Lotus kickstarter elektrisk fremtid: 2.000 hk

Britiske Lotus, der nu er i familie med Volvo, gør klar til den elektriske fremtid i almindelighed og mærkets genstart i særdeleshed. Det sker med denne opsigtsvækkende ambassadør: elektriske Evija med 2.000 hk.

Lotus Evija er en ekstrem sportsvogn.
Nyt om biler

Lille Lotus vil være større og beder om opmærksomhed! Efter at sportsvognsmærket er indlogeret i samme kinesiske Geely-tårn som bl.a. Volvo Cars, skal der ske noget.

Og det skal supersportsvognen Evija kickstarte.

Prisen bliver fra 17 mio. kr. uden registreringsafgift.

Den elektriske sportsvogn vil blive verdens kraftigste serieproducerede bil, når den går i produktion i 2020 – i 130 eksemplarer.

Se mere: Lotus kommer i familie med Volvo

Lotus Evija skal kun bygges i 130 eksemplarer.
Lotus Evija skal kun bygges i 130 eksemplarer. Fotos: Lotus

Fra 17 mio. kr. plus afgifter

Prisen bliver fra 17 mio. kr. uden registreringsafgift.

De fire motorer på tilsammen 2.000 hk sørger for en accelerationstid på under ni sekunder – altså fra 0 til 300 km/t.!

Fire elmotorer med tilsammen 2.000 hk er der i den 1.680 kg tunge bil.
Fire elmotorer med tilsammen 2.000 hk er der i den 1.680 kg tunge bil.

0-100 klares under tre sekunder, og topfarten bliver mindst 320 km/t., er målet.

Batteriet er ikke særskilt stort. Lotus forsøger at holde vægten nede, hvilket lykkes meget godt med en egenvægt på 1.680 kg. 70 kWh rummer batteriet, nok til 400 km efter WLTP-normen.

Ladeporten sidder på bagenden af bilen.
Ladeporten sidder på bagenden af bilen. 350 kW kan der overføres.

Batteriet tømmes på syv minutter

Ved sportslig kørsel ser det noget anderledes ud. Lotus angiver, at ved hård banekørsel er der strøm til i hvert fald syv minutter, uden at præstationerne falder.

I det mindste kan energien hurtigt komme tilbage til batteriet. Evija kan lades i Porsche-tempo, dvs. med op til 350 kW. Dermed skulle en opladning kunne klares på 18 minutter.

Evija er bygget i kulfiber.
Evija er bygget af kulfiber i ét stykke. Det kan ses i kabinen, der i det hele tager er usædvanlig.

Lotus har tidligere haft store planer om at udvide modelprogrammet, men så slap firmaet åbenbart op for penge til væsentligt produktudvikling.

Se mere: Lotus dropper sin kæmpeplan

Penge til udvikling

Nu som en del af Geely-koncernen er der formentlig rimelig tålmodig kapital til at udvikle nye modeller.

Se FDMs guide til elbiler

Lotus er dog ikke konkret med, hvad der skal ske ud over Evija, ud over at sige, at der vil komme et antal ’forventningsfuldt ventede’ nye modeller. Om det bliver elektriske eller benzindrevne modeller, siger Lotus ikke noget om.

Se mere: Super-Lotus får 620 hestekræfter

Lotus Evija har døre, der åbner opad.
Lotus Evija har døre, der er hængslet i ét punkt fortil og åbner opad.