Koreanere sparer på sikkerhed

Både Hyundai og Kia undlader at gøre den vigtige nødbremse til standard på faceliftede modeller. Trist at sikkerheden således nedprioriteres, mener FDM.

Kia Sportage i 2018-udgaven - uden nødbremse.
Nyt om biler

Fornyet Kia Sportage: ingen nødbremse. Fornyet Hyundai i20: ingen nødbremse.

Det er status for de nye udgaver af de to koreanske biler, der lanceres i disse uger. Ingen af de to har det vigtige sikkerhedsudstyr som standard, selv om det fås fra fabrikken, og selv om en betydelig del af ældre konkurrenter har nødbremse (AEB) som standard.

Særlig påfaldende er, at den mellemstore SUV, Kia Sportage, til over 300.000 kr. ikke har udstyret, der kan afværge mange ulykker og mindske alvorligheden af andre.

Se mere: Igen: Nødbremse virker - eminent

Intromodeller har læder og krom, men ikke sikkerhed

Ikke en gang topmodellen, GT-line, har nødbremse, og heller ikke de særlige intro-modeller har den. Her reklamerer Kia ellers med ekstraudstyr for 40.000-50.000 kr. uden merpris, men her har Kia prioriteret dellæder, 19 tommer fælge og krompynt over nødbremsen.

Hyundai i20 2018.
Allerede da Hyundai i20 blev lanceret i 2015 var det tyndt, at nødbremse ikke fandtes. Det gør det efter faceliftet, men den danske importør har ikke haft selvtillid nok til at gøre det til standard. Foto: Hyundai  

Nødbremsen kan tilvælges for 15.000 kr.

Se mere: Kia Sportage: friske kræfter til populær SUV

Heller ikke på Hyundai i20 har nogen varianter nødbremse inkluderet. Den kan tilkøbes for 12.000 kr., og så får man bl.a. aktiv vognbaneassistent, automatisk nedblænding og træthedsassistent med i købet.

FDM: Trist og forkert prioritering

- Det er meget trist og et udtryk for manglende bekymring om trafiksikkerheden, når bilimportører på denne måde nedprioriterer sikkerhed til fordel for krom og læder, udtaler bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen, FDM.

FDM tilråder, at man altid vælger en model med nødbremse, når man køber ny bil og tilstræber af få det med, når det gælder nyere brugte biler.

Han opfordrer igen politikerne til at ændre afgiftssystemet, så sikkerhedsudstyr ikke brandbeskattes, som tilfældet er nu.

Se mere: Hyundai i20 - næsten på den sikre side

FDM tilråder, at man altid vælger en model med nødbremse, når man køber ny bil og tilstræber af få det med, når det gælder nyere brugte biler.

Både Hyundai og Kia har ellers tidligere gået forrest med nødbremse. Således har både Kia Picanto og Kia Rio samt Hyundai Kona sikkerhedsbremse i Danmark, selv om det ikke er standard i andre europæiske lande.