Trafikken på vejene har det seneste år taget en pause under coronanedlukningen. I takt med at samfundet genåbnes, vil trængslen dog utvivlsomt komme tilbage. Selvom flere formodentlig vil arbejde mere hjemmefra, og flere møder forbliver digitale, er der udsigt til øget økonomisk vækst – og med væksten kommer normalt mere trafik.
De politiske svar på danskernes udfordringer med mobilitet er dog tvetydige. Regeringen har fremlagt en længe ventet infrastrukturplan med forslag om at anvende over 100 mia. kr. på veje, jernbane, cykelstier og ladeinfrastruktur frem mod 2035. Det er på mange måder et rigtigt godt udspil med talrige nødvendige vejprojekter i hele landet, og der er, som FDM har efterlyst, også fokus på de mange mindre projekter, der hver især kan give en stor effekt for relativt få midler.
Regeringen vil også gøre det nemmere at være elbilist og har lyttet til mange af Eldrup-kommissionens gode forslag. Et andet fokusområde er støj. Trafikken stiger, og der bygges tæt på store veje – derfor er det vigtigt, at der gøres mere for at mindske støjgenerne. Og så rummer forslaget mange fornuftige tanker om at udbygge cykelstier og den kollektive trafik.
Men der er også ugler i mosen. En del af de mange milliarder skal nemlig hentes i Storebælts- og Øresundsforbindelserne, der igen igen skal fungere som økonomisk „malkeko“. Stik mod den oprindelige aftale, da broerne blev besluttet. Det er og bliver urimeligt, at netop bilister, der vælger de to broer, ud over deres bilafgifter og indkomstskatter også skal give et ekstra bidrag til infrastruktur i resten af landet.
Regeringen foreslår også, at kommunerne skal have lov til at lukke byerne helt eller delvist ned for biltrafik om søndagen. Det giver god mening, at udvalgte veje eller bydele lukkes ved særlige arrangementer, ligesom gågader allerede findes i mange byer, men tanken om bilfrie søndage er først og fremmest symbolpolitik, der vil ramme byernes egne borgere, handelsliv og besøgende.
Regeringens infrastrukturudspil er blevet mødt af automatreaktioner om, at det er for sort, og at der er alt for meget fokus på „sorte veje“. I virkeligheden er det omvendt. Vedtages udspillet, vil der frem mod 2035 blive afsat over 80 mia. kr. til jernbanen og 59 mia. kr. til vejene, og det på trods af, at jernbanen kun står for 10 procent af persontransporten. Det er også vigtigt at huske, at der på vejene, der vil blive bygget og udvidet, de kommende år vil køre stadig flere elektrificerede biler, ligesom der endnu også er et stykke vej, før alle jernbanestrækninger i Danmark betjenes af eldrevne tog.
FDM håber, at regeringen denne gang lykkes med en bred politisk aftale, hvilket vil kræve indrømmelser fra begge sider af midten. Fokus bør være på at sikre danskerne den bedst mulige mobilitet for pengene, og at der tages reelle grønne hensyn med afsæt i fremtidens og ikke fortidens miljølogik. Det er fremtidens og ikke fortidens trafik, der skal køre på vejene.