Toyota sætter Prius til stikkontakten

Prius som opladningshybrid kan snart købes i Danmark. 63 km på strøm alene stilles ejerne i udsigt.

Toyota Prius Plug-in.
Nyt om biler

Toyota Prius Plug-in kommer alligevel til Danmark. Med et års forsinkelse i forhold til resten af Europa lancerer den danske importør opladningshybriden inden sommerferien.

Dermed kan man komme til at køre på strøm over længere afstande end i den almindelige Prius, der nøjes med et par km ud fra den opsamlede bremseenergi.

83,3 km pr. liter

Prius Plug-in kører officielt 63 km på strøm, og ud fra den særlige norm for opladningshybrider er benzinøkonomien hele 83,3 km pr. liter.

Ladestikket til Prius-PLug-in
Det tager to-tre timer at lade batteriet helt op. Så kan man officielt køre godt 60 km uden brug af benzinmotoren. Fotos: Toyota

Bilen når op på 135 km/t. uden brug af benzinmotoren, hvilket også er mere end den almindelige Prius. Desuden behøver den nye variant ikke starte benzinmotoren i kulde (ned til minus ti grader); en varmepumpe sørger effektivt for kabinevarme.

Første generation: kun 25 km på strøm

Den gode rækkevidde ser ud til at være opnået til dels på bekostning af pladsen i bilen.

Mens Prius er nået til fjerde generation, er dette blot anden udgave af opladningshybriden.

Den første havde kun en rækkevidde på strøm på godt 20 km – så lidt at belønningen for at sætte bilen i stikkontakten knap nok kunne opveje ulejligheden.

Se mere: Toyota Prius: helt elektrisk i byen

Men nu er Prius Plug-in altså kommet i den høje ende blandt opladningshybrider. Det er gjort muligt ved et litium-ion-batteri på 8,8 kWh.

Bagsædet er til to personer.
Bagsædet er kun til to. Batteri m.m. er formentlig skyld i, at midterpladsen er stjålet.

Den gode rækkevidde ser ud til at være opnået til dels på bekostning af pladsen i bilen. Der er kun plads til to på bagsædet, og bagagerummet virker ret lille, da gulvet er rykket højt op.

To-tre timer tager det at lade batteriet helt op.

Se mere: Toyota Prius: hybridbilen 4.0

Mere gunstig afgift

Toyota henviser til ændret (lempet) registreringsafgift som begrundelse for at tage Prius Plug-in til Danmark nu. Hidtil har opladningshybriden været for dyr i forhold til den almindelige Prius, siger Toyota. Prisen er sat til 334.000 kr.

Bagagerummet i Prius Plug-in.
Gulvet i bagagerummet er højt oppe. Det stjæler plads fra bagagen.

Men mærket har nok også skævet til Kia, som har fået gevaldig fart på salget af opladningshybrider i Danmark. Kia solgte i fjor lidt flere af slagsen end VW.

Kia Niro opladningshybrid fås fra 269.000 kr.

Se mere: Kia Niro Plug-In: billig på flere måder