Der forhandles om en ændring af bilafgifterne, der for elbiler over ca. 365.000 kr. står til at stige fra nytår og i de kommende år. Det vil ramme nogle bilmodeller hårdere end andre.
For FDM er det vigtigt, at vi holder momentum, så den grønne omstilling af bilparken fastholdes, men også at de ændringer, der måtte blive vedtaget, er rimelige og ikke straffer nuværende bilejere uforholdsvis hårdt. Vi mener også, at den nuværende afgiftsmodel bør ændres fra en værdibaseret afgift ved køb af bil til en løbende intelligent afgift baseret på to tekniske parametre.
Sammen med AutoBranchen Danmark har FDM samlet fem principper, som vi mener, at ændringer i bilafgifterne bør tage udgangspunkt i. Konkret foreslår vi, at registreringsafgiften for elbiler afskaffes, og i stedet betales løbende. En afgift der erstatter og kommer oven i de eksisterende halvårlige grønne ejerafgifter.
Vi mener, at det vil være en bedre løsning, hvis den løbende afgift differentieres efter to tekniske parametre:
1) Bilernes energieffektivitet, der er meget forskellige, selv når prisen er den samme.
2) Bilens vægt, der også siger en del om bilens samlede klimaaftryk og dens sikkerhedsrisiko i trafikken.
De to tekniske parametre vil også bidrage med et element af den progressive beskatning, som den værdibaserede afgift giver i dag.
Derfor bør fokus rettes mod bilernes energieffektivitet, altså hvor langt de kører på ’en liter’, og evt. deres køreklare vægt. Her kan man med fordel arbejde med en vægtning, hvor f.eks. ”tillæg” til den løbende ejerafgift afhænger af bilens energieffektivitet og vægt på samme måde, som størrelsen på den nuværende registreringsafgift delvist afhænger af den enkelte bils CO2-udledning, ligesom den grønne ejerafgift på fossilbiler er afhængig af bilernes brændstofforbrug.
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|
Afgiftsændring i ft. 2025 | Afgiftsændring i ft. 2025 | Afgiftsændring i ft. 2025 | Afgiftsændring i ft. 2025 | Afgiftsændring i ft. 2025 | |
275.000 kr. | - kr. | - kr. | - kr. | - kr. | 690 kr. |
300.000 kr. | - kr. | - kr. | - kr. | 13.543 kr. | 30.690 kr. |
350.000 kr. | - kr. | 18.195 kr. | 43.366 kr. | 67.543 kr. | 90.690 kr. |
400.000 kr. | 28.066 kr. | 60.195 kr. | 91.366 kr. | 121.543 kr. | 150.690 kr. |
450.000 kr. | 43.091 kr. | 79.756 kr. | 115.463 kr. | 150.177 kr. | 183.861 kr. |
500.000 kr. | 46.841 kr. | 87.256 kr. | 126.713 kr. | 165.177 kr. | 202.611 kr. |
600.000 kr. | 54.341 kr. | 102.256 kr. | 149.213 kr. | 195.177 kr. | 240.111 kr. |
750.000 kr. | 65.590 kr. | 124.755 kr. | 182.962 kr. | 240.176 kr. | 296.360 kr. |
1.000.000 kr. | 84.341 kr. | 162.256 kr. | 239.213 kr. | 315.177 kr. | 390.111 kr. |
De fem principper:
1. Elbiler skal fortsat være attraktive at købe for danskerne
De hidtidige afgiftslettelser for elbiler har betydet, at langt flere danskere end forventet har skiftet til elbil. Bestanden forventes at runde 500.000 i løbet af 2025, og prognoser viser, at vi i Danmark vil runde 1 mio. elbiler allerede i 2028. Det er markant flere end antaget i bilaftalen fra 2020. For at overgangen til elbiler kan fortsætte i højt tempo, er det vigtigt, at navnlig de billigere elbiler forbliver attraktive. Den næste gruppe af bilister, der ventes at skifte til elbil, har mindre købekraft end de hidtidige købere. En lav købspris og lave løbende omkostninger er derfor afgørende for at øge salget af de mindre elbiler.
2. Vigtigt med ro om afgifterne
Selvom højere afgifter på de dyrere elbiler næppe vil bremse salget dramatisk på kort sigt, er der fortsat god grund til at omlægge hele afgiftssystemet. En stigning i registreringsafgiften vil sende et dårligt signal til de fremtidige købere om usikre afgiftsvilkår. Dertil er en stigning i registreringsafgift alene baseret på bilens værdi heller ikke en hensigtsmæssig beskatning. Genåbner man aftalen om bilafgifter, skal det være for at lave en omlægning, der giver mulighed for at indrette beskatningen mere hensigtsmæssigt. Det kan være ved at belønne energieffektive elbiler frem for kun at fokusere på bilens værdi. Importen af brugte elbiler vil også give alternativer til de biler, der evt. måtte opleve et dyk i salget.
3. Det er nu, vi skal af med registreringsafgiften
I stedet for at begynde at indfase en værdibaseret registreringsafgift på elbiler, vil det være bedre at fordele afgiften over bilens levetid (f.eks. 15 år) som et tillæg til den halvårlige ejerafgift, bilister betaler i dag. Selvom den løbende afgift dermed vil stige markant, vil bilejerne kun betale, så længe de ejer bilen, og ofte vil de ikke skulle finansiere en høj købspris.
I stedet for blot at fordele en værdibaseret afgift i halvårlige ’bidder’, foreslår vi at vægte et kommende tillæg til ejerafgiften på bilens tekniske kriterier:
- Beløn energieffektive biler, der bruger lidt strøm, og ’straf’ biler, der bruger meget.
- Beløn biler med lav egenvægt. Tunge biler kræver flere ressourcer og forvolder typisk større skade på andre end lette biler, og derfor bør de ’straffes’.
4. Benzin- og dieselbiler skal ikke betale for elbiler
Ejere af benzin- og dieselbiler har betalt – og betaler fortsat – langt mere i afgifter, end de negative effekter ved deres kørsel berettiger til. Benzin- og dieselbiler ejes også fortrinsvis af familier med mindre købekraft, end de familier der i dag har skiftet til elbil. Der er derfor risiko for folkelig modstand, hvis afgiftsfritagelse af især dyrere elbiler skal betales ved at hæve afgifterne for ejere af benzin- og dieselbiler og dermed udløse yderligere værditab for dem. Det vil ikke være rimeligt. FDM og AutoBranchen Danmark ser allerhelst, at eksisterende bilejere slet ikke rammes af nye højere afgifter.
5. Her skal pengene komme fra
Fra 2027 udvides EU's CO2-kvotehandelsesystem, også kaldet ETS 2, til også at omfatte transportsektoren. Salget af CO2-kvoter forventes at give staten et nettoprovenu på 1,5 mia. kr. i 2030. Vi foreslår, at pengene øremærkes til finansiering af den grønne omstilling af vejtrafikken, herunder en hel eller delvis afgiftslempelse for elbiler. Er der brug for yderligere provenu, kan en løsning være en simpel vejafgift. Den kan være et tillæg til dansk indregistrerede bilers ejerafgift og en fysisk eller digital vignet til udenlandske person- og varebiler, uanset om bilen kører på benzin, diesel eller el.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.