Når en bil skottes i Danmark, får man udbetalt en skrotningspræmie – eller som det formelt hedder en skrotningsgodtgørelse. Det er en ordning, hvor alle bilister betaler et løbende bidrag. Men ordningen skal hvile i sig selv, og i de senere år er der oparbejdet over 500 millioner kroner i ordningen.
Det skyldes primært, at der har været et betydeligt fald i udbetalinger, fordi færre danskere vælger at skrotte deres biler. Det kan eksempelvis være, fordi bilerne er blevet eksporteret i stedet, eller fordi folk har valgt at beholde deres bil i længere tid, da udbuddet af elbiler de senere år primært har været store og dyre biler.
Løftes fra 2.200 til 2.770 kr.
For at nedbringe balancen i bilskrotordningen har Miljøstyrelsen foreslået, at skrotpræmien forhøjes fra 2.200 til 2.770 kr. fra januar 2026. Denne stigning forventes at træde i kraft 1. januar. Miljøstyrelsen forventer, at der vil blive skrottet flere biler i Danmark allerede fra næste år.
– Det er naturligvis positivt, at skrotningsgodtgørelsen nu hæves, så den ordning, alle bilister årligt betaler til, fortsat kan hvile i sig selv, siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.
– Når det er sagt, undrer vi os i FDM over, at man fra myndighedernes side ikke har reageret, inden der har ophobet sig en halv milliard kroner, slutter Dennis Lange.
Derfor opfordrer FDM til, at man fremadrettet er mere opmærksom på løbende at justere, så indtægter og udgifter i ordningen balancerer.
Man har også tidligere løftet skrotpræmien, men sidste gang var det en midlertidig ordning. I 2020 og 2021 var der en særlig skrotningspræmie for ældre dieselbiler, hvor man kunne få 5.000 kr. i skrotningspræmie.
Bliv medlem af FDM
Ved at blive medlem af FDM kan du få individuel rådgivning både ved køb og hvis du har en sag med et værksted eller en forhandler. Du kan også få bilistmagasinet Motor tilsendt, rabat på brændstof og strøm samt en lang række andre fordele.