Kampen om at blive Årets Bil i Danmark 2020 er snævret ind til fem kandidater. Og der er overraskelser iblandt.
Først og fremmest er det usædvanligt og kom bag på jurymedlemmerne selv, at to modeller fra BMW kom i det fem biler store finalefelt.
Først og fremmest er det usædvanligt, at to modeller fra BMW kom i det fem biler store finalefelt.
Mindre overraskende var det, at Peugeot 208 og Tesla Model 3 også kom i finalen.
Én ren elbil
Og så klarede en Kia også vejen gennem nøglehullet, selv om dens nære slægtninge, Ceed, stillede op for et år siden.
Blandt de fem er der én ren elbil, en model, der både fås med benzin, diesel og el, og to der tilbydes som plugin-hybrider. Kun en er en crossover.
Læs også: Årets Bil 2019 - en fornuftig familiebil
De fem finalister (alfabetisk)
- BMW 1-serie
- BMW 3-serie
- Kia Xceed
- Peugeot 208
- Tesla Model 3
Se priserne på Peugeot 208, Skoda Kamiq og Renault Zoe
Skoda Kamiq og Toyota Corolla var meget tæt på femtepladsen. Point-afgivelsen i den indledende runde offentliggøres ikke.
Læs også: 25 bilnyheder i dyst om Årets Bil
Det er kun sket to gange før, at et bilmærke har to modeller med i finalen. Første gang var ved Årets Bil i Danmark 1998, hvor Citroën Berlingo og Citroën Xsara var i finalen, og anden gang var for 2012, hvor Opel Ampera vandt, mens Opel Zafira blev nr. fem i finalen.
I alt stillede 24 nye bilmodeller op til den årlige bilkonkurrence, der har fundet sted i 50 år.
Det er 24 medlemmer af Danske Motorjournalister, der udgør juryen i år. Heraf er de fire medlemmer fra Motor/FDM.
Vinderen kåres 27. november, efter at de 24 jurymedlemmer har haft tid til at overveje og prøve de fem finalister yderligere.
Læs Motors omtale af de fem finalister