Udviklingen har stået på i omkring 15 år, men nu begynder det så småt i virkelighedens trafik: at bilerne kan tale sammen for især at advare hinanden om farer.
Mærker som BMW, Mercedes-Benz og Volvo har i et stykke tid haft begrænsede ordninger, hvor hvert mærkes biler har kunnet advare hinanden om enkelte ting. Det gælder senest Volvo’er i hele Europa inkl. Danmark.
Se mere: Volvo'er vil advare hinanden
BMW-gruppen, Ford, Mercedes-Benz og Volvo Cars har i et pilotprojekt indledt samarbejde om at dele data.
Men nu får sikkerheds-teknikken mere mening. BMW-gruppen, Ford, Mercedes-Benz og Volvo Cars har i et pilotprojekt indledt samarbejde om at dele data, så f.eks. en BMW kan advare en Volvo.
Det sker med anonymiserede data via telefonnettet og en skybaseret platform. Pilotprojektet styres af det offentligt-privat partnerskab European Data Task Force.
Med i projektet er kortproducenterne Here og Tom Tom og myndigheder i Sverige, Holland, Spanien, Finland, Luxembourg og Tyskland.
Se mere: Mercedes: E-klassen er den mest intelligente
Det er også kun biler hjemhørende i de tre lande, hvor kommunikationen mellem bilmærkerne fungerer i forsøgsperioden.
5G eller G5?
Bil til bil-kommunikationen, også kendt som V2V eller C2C, går i luften på et tidspunkt, hvor der er intens debat i EU om, hvilken teknik, der skal bruges mere generelt til den slags kommunikation.
EU-Kommissionen havde i 2018 indstillet, at fremtiden hedder ITS-G5, som er en slags wifi-signal.
Den løsning er bl.a. støttet af Volkswagen, Toyota og Renault.
Se mere: Den rullende revolution: Bilen bliver selvkørende
Skal bruges til selvkørende biler
Men på det seneste er alternativet, fremtidens 5G-mobildata, kommet ind i varmen igen. Her er fortalerne andre giganter som Daimler, Ford, PSA, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei og chipproducenterne Intel, Samsung og Qualcomm.
Den hurtige og pålidelige bil til bil-kommunikation bliver særlig vigtig til selvkørende biler, nærmest en forudsætning, men vil også spille en stor rolle i nye sikkerhedssystemer.