Danskerne har et stort mobilitetsbehov, men skal de for alvor vælge elbilerne til, er det vigtigt, at man fra politisk side sikrer, at rammerne er til det.
Her ligger en udvidelse af håndværkerfradraget, så det også dækker installation af ladebokse, lige for.
Det forventes, at 70-85 procent af opladning vil ske hjemme. Derfor bør Folketingets partier også tænke på, hvordan de enkelte bilejere skal kunne oplade deres elbiler ved hjemmet, i deres planer.
Tidligere indgik installation af ladestik til elbiler i Boligjobordningen, også kendt som håndværkerfradraget. Men da ydelsen ikke blev anvendt i særlig stort omfang, valgte man fra politisk side i 2017 at fjerne den til fordel for andre ydelser. Nu foreslår regeringen, at puljen til Boligjobordningen forhøjes, og at den grønne boligforbedring styrkes.
Hos FDM har vi ikke nogen holdning til Boligjobordningen, men fortsætter den, er det oplagt at genindføre fradraget for installation af ladebokse, som er et vigtigt element i udbredelsen af elektrificerede biler og dermed realiseringen af de politiske mål om flere grønne biler.
Elbiler er i dag – selv uden fuld afgift – dyre i indkøb. Men ud over større evt. finansielle omkostninger kræver en elbil også en ladeboks og installation af denne i hjemmet. En intelligent ladeboks, der kan optimere opladningen af elbilens batteri, kan hurtigt koste 8.000-20.000 kr. Alene det kan afholde mange fra at overveje en elbil eller opladningshybrid nu og her.
Det kan også få nogle til at ty til ’kreative installationer’. Men installation af ladeboks er ikke et gør-det-selv-arbejde. Når en elbil lades, bruges der nemlig strøm over lang tid, hvilket belaster husstandens elinstallation langt mere end hjemmets øvrige strømforbrugende apparater. Det er ufarligt, hvis installationen er udført forsvarligt, men er ikke noget, man selv kan lave.
At skabe gode og sikre lademuligheder ved bopælen er ikke bare vigtigt, men rummer også andre fordele for både elbilejere og for samfundet.
For det første er det vigtigt for bilisterne at kunne vågne op til et fuldt opladet batteri, da det kan være afgørende for at fjerne den såkaldte rækkeviddeangst.
For det andet er opladning hjemme med til at mindske trængslen på offentlige ladepladser.
For det tredje handler det om at udnytte energisystemet optimalt. Om natten har vi i Danmark ofte overskud af vindmøllestrøm og generelt lav belastning af elnettet. Derfor vil det højst sandsynligt også være billigst at oplade om natten. Intelligent hjemmeopladning vil nemlig være med til at skabe bedre balance i elnettet. Men netop de intelligente ladebokse er ikke billige og kræver derfor en stor investering.