Danmark har fået en ny flertalsregering hen over midten i dansk politik. I en tid med store politiske udfordringer på en lang række områder viser det sig forhåbentlig at blive en god, handlekraftig løsning. En af opgaverne bliver at binde Danmark bedre sammen. Det skal være muligt at bo, arbejde og uddanne sig i hele landet, som det hedder i regeringsgrundlaget.
For FDM handler det bl.a. om, at de mange projekter med udbygning af veje i hele landet, der fremgår af „Infrastrukturplan 2035“, bliver realiseret. Det er nødvendigt, hvis vi skal sikre en fortsat høj mobilitet og effektivitet til gavn for os alle – både for den enkelte og samfundet.
Men et Danmark i balance handler i høj grad også om at se på skattereglerne på transportområdet. Mest presserende er kørselsfradraget, som har behov for en ny beregningsmodel, der langt bedre afspejler de udgifter, danskerne i dag har til at pendle til og fra arbejde i deres bil.
Også deleøkonomien trænger til et eftersyn. Oldnordiske skatteregler gør det besværligt at deles om udgifterne, når man kører sammen. Mens nye veje og indfasning af elbiler tager mange år, kan samkørsel virke her og nu. Kører to sammen i bilen, har man med et halveret klimabelastningen og lettet trængslen.
Regeringen skal have ros for at lægge op til, at der sættes endnu mere fart på at fremme elbilerne. Danskerne har i de senere år for alvor taget dem til sig, men der er bump forude. Som en del af den store aftale om bilafgifter fra 2020 er det nemlig planen at skrue op for afgifterne på elbiler, men da elbilerne ikke som forventet er faldet i pris, risikerer afgifterne at gøre dem så dyre, at salget går i stå.
Derfor er det oplagt at udskyde indfasningen af registreringsafgiften, der for alvor skulle i gang fra 2025. Udfordringen bliver at finde finansieringen. Her kan vi være bekymrede for, at man vil lade alle de danskere, der endnu kører i en bil med tankdæksel, samle regningen op. Det går naturligvis ikke. Vælger man igen at øge ejerafgifterne, vil det ramme de ældste biler hårdest, og de køres typisk af familier med den mindste købekraft. Det vil være socialt skævt og næppe den mest hensigtsmæssige metode til at fremme befolkningens opbakning til den grønne omstilling.
De, der allerede har skiftet til en elbil, har måske lagt mærke til, at der rundtom i landet ofte står færdigetablerede ladestandere, der ikke virker, fordi strømmen ikke er sluttet til. FDM håber, at den nye regering hurtigt får sat handling bag ambitionen om, at udbygningen af elnettet skal være på forkant med elforbruget.
Udfordringerne er mange. Heldigvis er FDM som bilisternes interesse- og forbrugerorganisation med næsten 270.000 medlemshusstande klar til at anvise de nødvendige løsninger, så vi også i det nye år fremmer den grønne omstilling og samtidig sikrer et Danmark, der hænger sammen. Vi glæder os til at tage fat.
Godt nytår!
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks