Kilometerlange bilkøer og bagende sol med temperaturer på 35 grader eller mere er de fleste feriebilisters mareridt. For hvordan undgår man at blive kogt eller stegt under sydens sol?
Mange lader bilen stå i tomgang, så klimaanlægget kan holde temperaturen nede og humøret oppe. Men hvad hvis man kører elbil?
Mange frygter måske, at klimaanlægget vil sluge al bilens strøm. Men den bekymring er ubegrundet, viser en ny test, som FDMs tyske søsterklub, ADAC, har lavet.
Tyske ADAC har netop indviet et nyt såkaldt klimakammer på sine testfaciliteter i Landsberg ved München. Her er det muligt at teste, hvordan elbiler (og fossilbiler) påvirkes under høje og lave temperaturer fra +40 til -20 grader.
I klimakammeret kan ADAC lave standardiserede testcyklusser ved forskellige temperaturer og dermed teste bilernes energiforbrug, rækkevidde og ladehastighed både ved hård frost og ekstrem varme.
Test i 35 graders varme
Første test i det nye klimakammer er af klimaanlæggets energiforbrug i en elbil, når det er rigtig varmt.
Her simulerede ADAC en trafikprop i op til 35 graders varme ved hjælp af kraftige UV-lamper. Testbilen var Europas mest solgte elbil, Tesla Model Y, der blev sat i ’Camping Mode’, og batteriniveauet var på 60 procent. Klimaanlægget blev sat til at holde en temperatur på 20 grader.
– Der er stor interesse for elbilers forbrug. Ikke bare i forhold til hvordan kulde og varme påvirker rækkevidden, men også bilens infotainmentsystem og klimaanlæg. Ikke mindst det sidste. Det så vi tidligere på året, hvor uheld i vintervejret betød, at mange bilister måtte overnatte i deres bil. Det affødte mange bekymringer fra elbilejere, som frygtede enten ikke at kunne holde varmen eller at risikere at tømme bilens batteri ved at holde klimaanlægget i gang, siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.
8 kilometers rækkevidde
Selvom der undervejs blev målt 60 grader på ydersiden af testbilens forrude og op til 45 grader på instrumentbordet, lykkedes det at holde temperaturen i bilen på konstant under 25 grader – målt i både gulvniveau og loftshøjde.
Mere interessant brugte klimaanlægget ikke mere end 1,5 kW i timen. I alt brugte anlægget 12 kWh i de otte timer, testen varede, hvilket svarer til 2 procent af bilens batterikapacitet i timen eller omregnet 8 kilometers rækkevidde i timen.
Til sammenligning ville en fossilbil ifølge ADAC bruge mellem en og halvanden liter brændstof i timen foruden CO2-udledningen og udstødning på at holde bilens klimaanlæg kørende. Havde en elbil haft samme forbrug, ville det svare til 10-15 kWh – i timen.
– Testen punkterer endnu en myte om elbiler og viser, at elbilister ikke har grund til bekymring, når det gælder brugen af klimaanlægget. Det er så lidt, det forbruger, at det ikke har betydning for rækkevidden. Man kan derfor roligt sikre sig, at der er en behagelig temperatur i kabinen både sommer og vinter. Det er faktisk vigtigt, fordi en behagelig temperatur også har betydning for én som fører og dermed for sikkerheden, siger Lone Otto.
– Ligesom kulde påvirker høj varme også en elbil, selvom det ikke er helt så meget. I elbiler er klimaanlægget en del af drivlinjen, og derfor har et velfungerende klimaanlæg betydning for, om bilen fungerer korrekt. Derfor er det vigtigt, at man løbende sørger for, at bilens klimaanlæg er serviceret og vedligeholdt, tilføjer hun.
Overvejer du en elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.