Motor mener
MG ZS er en absolut hæderlig debut for en kinesisk bil i Danmark. Udstyret er generelt flot, selvom der er nogle spøjse mangler. Sikkerheden er upåklagelig.
FREDERICIA Navnet kan virke bekendt, men lad dig ikke narre: Denne eldrevne MG har kun navnet tilfælles med det hedengangne britiske mærke. Alt andet er kinesisk, idet MG hører under den kinesiske bilgigant SAIC.
Men onde tunger vil nok tilføje, at man sandsynligvis slipper for de kvalitetsproblemer, der generelt plagede britisk bilindustri i dens solnedgangsperiode. For selvom der også er mange fordomme om kinesiske biler, så gør mærkets første model i Danmark, MG ZS, umiddelbart et godt indtryk.
Læs også: Lynkineser er Danmarks nye bilmærke
MG ZS, med tilføjelsen EV for elbil, er en lille SUV omtrent på størrelse med Kia Niro, blot højere end Niro og de fleste andre små SUV’er.
VIDEO: Her er den nye elbil fra MG
Lav pris, flot udstyr
MG’ens markante lokkemiddel er lav anskaffelsespris, op til fem års garanti og masser af udstyr og høj sikkerhed. Jo, høj sikkerhed står der. Det vender vi tilbage til.
220.000 kr. koster billigste version, mens topmodellen, som Motor har prøvet, står til 250.000 kr. Der er kun de to varianter, og eneste ekstraudstyr er faktisk metallak samt eventuelt kabler og et eftermonteret anhængertræk.
Elbilen kan privatleases for 3.000 kr. for grundmodellen og 3.500 kr. for Luxury-versionen. I begge tilfælde er det med 15.000 km årligt i tre år og med 5.000 kr. i førstegangsydelse.
Se komplet oversigt over Motors test af elbiler
Der er hurtig levering fra den danske importør i Fredericia, der får bilerne fra et lager i Holland og udleverer dem via fire butikker i Danmark – København, Aarhus, Odense og Roskilde.
O.k. rækkevidde og ladetid
Som elbil er MG’ens egenskaber fornuftige og stort set på niveau med andre små elektriske crossovermodeller. Den officielle rækkevidde er 263 km, og hurtigladning kan ske med op til 80 kW. Det giver ifølge MG en opladningstid på 40 minutter (0-80 procent).
Hjemmeladning sker med blot én fase og almindeligvis med op til 3,7 kW fra en ladeboks. En fuld opladning tager dermed omkring 12 timer.
Læs også: Mazdas kommende elbil - lav pris, kort rækkevidde
Bilen kan i princippet tage imod 6,6 kW, men det kræver særlige ladebokse med forøget effekt. I så fald kan ladetiden nedbringes til ca. syv timer.
Stille og rolig at køre
Bilens 100 kW-motor (136 hk) giver fine præstationer ved lav og moderat fart – ja faktisk kan den slet ikke køre meget hurtigt, for topfarten er 140 km/t. Motorbremsningen kan indstilles i tre niveauer, og den kraftigste virker absolut ikke for voldsom, men giver mulighed for at køre bilen med én pedal det meste af tiden.
Motoren er uden generende hylelyd, og i det hele taget er støjniveauet lavt. ZS kører tilforladeligt og afslappet, men er også en smule „slap“ i opførslen. Til juni gennemfører Motor en mere grundig test af bilen.
Læs også: Motors test af Hyundai Kona electric
Førerpladsen ser faktisk flot ud med en elegant drejeknap som gearvælger, ottetommers trykskærm i midten og et nydeligt, analogt instrumenthus med en lille digital skærm.
På bagsædet er der udmærket plads til to voksne, selvom de sidder lidt lavt. Skulle man klemme en tredje person ind, er det en fordel med det flade gulv, men en klar ulempe med den manglende hovedstøtte i midten.
Bagagerummet har også udmærket, ja faktisk god plads, og gulvet kan indstilles i to højder. De 448 liter er en smule mere end i Nissan Leaf.
Pudsige mangler på udstyrslisten
Grundmodellen har pænt med udstyr, bl.a. nøglefri betjening, læderrat, elektronisk parkeringsbremse, adaptiv fartpilot med kø-assistent, aluminiumsfælge, automatisk op- og nedblænding, Apple CarPlay/Android Auto, DAB-radio og dansksproget navigation. Selve bilen „taler“ engelsk.
Her i topmodellen er der flere rare ting: oplukkeligt panorama-glastag, eljusterbart førersæde og bakkamera, mens hjulene vokser fra 16 til 17 tommer. Sædebetrækket „vokser“ også, men det kan næsten være det samme, for grundmodellens stof er skiftet ud med kunststof, der skal forestille læder. Det, synes de, er fint i Kina.
Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil
Der er trods alt en mangel i forhold til normen blandt europæiske mellemklassebiler: ZS har manuel aircondition (begge versioner), rattet kan ikke justeres i længden, passagersædet kan ikke justeres i højen, trådløs telefonlader fås ikke, og det gør LED-lygter heller ikke.
Farver er der blot fem af, og kun én, en hvid, er uden tillæg for metallak (5.000 kr.).
Sikkerhed til topkarakter
Som elbil er det en ulempe, at bilen ikke har energibesparende varmepumpe til varme/køling, og der medfølger ingen kabler. I lighed med mange andre elbiler må ZS ikke spændes for en påhængsvogn, men det er dog muligt at få trækkrog, der kan bruges til cykler m.m. (op til 75 kg).
Sikkerheden er det svært at sætte en finger på. MG ZS har alt i forventeligt sikkerhedsudstyr, og næsten det hele er standard på begge modeller. Topmodellen har som ekstraudstyr advarsel mod tværgående trafik ved bakning og en blindvinkelalarm.
Læs også: Motors test af Kia e-Niro
Sikkerhedsudstyret virker også fint i praksis, har Euro NCAP slået fast. Kombineret med god beskyttelse ved kollision gav sikkerhedsorganisationen MG ZS de maksimale fem stjerner for sikkerhed i 2019.
Hvem skulle for få år siden have troet, at kinesisk bilindustri ville gøre sin entre så sikkert? Velkommen til!