Sidste punktum i dieselskandalen?

FDM undersøger, om tysk dom også kan komme danske VW-ejere til gode. Afsløringen af snyd med EU’s miljøtest har dog allerede haft konsekvenser, som alle bilejere kan være glade for.

VW-logo
FDM Mener

Næsten fem år efter at skandalen om VW’s snyd med softwaren i flere af deres dieselbiler begyndte at rulle, har den tyske højesteret formentlig sat det første punktum i en række retssager mod VW-koncernen. 

En tysk bilkøber har fået rettens ord for, at bilgiganten skal købe hans dieselbil tilbage. Ikke fordi der længere er noget teknisk i vejen med bilen, eller fordi bilejeren har lidt et konkret økonomisk tab, men angiveligt fordi VW efter domstolens vurdering har opført sig uhæderligt. 

Se mere: Test af VW-opdatering: ingen bivirkning - her og nu

VW solgte gennem flere år og med fuldt overlæg biler med et motorstyringsprogram, som var designet til at snyde EU’s miljøtest. Derved skadede de, ifølge retten, bevidst forbrugerne på en måde, der strider mod almindelig hæderlighed. Den tyske dom er på mange måder interessant og tankevækkende.

Selvom dansk og tysk ret på mange måder ligner hinanden, er der i detaljerne mange forskelle. Derfor kan dommen desværre ikke oversættes direkte til danske forhold. 

FDM vil se på dansk lovgivning

I Danmark har VW-ejere fået udbedret manglen i form af bl.a. en tvungen softwareopdatering. Målet er at sikre, at bilerne lever op til EU’s miljøkrav, og at køberne får en bil, der miljømæssigt reelt svarer til den, de troede, de havde købt. I processen har FDM set mange typer problemer hos vores medlemmer, og vi har hjulpet mange med at få bilerne bragt i orden.

At de berørte bilejere derudover skulle have lidt et økonomisk tab i forhold til dansk ret, har dog været langt sværere at bevise. FDM har desuden bemærket, at danske myndigheder ikke har sat VW under samme pres, som vi har set flere steder i udlandet. 

Se om din bil har 'snydechippen'

VW’s snyd kan på ingen måde forsvares. Derfor vil vi i FDM arbejde videre med afsæt i den tyske dom og se, om danske bilejere har juridiske muligheder i Tyskland. Vi vil også se, om der kan findes inspiration til ændringer i dansk lovgivning om forbrugerforhold, hvor virksomheder bevidst fører andre bag lyset. 

Dieselgate har medført skrappere miljøkrav

Også i et større perspektiv er dommen interessant. VW står i Tyskland sandsynligvis snart med 50.000 brugte dieselbiler, de har måttet tilbagekøbe. Samtidig må flere andre bilproducenter også holde vejret – VW var nemlig langtfra alene om at tolke EU’s miljøkrav kreativt, da de fiflede med bilernes software.

Test i bl.a. Tyskland har efterfølgende vist, at dieselbiler fra en række andre bilproducenter også viser påfaldende forskelle i emissionerne, afhængig af om de standardtestes i laboratoriet eller mere dynamisk på landevejen. 

Læs mere: Dieselsnyd koster VW nyt nederlag

Alligevel er der kommet noget godt ud af „dieselgate“. EU har fået nye og meget strammere krav til dieselbiler – og de virker. Nu kan man stole på, at bilerne overholder reglerne – også uden for laboratoriet. Og den europæiske bilindustri har med VW i spidsen for alvor kastet sig over at udvikle elbiler. De har som bekendt ikke et udstødningsrør, man som bilproducent kan komme til at snuble over. 

FDM-tema om dieselgate