Porsche suser ind i den elektriske tidsalder med fanfarer. Taycan, den første rene elbil fra sportsvognsspecialisten, er nu lanceret officielt. Og dermed er bilens tekniske egenskaber kommet frem.
Dem har mange ventet spændt på, for der har været lagt op til noget særligt. Og det er også tilfældet.
Taycan sætter mange rekorder for en serieproduceret elbil.
Taycan sætter mange rekorder for en serieproduceret elbil. Rækkevidden er dog ikke en af dem, men den er afgjort i den høje ende: 412-450 km afhængig af motor- og batteriversion. Det såkaldte performance-batteri er på 93,4 kWh.
761 hk i topversionen
Der er – Porsche-traditionen tro – fra begyndelsen to motorydelser at vælge mellem. Begge har to motorer og firehjulstræk.
Topversionen Turbo S yder op til 761 hk (i overboost, dvs. kortvarigt), mens Taycan Turbo yder op til 680 hk.
To gear, 0-100 på 2,8 sekunder
Som noget helt usædvanligt for en elbil, har Taycan mere end én gearudveksling. Bilen er to-gearet af hensyn til forbruget ved højere hastigheder.
Den meget høje ydelse kombineret med elmotorens særlige virkemåde giver nogle - selv for Porsche - ekstreme præstationer.
0-100 km/t. klares på 2,8 sek. hhv. 3,2 sek. Tophastigheden ligger på 260 km/t.
Porsche 911 Carrera kan klare samme acceleration på 3,4 sekunder i den absolut hurtigste, firehjulstrukne udgave.
Se mere: Porsche 911 - hurtigere, digital, slet ikke elektrisk
Sidst på året kommer to mindre motorvarianter.
Ladetiden sætter også rekord, selv om det kommer til at gå lige knap så hurtigt, som der har været spekulationer om.
Ekstrem lynladning
Porsche har været med til at udvikle Ionity-ladenetværket, som kan levere op til 350 kW. Taycans evne til at lynlade bliver dog ’kun’ 270 kW.
Det er seks gange hurtige end det hidtil normale, dobbelt så hurtigt som Audi E-tron og noget hurtigere end Tesla.
Porsche arbejder med 800 volt, mens 400 volt bruges af stort set alle andre.
En høj, maksimal ladetid er ikke så meget værd, hvis den kun er mulig i et snævert område. Men også her lader det til, at Porsche – som Audi – kan holde fuld damp op mod omkring 80 procent.
100 km på fem minutter
Porsche siger, at på godt fem minutter kan man oplade til 100 km rækkevidde.
Ladetiden fra 5 til 80 procent kan under ’ideelle betingelser’ gøres på 22½ minut. Dermed ligger den gennemsnitlige ladeeffekt på 187 kW. Det er ekstremt hurtigt.
Med hjemmelader kan Taycan oplades med 11 kW.
Taycan, der er en firedørs, firepersoners bil, får i slutningen af 2020 selskab af Taycan Cross Turismo.
'Billig' - fra 1,7 mio. kr.
Danske priser ligger klar. Og de er meget Porsche-øjne temmelig lave. På grund af den lempelige afgift på elbiler koster billigste version, Taycan Turbo, 1,7 mio. kr. Turbo S-versionen fås for 2,1 mio. kr.
Se mere: Sportsvogns-klassiker får baghjul af el-Porsche
Til sammenligning koster 911 Carrera S 2,26 mio. kr., mens 911 Carrera 4S fås fra 2,4 mio. kr.
Taycan kan købes nu, men det fremgår ikke, hvornår danske kunder kan få deres bil. Ud fra tidligere oplysninger burde det kunne ske ved årsskiftet.