Rækken af assistentsystemer, der skal hjælpe bilisten bag rattet, bliver stadig længere, og systemerne bliver mere almindelige i nye biler.
Hvor godt og hvordan de virker, er der imidlertid stor forskel på. Det viser en ny test, som Euro NCAP har lavet af udvalgte systemer, der skal hjælpe føreren med at holde bilen i sin vejbane, overvåger førerens opmærksomhed eller læser trafikken, så bilen kan nå at reagere, så en ulykke enten helt kan undgås eller skader minimeres.
Euro NCAP har siden 2020 testet udvalgte assistentsystemer sideløbende med de mere omfattende sikkerhedstest af biler. Fra i år er kravene til systemerne tilmed blevet skærpet, og det slår ud i årets test, hvor fem nye biler har været til eksamen med forskellige resultater til følge:
- BMW i5 – Meget god
- BYD Atto 3 – Kan ikke anbefales
- Mercedes-Benz C-klasse – Meget god
- Volkswagen ID.7 – God
- Volvo EC40 – God
Skal hjælpe, men ikke overtage styringen
I testen lægges der især vægt på balancen mellem føreren og assistentsystemerne. Ideelt set skal systemerne assistere, men ikke overtage kørslen. Bedst er de systemer, hvor det sker i et næsten umærkeligt samarbejde.
Derfor testes bilerne bl.a. i kurvekørsel herunder en såkaldt S-kurve, hvor de skal holde deres bane. Bilerne er testet ved motorvejskørsel.
Et andet fokuspunkt er bilens Safety Backup. Altså hvor gode assistentsystemerne er til at læse trafikken og deres evne til at gribe ind for at undgå en kollision. For eksempel hvis man nærmer sig en stillestående eller meget langsomt kørende bil. Det kan også være, hvis en bil pludselig trækker ind foran én. Her testes bilens evne til at bremse bilen og på anden måde signalere til føreren.
Blandt de skærpede krav er desuden bilernes evne til at aflæse den gældende hastighed og genkende bløde trafikanter som motorcyklister, fodgængere og cyklister.
Kinesiske biler halter efter
Af de fem biler klarer BMW i5 og Mercedes-Benz C-klasse sig bedst med en god balance mellem fører og assistentsystem. Derudover imponerede især Mercedes-Benz C-klassen med en høj sikkerhed. Bilen kunne nå at bremse i næsten alle testscenarier og selv tilpasse farten til vejens forløb, ligesom den selv kan trække ind til siden og standse, hvis føreren ikke reagerer.
Mindre godt klarer assistenterne i den kinesiske BYD Atto 3 sig. Bilen havde ikke bare svært ved at aflæse hastighedsskilte. Den lille elbils evne til at reagere på og bremse for forhindringer lå under mindstekravet, hvor det ender med den samlede bedømmelse: Kan ikke anbefales.
Ifølge Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør i FDM, og som selv har prøvet alle bilernes sikkerhedssystemer, kommer resultatet ikke som den store overraskelse.
– Vi har ofte registreret ret store forskelle i de forskellige bilers evne til at læse trafikken og vejenes forløb. Og her er BMW og Mercedes-Benz helt klart blandt de bedste. På samme måde har vi ofte kritiseret flere af de nye kinesiske bilmærkers evne til at fungere på en tilfredsstillende måde. Her er der ganske enkelt behov for forbedringer, før man kan få lige så godt udbytte som i de bedste biler, siger Søren W. Rasmussen.
Har du brug for hjælp til at finde en sikker bil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om biler.