Selvom en bil har rundet de 17 år, har over 260.000 km på tælleren og et prisskilt på bare 16.300 kroner, er man som køber stadig beskyttet af købeloven, når bilen er købt hos en forhandler. Det viser en ny dom fra Østre Landsret.
Hvis man som forhandler ønsker at sælge en bil, må man også acceptere forbrugerlovgivningen på området
Sagen handler om en forbruger, som i efterårets 2016 købte en ældre brugt bil. Bilen blev af forhandleren annonceret som både nysynet og serviceret, men efter bare 12 dage brød bilen sammen. Efterfølgende afviste forhandleren at afhjælpe fejlen med henvisning til, at der var tale om en billig brugt bil, og at køber derfor ikke kunne forvente andet. Men den går ikke, viser dommen fra Østre Landsret.
Læs også: Fejl og mangler i hver anden slutseddel
Stor betydning for forbrugerne
”Dommen har stor og principiel betydning for forbrugerne, fordi den meget klart slår fast, at en bilforhandler ikke kan tilsidesætte købelovens grundlæggende forbrugerbeskyttelse bare fordi, der er tale om en ældre bil til en lav pris. Hvis man som forhandler ønsker at sælge en bil, må man også acceptere forbrugerlovgivningen på området. Det synes vi kun er rimeligt, og derfor er vi også glade for, at dommen er så klar,” siger afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning Lennart Fogh.
Læs også: Brugte biler har i gennemsnit fejl for 3.000 kr.
Må forvente slidt bil
Efter at sælger havde afvist at afhjælpe fejlen, gik den uheldige bilkøber til FDM, som først tog sagen til Ankenævn for biler og siden videre til byretten og Østre Landsret.
”Når man køber en bil i en lavere prisklasse, må man selvfølgelig forvente, at den er slidt men ikke slidt op. Særligt når en sælger, som i sagen her, slår på, at bilen både er nysynet og serviceret,” siger Lennart Fogh.
Køber skal have penge tilbage
Det afgørende for sagens udfald har været den såkaldte formodningsregel, der findes i købeloven. Den siger, at det de første seks måneder efter et køb er sælgers ansvars at påvise, at en fejl ikke har været til stede ved købstidspunktet.
I den pågældende sag har forhandleren imidlertid ikke villet undersøge bilen, da den brød ned og heller ikke sikret, at bilen blev undersøgt under retssagen. Derfor kunne forhandleren heller ikke bevise, at fejlen ikke havde været på bilen på købstidspunktet.
Læs også: Når du køber brugt bil ved en forhandler
Afgørelsen fra Østre Landsret konkluderer derfor, at der var tale om en væsentlig mangel, når bilen så kort efter købet brød ned. Derfor mener retten også, at forbrugeren kunne forvente en længere holdbarhed. Dommen betyder, at bilisten nu får sine pengene tilbage for bilen inklusive renter.