Regeringens forslag til nye bilafgifter er nu endeligt vedtaget, og det vil give den nødvendige ro, der sammen med gunstige afgiftsforhold skaber gode vilkår for, at danskerne frem mod 2030 for alvor kan begynde udskiftningen af benzin- og dieselbilerne med elektrificerede modeller.
Men én ting er at købe en elbil, noget andet at få energi på den. Den udfordring blev den såkaldte Bilkommission også bedt om at se på, og det er der kommet endnu en grundig og perspektivrig rapport ud af. Der er i det hele taget ikke mange torne i kommissionens buket af anbefalinger.
I FDM er vi glade for, at Bilkommissionen langt hen ad vejen har lyttet til både forbrugerne og branchen. Det gælder i forhold til, hvordan vi får udrullet ladestanderne i byen og på landet, og i forhold til hvordan vi sikrer et gennemskueligt lademarked, så det bliver nemmere og billigere at køre elbil.
Der er ingen tvivl om, at markedet for opladning er umodent og kan være en jungle for dem, der er vant til at tanke brændstof. Med to dominerende operatører er konkurrencen desværre også begrænset. Derfor er det godt, at kommissionen anbefaler en analyse af netop konkurrencen og en løbende overvågning af markedet. FDM har længe arbejdet for, at det skal være nemmere at være elbilist – f.eks. i form af adgang til alle ladestandere.
Et første skridt blev for nylig taget med en brancheaftale, som FDM bakker op om, hvor en række ladeoperatører forpligter sig til at åbne deres netværk. I takt med at markedet modnes, og flere elbiler og ladeoperatører kommer på banen, er det ikke bare nødvendigt med nem adgang til alle offentlige ladepunkter. Prisen skal også være rimelig og gennemsigtig. Helt som vi kender det fra roaming på mobiltelefonområdet.
Det er også positivt, at Bilkommissionen foreslår, at alle elbilejere, uanset om de får energi gennem et ladeabonnement eller egen ladeboks, kan få el med lav afgift, og at der er fokus på behovet for at hjælpe alle dem i fælles boformer, som ikke har adgang til egen p-plads, hvor en ladeboks kan sættes op.
En enkelt tidsel havde der dog sneget sig ind – kørselsafgifter. Kommissionen var blevet bedt om at se på dette og mente, at det nu samfundsøkonomisk kunne være en god idé, også selvom den samme Bilkommission i efteråret slog fast, at bilister i forvejen er alt, alt for hårdt beskattet. For FDM er det en problematisk løsning, der risikerer at ramme socialt og geografisk skævt. Heldigvis skulle vi ikke vente på, at der kom en god løsning „i morgen“. Allerede samme dag skød transportministeren idéen ned.
Nu venter så den politiske proces, hvor Bilkommisionens anbefalinger bliver forvandlet til politik. Den vil FDM følge tæt, og vi vil presse på, så løsningerne, der findes, bliver til størst fordel for forbrugerne og miljøet.