Hele 2371 bilister fik sidste år en ”hilsen” fra en privat p-vagt, som de syntes, var så urimelig, at de ikke så anden vej end at klage til Parkeringsklagenævnet. Det er en stigning i antal klager på godt og vel 10 procent fra året før.
I en femtedel af alle de sager nævnet afgjorde sidste år, så er det klageren, der får ret i, at det ikke er dem, der har gjort noget forkert – og derfor kan rive rudekuverten fra p-selskabet midt over.
304 klagesager blev sidste år frafaldet inden de overhovedet kom så langt som til at blive behandlet af nævnet. Og i mere end 4 ud af 5 tilfælde var det faktisk p-selskabet, der valgte at frafalde sagen, og dermed deres krav.
– Tallene viser jo, at det i mange tilfælde kan svare sig at klage til Parkeringsklagenævnet. Enten fordi parkeringsselskabet vælger at frafalde deres krav om kontrolafgift, altså populært sagt ”annullerer p-bøden”, eller fordi nævnet giver klageren medhold, lyder det fra Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.
– Så hvis man har fået en kontrolafgift, man mener, man ikke skulle have haft, så kan vi i FDM kun opfordre til, at man gør brug af sine klagemuligheder. Det er den bedste måde, at vi kan få skabt ordentlige og klare lovmæssige rammer for privat parkering på, afslutter Dennis Lange, der, ud over at være chefkonsulent i FDM, også indtager en af de i alt fire pladser i Parkeringsklagenævnet, som er udpeget af FDM.
Her går det galt
Det er særligt, når vi skal indtaste vores nummerplade f.eks. på en p-automat eller i en app, og når vi skal finde eller tyde de sorte parkeringsskilte, at der opstår uklarheder og dermed potentielle klagesager.
Det ses af, at det igen i år er emnerne ’digital registrering’ og ’skiltning’, som mange af klagerne handler om.
Læs mere: Bilister betaler prisen for p-selskabers skiltevrøvl
Flest klager over disse p-selskaber
Det er endnu engang p-selskabet APCOA, der kan smykke sig med titlen som uofficiel danmarksmester i p-klager. En titel de i øvrigt har været indehavere af, siden Parkeringsklagenævnet blev oprettet i 2018. Men sjældent har APCOA indtaget en så overlegen førsteplads, som den de får i årsrapporten for 2023, som Parkeringsklagenævnet i dag har sendt på gaden. Hele 49,53 % af alle de sager, som nævnet afgjorde sidste år, var klager over APCOA.
På de sekundære podieplaceringer finder vi i år ParkZone med 9,87 % af klagerne rettet mod sig, og City Parkeringsservice (der for nylig er blevet en del af Q-Park) med 8,03 %.
APCOA er ganske vist også Danmarks største parkeringsoperatør målt på omsætning. Men hvor tendensen er, at andre store p-selskaber får færre årlige klager, så er APCOAs andel af klager støt stigende.
Sådan klager du
For at Parkeringsklagenævnet kan behandle din klage, så er der nogle formelle krav, du skal følge.
Første skridt er, at du skal klage direkte til det parkeringsselskab, der har givet dig en kontrolafgift og modtage svar fra selskabet. Er svaret fra selskabet ikke tilfredsstillende, så er det, at du kan stile din klage videre til Parkeringsklagenævnet.
Har parkeringsselskabet smidt din klagehenvendelse i en syltekrukke og ikke svaret dig inden for tre måneder, må du dog godt sende din klage videre til Parkeringsklagenævnet uden svar fra p-selskabet. Her skal du bare kunne dokumentere, at din klagemail er sendt og modtaget på den og den dato af det p-selskab, du klager over.
Det koster 175 kroner i klagegebyr at klage sin sag hos Parkeringsklagenævnet. Derfor er det naturligvis en god ide, at du sikrer dig, at du overholder de formelle krav i nævnets klagevejledning, så din sag ikke bliver enten afvist eller tabt på grund af en banal "teknikalitet" om, hvordan du har klaget.
Har du klaget og får medhold i din sag, får du dit klagegebyr på 175 kroner tilbage.
Du kan læse meget mere om dine muligheder for at klage på Parkeringsklagenævnets hjemmeside.
Læs mere: Sådan indsender du klage over privat parkeringsselskab (eksternt link)
Har du brug for hjælp eller rådgivning?
Har du fået en parkeringsafgift, kan du som medlem få vurderet parkeringsafgiften og få rådgivning om det videre forløb. Vi hjælper dig med din klage, og i principielle tilfælde kan vi gå i retten med din sag.