Regeringen og DF klar med milliarder til nye veje

Regeringen og Dansk Folkeparti er i nyt udspil klar til at investere over 112 milliarder kroner i veje, jernbaner og kollektiv trafik. Udspillet rummer mange gode projekter, mener FDM, men kritiserer, at bilisterne selv skal betale for en del af dem.

Regeringen og DF vil bruge over 100 mia. kr. på nye veje og jernbaner.
Fotograf:

Foto

colourbox
Trafik

Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om en langsigtet investeringsplan for infrastrukturen, der fra 2021 og frem mod 2030 samlet sikrer investeringer for 112,7 milliarder kroner.

omkring 80 procent af den såkaldte persontransport sker i bil. Derfor mener vi også, at det er godt, at vejprojekterne fylder, som de gør i udspillet

’Aftale om et sammenhængende Danmark’, som planen hedder, indebærer blandt andet, at der skal bygges nye veje og jernbaner flere steder i Danmark, mens en række belastede motorveje udbygges. Konkret indeholder planen 450 kilometer nye eller udbyggede veje.

Derudover afsættes der 12 milliarder kroner til forskellige puljer, der øremærkes til forskellige tiltag. Herunder en cykelpulje på 1 milliard kroner og en pulje til bekæmpelse af vejstøj.

Læs hele investeringsplanen her (eksternt link)

Trængsel koster samfundet dyrt

”Trængsel på vejene koster hver dag samfundet dyrt, ligesom det er irriterende for den enkelte trafikant at spilde tiden i lange bilkøer. Trængslen vil kun vokse i fremtiden, hvis ikke vi gør noget nu. Derfor vil vi investere mere i vores vejinfrastruktur, og med den nye aftale sætter vi eksempelvis gang i vigtige og nødvendige udvidelser af landets mest belastede motorvejstrækninger,” udtaler transportminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Læs også: Bedre veje er en samfundsopgave

Blandt de nye vejprojekter er blandt andet:

  • Ny tredje Limfjordsforbindelse (20 km lang 4-sporet motorvej. Forbindes med E45)
  • Frederikssundmotorvej (17 km)
  • Kalundborgmotorvej (20 km)
  • Næstved-Rønnede også kaldet ’Gedestien’ (15 km motorvej)
  • Ny Midtjysk motorvej fra Haderslev til Give (70-83 km)
  • Sydlig Ring 5 fra Køge til Frederikssundvej (35 km)
  • Udvidelse af E45 Aarhus N-Aarhus S fra 4 til 6 spor (16 km)
  • Udvidelse af E45 Skanderborg S-Vejle (35 km)
  • Udvidelse af E45/E20 Kolding V (7 km)
  • Udvidelse af E20 Syd om Odense (14 km)
  • Øget kapacitet på Motorring 3 og udvidelse af Amager- og Øresundsmotorvejen
  • Udvidelse af Hillerødmotorvejen og forlængelse til Hillerød med ny motorvej (3+13 km)
  • Opgradering af motorvej omkring Herning (i alt 15 km)

Derudover indeholder investeringsplanen investering i nye jernbaneprojekter og indkøb af tog for godt 71 milliarder kroner.

Læs også: 2025-plan vil sende milliarder til vejene

Politikerne har lyttet til FDM

FDM har længe efterlyst en større plan for infrastrukturen. Derfor hilser FDM også regeringens og Dansk Folkepartis nye plan velkommen.

”Der er mange gode projekter i planen fra regeringen og DF. Fremfor alt er vi glade for, at politikerne har lyttet til blandt andre FDM, som længe har efterlyst en større plan for, hvordan vi de kommende år sikrer mobiliteten. Det er godt for både den enkelte bilist og for samfundet,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, og tilføjer:

”Skal Danmark hænge sammen, kræver det investeringer i både veje, skinner og cykelstier. Men vi ved også, at omkring 80 procent af den såkaldte persontransport sker i bil. Derfor mener vi også, at det er godt, at vejprojekterne fylder, som de gør i udspillet. Man har fra politisk side forsømt at investere i vejene de senere år, og mange af de valgte projekter vil lette trængslen og øge mobiliteten mange steder i Danmark.”

Læs også: Ny plan: Bred motorvej i hele Østjylland

Penge tages fra Storebæltsbroen

Skal FDM kritisere noget i udspillet, er det først og fremmest finansieringen. En ikke uvæsentlig del af de mange milliarder betales nemlig af bilisterne selv. Ifølge planen hentes der årligt over en milliard fra Storebæltsbroen ved at forlænge tilbagebetalingstiden.

”På den måde kommer bilisterne til selv at betale for mange af de nye vejprojekter. Taget i betragtning, at bilisterne allerede i dag betaler over 50 milliarder kroner årligt i bilafgifter, mener FDM, at politikerne bør stoppe brugen af Storebæltsbroen som en økonomisk malkemaskine. Hvorfor skal de, der tilfældigvis kører over Storebælt, betale for veje og jernbaner alle andre steder i landet? Senest fandt regeringen penge til en udvidelse af en del af Den Fynske Motorvej ved netop samme øvelse,” siger Torben Lund Kudsk.

Der er dog lang vej til, at regeringens og DFs plan kan realiseres. I første omgang kræver det et politisk flertal efter det kommende folketingsvalg.

Læs også: Regeringen vil sænke taksten på Storebælt