Det nye Folketing og den nye regering står fra begyndelsen over for store udfordringer: historiske geopolitiske spændinger, klimakrise, energikrise, inflation og risiko for økonomisk recession.
Danskernes mobilitet er et af de områder, hvor politisk handling er påkrævet. Den er forudsætningen for et dynamisk og konkurrencedygtigt arbejdsmarked og dermed krumtappen i vores økonomi. Mobiliteten og transportområdet er samtidig én af tre nøgler til håndtering af klimakrisen. Men vores mobilitet er truet af uhensigtsmæssige afgiftsstrukturer og utilstrækkelig politisk vilje til at fremme udviklingen.
Det er blevet dyrt at være bilist, uanset om der er brændstof eller strøm i „tanken“. Den tidligere regering kunne ikke sikre flertal til reelt at lette pendlernes udgifter. Det må den nye regering forsøge igen. Det er oplagt at øge befordringsfradraget, så der er mere tilbage efter skat. Hvis de høje energipriser bider sig fast, bør der også ses på afgifterne. Dieselbilisterne betaler eksempelvis en tårnhøj udligningsafgift – den kunne fjernes midlertidigt.
Samtidig ser vi, at nye elbiler stiger markant i pris. Det er et problem, fordi endnu flere elbiler lige om lidt også skal til at betale registreringsafgift. Derfor er der behov for at udskyde den planlagte afgiftsstigning i den nuværende bilafgiftsmodel. Ellers risikerer vi, at omstillingen til elbiler går helt i stå. Og her hjælper det ikke, at elafgiften fjernes midlertidigt efter nytår. De fleste elbilister havde i forvejen den lave afgift på strømmen til elbilen.
Ved folketingsvalget i 2019 var der fem elbiler om hvert offentligt ladepunkt. Nu er der 14. Hvis ikke „ladestress“ skal blive en ny stopklods for den grønne omstilling, er der behov for politisk handling. Derfor har FDM opstillet fem forslag til, hvordan politikerne får skub i udrulningen af flere ladestandere. Vi peger blandt andet på flere støttepuljer og udbudskrav, og så skal forbrugerprisen være et centralt kriterium.
Det „gamle“ Folketing fik sidste år landet en stor og tiltrængt infrastrukturaftale, der kan være med til at sikre danskernes mobilitet, men fra flere sider lyder der nu krav om at bremse udbygningen, inden den er kommet i gang. Argumentet er, at flere veje ikke er foreneligt med at nå klimamålene. Her er det vigtigt at huske to ting: Fremtidens biler er grønne elbiler, og uden en god mobilitet har vi ikke økonomi til de store, nødvendige grønne investeringer, der skal til privat i erhvervslivet og som samfund.
FDM forventer, at politikerne trækker i arbejdstøjet, og vi står også klar til konstruktiv dialog om, hvordan danskernes mobilitet øges på trafiksikker og miljø- og klimamæssigt bæredygtig vis.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks