Tiltrængt trafikplan

Endelig kom der en plan for den danske trafik. Desværre kommer den så sent, at vi skal igennem et valg, før den kan blive til noget. Til den tid foretrækker FDM et bredt forlig om fremtidens veje og baner.

Regeringen er på vej med milliarder til de danske veje
FDM Mener

Så lykkedes det. Efter et ualmindelig langt tilløb fremlagde regeringen og Dansk Folkeparti en storstilet plan for investeringer i nye veje og jernbaner.

Hensigten er frem mod 2030 at investere 112 milliarder kroner i den danske infrastruktur. Det er godt og tiltrængt, for uden en tidssvarende infrastruktur går Danmark i stå – bogstavelig talt.

FDM har sammen med en række andre interessenter i en årrække efterlyst en masterplan for den fremtidige udbygning af infrastrukturen. Efter at de sidste projekter fra 2009-planen er blevet færdiggjort, har det nemlig knebet gevaldigt med at træffe nye beslutninger og ikke mindst finde finansieringen til nye veje.

Samtidig har vi i de senere år set en meget kraftig trafikvækst, øget trængsel og dermed spildtid i trafikken. I det lys var det på høje tid, at der politisk blev taget affære.

Læs mere: Regeringen og DF klar med milliarder til nye veje 

Kan falde til jorden efter valget

Men er alt så godt? Det er et spørgsmål, der reelt ikke kan besvares på denne side af folketingsvalget, for i virkeligheden er planen mest af alt et valgoplæg. Planen blev fremlagt så sent i valgperioden, at der ikke kan nås at træffe beslutninger før et valg, og den er heller ikke forhandlet med et bredt flertal i Folketinget, som det ellers oftest har været tilfældet.

Det er dermed ikke givet, at der efter valget er et flertal bag infrastrukturplanen – i hvert fald ikke i dens nuværende form. Derfor havde FDM gerne set et bredt forlig bag så vigtig en aftale.

Læs også: Bedre veje er en samfundsopgave

Endelig fokus på store vejprojekter

Ser man nærmere på indholdet, rummer planen nærmest alle de større vejprojekter, vi i FDM kan komme i tanke om – også dem, der har været i støbeskeen i årtier, uden at der har kunnet findes vilje og finansiering til dem. Det er yderst positivt.

Men en række projekter giver også mindelser om sognerådspolitik, hvor lokale særinteresser afspejles i de valgte projekter. Her må det nok blot konstateres, at sådan er politik – det er det muliges kunst.

Få rabatter på turen

Bilisterne skal endnu engang betale

FDM har navnlig ytret kritik af ét punkt i planen: finansieringen. En del af de mange nye veje og jernbaner tænkes finansieret ved endnu en gang at trække penge ud fra Storebælts- og Øresundsforbindelserne.

At det lige netop er bilisterne, som kører over Storebælt, der skal bidrage til finansiering af anden infrastruktur, mener FDM ikke er rimeligt. Nu er taksterne tilmed låst fast til 2030, og tilbagebetalingstiden på broen er endnu en gang udskudt. Det er og bliver en dårlig og urimelig løsning.

Læs også: FDMs trafikpolitiske program