunktsselen sidder korrekt, siger Søren W. Rasmussen. 

Hvilke sikkerhedsudstyr skal din bil have?

Du må aldrig gå på kompromis med sikkerheden. Hverken for dig selv eller bilens passagerer. Som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om bilers sikkerhed og sikkerhedsudstyr.

Kontakt rådgivningen