Det er ikke nyt, at 162 mistede livet i trafikken sidste år. Et tal, der er steget for andet år i træk, men stadig er det tredje laveste i statistikkens historie.
Til gengæld er vi nu blevet klogere på typerne af ulykker og årsagerne til dem med den udvidede statistik over dødsulykker i 2023, som Vejdirektoratet er ude med.
Her fremgår det bl.a., at to tredjedele af dødsulykkerne sker udenfor byerne, og at 52 procent sker på veje med en hastighedsgrænse på 80 km/t eller derover. Tre ud af fire dræbte var mænd.
De tre hyppigste hovedsituationer ved en dødsulykke er fodgængerulykker (21 procent), frontalkollisioner (19 procent) og eneulykker (18 procent). Der skete flest ulykker i juni, september og december, og i tidsrummet kl. 15.00-17.59.
Ser man på de øvrige lande i EU, ligger Danmark lunt i svinget med 2,6 dræbte pr. 100.000 indbyggere. Kun Sverige og Malta har færre dræbte. EU-gennemsnittet er 4,7, og Bulgarien ligger helt i bunden.
Dræbte i trafikken de seneste 10 år
2014: 182
2015: 178
2016: 211
2017: 175
2018: 171
2019: 199
2020: 163
2021: 130
2022: 154
2023: 162
Uopmærksomhed er det største problem
Går man i dybden med årsagerne til ulykkerne, er uopmærksomhed og manglende orientering medvirkende til otte ud af 10 dødsulykker – eller helt præcis 79 procent. Det er en markant stigning ift. 2021 og 2022, da de tilsvarende tal var henholdsvis 61 og 58 procent.
Det er bekymrende, at der stadig er mange, der kommer ud for alvorlige ulykker på grund af uopmærksomhed eller manglende orientering, mener Jakob Bøving Arendt, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik, i en kommentar til de nye tal:
– Teknologi som mobiler eller smartwatches må ikke fylde så meget i vores liv, at de tager opmærksomhed fra trafikken, uanset om man er fodgænger, bilist eller cyklist. Samtidig skal man som bilist ikke stole blindt på moderne sikkerhedsudstyr – man har stadigvæk ansvaret for sin egen sikkerhed og andres sikkerhed, når man kører ud ad indkørslen. Selvom vi er nået et stykke vej i forhold til uopmærksomhed og brug af mobiler, er vi ikke i mål. Derfor vil vi stædigt have fokus på dette tema de kommende år, siger Jakob Bøving Arendt.
FDM: Det er ikke opløftende læsning
Det kommer ikke bag på FDM, at uopmærksomhed og manglende orientering er en af de mest forekommende ulykkesfaktorer, men er det er voldsomt, at det nu er en faktor i otte ud af 10 dødsulykker.
– Det skal vi alle gøre bedre, når vi bevæger os i trafikken. Så budskabet er meget klart: Kør bil, når du kører bil. Kør cykel, når du kører cykel. Kig op og kig dig omkring – og ikke mindst, hold snitterne fra mobiltelefonen, siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.
Udover uopmærksomhed og manglende orientering har hastighed, chancebetonet kørsel og kørsel i påvirket tilstand især været medvirkende til dødsulykkerne.
Trafikanter, som har været påvirket af, spiritus, narkotika eller medicin, har været en faktor i hver fjerde dødsulykke. Det er på niveau med tidligere år.
De dræbtes transportmiddel
Personbil: 64
Fodgænger: 32
Cykel: 30
Motorcykel: 13
Knallert: 13
Varebil: 6
Andet: 4
Flest ældre dør – og oftest på cyklen
Ser man på aldersfordelingen, er personer over 75 år overrepræsenteret i statistikken ift. befolkningsandel. Hele 29 procent af de dræbte tilhører denne aldersgruppe. Derimod er børn underrepræsenteret.
Blandt de 47 personer over 75 år, der døde i trafikken, kørte de 18 på cykel, mens der var 13 bilister, 13 fodgængere og tre er i kategorien ”andet”.
Blandt de ældre udgør kvinder en tredjedel af de trafikdræbte.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.