Når du køber en mobiltelefon, en barbermaskine eller et helt tredje opladeligt produkt, så bruger du som det mest naturlige den ledning, der følger med, til at oplade. Men helt så nemt er det ikke med en el- eller plugin-hybridbil.
Den nødlader, der ligger i bagagerummet, når du får leveret bilen, skal du ikke uden videre komme i stikkontakten derhjemme eller ude hos andre.
Det er en nødlader, der – som ordet antyder – skal benyttes i nødstilfælde. Mange kender den som en 'mormorlader'. Følger der ikke en med bilen, eller har du i stedet en stationær ladeboks hjemme, kan den også købes separat til at lade hos netop mormor eller ved andre besøg.
- Man skal betragte nødladeren som et reservehjul i bilen. Det skal egentlig bare være der og kun benyttes, hvis der ikke er andre muligheder, og kun hvis elinstallationen, hvor der trækkes strøm fra, er beregnet til el- og hybridbilsopladning, forklarer teknisk konsulent i FDM, Tom Westersø Larsen.
Har du spørgsmål til opladning af elbil?
Mange misforståelser
Der kommer rigtig mange elbiler på markedet i disse år, og de bliver billigere, så flere får råd til dem. De kan også til fulde opfylde folks behov, så de fleste er ved at få øjnene op for dem, og det betyder, at behovet for opladning stiger.
I de henvendelser om elbiler og opladning, som FDM dagligt modtager fra medlemmerne, skinner det igennem, at hovedparten er i tvivl om, hvad de må og ikke må.
- Generelt har de ikke fået nok rådgivning fra sælgeren eller leasingudbyderen om, hvordan de skal lade bilen. Vi kan simpelthen høre, at de ikke har fået fortalt, hvordan de skal lade en el- eller hybridbil, og især hvordan de ikke skal gøre det, siger Tom Westersø Larsen.
Andre ser stort på sikkerheden og benytter alligevel tvivlsomme løsninger, der i nogle tilfælde er ulovlige.
- Der er forskel på at tanke en 'almindelig' bil, der kører på flydende brændstoffer, og så på at 'tanke' strøm på en el- eller opladningshybridbil. Mange medlemmer, der henvender sig til os, ønsker ikke at investere i den optimale løsning, nemlig en stationær ladeboks derhjemme. Og så er det, at vi ser tvivlsomme måder at lade på, påpeger Tom Westersø Larsen.
Prisen for at etablere en stationær ladeboks på hjemmeadressen kan nemt løbe op i 10.000-15.000 kr., mens en nødlader fås til under 2.000 kr.
- Den vælger nogle at anvende i traditionelle elinstallationer i husene, der ikke nødvendigvis er lovlige til elbilopladning. Vi oplever samtidig forslag til ulovlige og uansvarlige opladningsmuligheder på sociale medier. Dem fraråder vi på det kraftigste, at folk benytter, siger Tom Westersø Larsen.
Læs mere: Se, hvornår du må bruge mormorladeren
Husets elinstallation på overarbejde
Prisforskellen på en stationær ladeboks og en nødlader frister til at bruge nødladeren permanent. Derfor har FDMs tekniske afdeling ved simulerede ladninger afprøvet de mere tvivlsomme og i nogle tilfælde ulovlige måder at lade bilen på med en nødlader.
Nødladeren består af en elektronisk styring, hvorfra der går to kabler. Det ene tilsluttes bilen, og det andet kan med en adapter sættes i en almindelig stikkontakt. Styringen i nødladeren kommunikerer med bilen og sørger for at afbryde opladningen, hvis noget er galt. Men den kan ikke kommunikere med stikket i væggen eller resten af husets elinstallation.
- Problemet er, at de fleste elinstallationer i huse og sommerhuse ikke er dimensioneret til at trække den strøm, der er behov for til at oplade en elbil eller plugin-hybrid. Hvis man så alligevel bruger nødladeren i mange timer, så kan der udvikles meget varme, der kan gøre skade på husets elinstallation, siger Tom Westersø Larsen.
Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man kun oplader i maksimalt to timer med over 6 ampere. Det er den belastning, en almindelig stikkontakt er beregnet til. Men nødladerne kan typisk lade med 6 til 16 ampere.
Ulovligt og farligt
Så lang tid skal der dog ikke gå, før ledningerne bliver varme. FDMs teknikere har målt temperaturerne ved at tilslutte nødladeren i bl.a. en stikdåse og en kabeltromle. Begge tilslutninger er aldeles ulovlige, for man må ikke oplade gennem 'løse' kontakter.
- Men det er det, som el- og hybridbilejere ofte gør, hvis der f.eks. er langt fra bilen og hen til en stikkontakt ved huset eller sommerhuset. Ledningerne bliver meget hurtigt 60-70 grader varme, og de smelter ved omkring 70-90 grader.
- Desuden afstedkommer den store strømstyrke, at der kan komme en gnist mellem stikben og stikkontakt, hvis de uheldigvis hives fra hinanden under opladning. Gnisten – eller lysbuen som det hedder – kan risikere at skade personer eller komponenter, der er tilsluttet opladningen, forklarer FDM-tekniker Tom Westersø Larsen.
Termosikringen i kabeltromlen sprang ved 37-69 grader, og temperaturen i ledningen i stikdåsen nåede op på 82 grader. Inde i væggen nåede temperaturen i en ledning omgivet af isolering op på 108 grader efter kun 15 minutter, da der blev ladet med 16 ampere.
- De færreste ved, hvad der er på den anden side af stikkontakten inde i væggen, og hvor stor en vedvarende strøm elinstallationen kan levere. Hvis der er tynde ledninger med stor strømstyrke, bliver de hurtigt varme. Det kan i værste fald starte en brand i væggens isolering, der ligger omkring ledningerne og kontakten, advarer Tom Westersø Larsen.
Læs mere: Alt om livet med elbil
Få styr på strømmen
Anbefalingen fra FDM er, at man anskaffer sig en stationær ladeboks og får den installeret af en autoriseret fagperson. På den måde er det sikkert at lade, og risikoen for skader elimineres.
Fravælger man boksen, skal man som minimum have sikret sig, at husets elinstallation kan levere strøm på en forsvarlig måde, hvor enten fejlstrømsafbryder type A eller B tilsluttes en separat sikringsgruppe i husets eltavle samtidig med CEE-stik (blåt eller rødt).
En elinstallation med fejlstrømafbryder type B opfylder lovkrav ved alle typer nødladere. Det er den løsning, som FDM anbefaler som den næstbedste.
Sådan er det sjældent i huse i dag, og her er det ikke kun elbilejere, der skal være opmærksomme.
- Hus- og sommerhusejere skal også tænke på, at hvis de f.eks. låner eller lejer deres hus eller sommerhus ud, så kan de stadig flere elbilister trække strøm fra huset. Det er en meget dårlig idé, hvis elinstallationen ikke er udført med henblik på opladning af el- og hybridbiler, forklarer Tom Westersø Larsen.
Derfor er det en god idé at gøre lejere og andre opmærksom på, at de ikke må lade bilen i husets kontakter. Har du derimod styr på din installation, er der ikke noget i vejen for at benytte nødladeren. Du kan også trygt give strøm til andre.
Læs mere: Bilimportører giver mere information og begrænser nødladere
VIDEO: Se mere om nødladerne
Ulovligt med flytbare kontakter
Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man undgår langvarig belastning af almindelige stikkontakter. Langvarig belastning er defineret som mere end 6 ampere i over to timer, og hvis du lader flere gange om ugen.
Vil du benytte den oftere, skal din elinstallation have en separat gruppe med egen sikring og fejlstrømsafbryder. Desuden skal der være et CEE-udtag, der er godkendt til længerevarende belastning på 16 ampere.
Det er ulovligt at lade med en flytbar kontakt, såsom en forlængerledning eller en kabeltromle.
Læs mere hos Sikkerhedsstyrelsen
Stor forskel på nødladere
Der er mange nødladere på markedet, og de kan være meget forskellige. Ladeeffekten varierer fra 6 til 16 ampere. Nogle har kun almindelige stikkontakter (Schuko-stik), mens andre kan anvende blåt eller rødt CEE-stik (det er muligt at køb en adapter fra CEE-udtag til Shuko-stik).
Enkelte nødladere giver mulighed for at justere ladeeffekten, mens der i en del biler er mulighed for at justere ladeeffekten. Hvis man vil købe en nødlader, så anbefaler FDM, at dens effekt stemmer overens med bilens interne lader, og at nødladeren kun anvendes sammen med installationer, der er udført med henblik på opladning af el- og hybridbiler.
Læs mere: Teknisk ordbog til el- og hybridbiler
Pas på dårlig rådgivning
FDMs rådgivning modtager hver dag opkald fra medlemmer, der ikke har styr på, hvordan de skal lade deres el- eller hybridbil. Det er helt tydeligt, at de ofte ikke får den rette rådgivning hos forhandleren eller hos leasingselskabet, når de får udleveret bilen.
Den manglende eller forkerte rådgivning er især problematisk omkring nødladerne, der også kan være købt andre steder. Vi spurgt til brugen af nødladere i chatten hos T. Hansen og hos Power, der begge gav helt forkerte svar.
T. Hansen: ”Den skal bare smækkes i 230”
FDM: Jeg har fundet en lader til pluginbil. Kan jeg bare bruge den i en stikkontakt?
T. Hansen: Ja, den skal bare smækkes i 230
FDM: Er det så også ok at bruge en kabeltromle?
T. Hansen: Hvis den har jord
FDM: Ok, ved du om laderen virker uden jord?
T. Hansen: Der sidder jordstik i. Vil ikke anbefale at fjerne den
Da FDM efterfølgende kontakter T. Hansen, lyder svaret fra kommerciel chef, Lars Dahl:
- Vi ærgrer os over, at pågældende medarbejder har givet forkerte svar til en kunde. I stedet for at svare hurtigt i en chatkorrespondance bør komplicerede spørgsmål naturligvis undersøges til bunds, og korrespondancen fortsætte på e-mail eller telefon. For at undgå, at det sker igen, har vi naturligvis taget fat i pågældende medarbejder, og vi har tilført ekstra information på vores hjemmeside om de pågældende produkter. Vi har ligeledes lagt link ud til Sikkerhedsstyrelsens information omkring opladning af elbiler. Vi kan se, at det er et generelt billede, hos stort set alle forhandlere af Mode 2-kabler i Danmark, at informationen er mangelfuld.
Power: Forlængerledning er ok
FDM: Kan jeg bruge denne lader i en almindelig stikkontakt?
Power: Ud fra billederne ligner det et dansk stik. Så det kan du godt, ja
FDM: Hvad med en forlængerledning? Så burde det vel også være ok
Power: Ja! Så længe det er et dansk stik
Da FDM efterfølgende kontakter Power, lyder svaret fra nordisk kategoridirektør new business, Mikkel Alme:
- Det er en meget beklagelig fejl, og vi har desværre ydet mangelfuld rådgivning. Vi bestræber os altid på at hjælpe alle kunder og give den absolut bedste kundeservice. Dette er et enestående tilfælde og viser ikke vores generelle høje kundeservice på chatten. Vi vil kontakte de kunder, som har købt denne type, og informere dem om, hvordan man bruger den korrekt. Vi sørger for, at vores kundecenter og power.dk bliver opdateret med korrekt information. Der arbejdes også på et samarbejde med en landsdækkende elektriker, som vi vil bruge ift. installation og rådgivning.