De kommende 14 år vil der blive investeret yderligere 52 milliarder i vejinfrastruktur. Det er resultatet af et længere forhandlingsforløb om fremtidens investeringer i infrastruktur, som det lykkedes Folketingets partier at blive enige om lige før sommerferien. Det blev heldigvis en bred aftale, hvilket sikrer robusthed. Men den er stykket sammen af en række flertalskombinationer – Enhedslisten og Alternativet er eksempelvis ikke med i aftalen om vejinvesteringer, og SF står uden for aftalen om den tredje Limfjordsforbindelse.
Måske er netop det fleksible mandatgrundlag grunden til, at aftalen set med FDMs øjne samlet set er en ganske fornuftig aftale. Flere af regeringens støttepartier havde ellers på forhånd proklameret, at det var slut med penge til flere motorveje. Men fornuften sejrede heldigvis, og der blev fundet mange midler til både store motorvejsprojekter og en lang række vigtige, mere lokale vejprojekter. Aftalen kan derfor med rette bryste sig af både at bekæmpe trængsel og få Danmark trafikalt til at hænge bedre sammen.
Der er også midler til at støtte opladning af elbiler langs hovedvejsnettet, til støjbekæmpelse, trafiksikkerhed, vejvedligehold og bedre forhold for cyklister. Det er også yderst positivt, at betalingen på Kronprinsesse Marys Bro droppes – den forbliver forhåbentlig en historisk parentes i et land, hvor bilisterne i forvejen mere end betaler for de udgifter, bilismen belaster samfundet med.
Det er også fornuftigt, at aftalen er i to såkaldte ”rul” med et pitstop i 2028. Det er vigtigt, da det dels giver en prioritering i rækkefølgen af investeringer, og dels sikrer, at der kan justeres i planerne om nødvendigt. Det sidste kan blive væsentligt, da mange forhold på trafikområdet må forventes at ændre sig i de kommende år med grøn omstilling og en måske begyndende ændret bosætning og et ændret pendlerbehov som følge af coronapandemien.
Men der er også hår i suppen. Endnu en gang skal der hentes flere penge ud af Storebælt- og Øresundsforbindelserne, og der bruges nærmest demonstrativt 86 milliarder kroner på jernbanen, der står for mindre end 10 procent af persontransporten.
Aftalen blev heller ikke en bredere mobilitetsaftale, og vi savner i FDM helt konkret, at der politisk havde været større fokus på, hvilket uudnyttet potentiale der er i samkørsel. Det bliver formodentlig til en informationskampagne til næste år, men de økonomiske og lovgivningsmæssige rammevilkår er desværre uændrede.
Grundlæggende er FDM dog rigtig godt tilfreds med aftalen, der lægger en god plan for, hvordan danskernes mobilitet kan bibeholdes de næste par årtier.