VW Tiguan går til yderligheder i den faceliftede version, som i de første udgaver kommer til Danmark til oktober.
Den udbredte SUV tilbydes for første gang som plugin-hybrid. Det sker ikke under den sædvanlige VW-etiket GTE, men med tilnavnet eHybrid – lige som på den opdaterede VW Arteon.
Se mere: Luksus-VW med mere plads og strøm
Denne opladelige Tiguan-version benytter samme motorer-kombination og batteri som de mange andre VW-plugin-hybrider, men her er den samlede ydelse fra de to motorer oppe på 245 hk.
Rækkevidden på strøm alene bliver ca. 50 km.
Den nuværende Tiguan blev præsenteret i efteråret 2015 og kom til salg i Danmark i foråret 2016. Dengang viste VW en GTE-version, som var planlagt til ultimo 2016 - men den kom aldrig. Den blev formentlig et af mange ofre for Volkswagens dieselskandale, der brød ud samtidig.
Se mere: Tiguan klar til nye eventyr (2015)
Samtidig lanceres en variant i den modsatte ende af miljøskalaen: en heftig R-model med 320 benzinhestekræfter. Om der skulle indgå hybrid-teknik i en eller anden form, siger VW ikke noget om. Heller ikke benzinforbruget får vi noget at vide om.
VW henviser til, at den viste R-udgave er en ’near-production concept car’ og er dermed ikke forpligtet til at angive forbrug og CO2-tal.
Derimod oplyses, at R-versionen får firehjulstræk med en ny type differentiale, der ikke kun fordeler motorkraften mellem for- og bagaksel, men også mellem venstre og højre baghjul.
R-modellen og eHybrid er ikke klar fra begyndelsen, men skulle følge efter i januar 2021.
To benzinudgaver og tre dieseler
Det danske modelprogram ved introduktionen består af:
-
Life: 1.5 TSI EVO 150 hk og 2.0 TDI 150 hk
-
Elegance: 1.5 TSI EVO 150 hk og 2.0 TDI 150 hk/200 hk
-
R-Line: 1.5 TSI EVO 150 hk og 2.0 TDI 150 hk/200 hk
Dieselmodellerne har fået et nyt og mere avanceret adblue-system, så det rensende stof sprøjtes mere præcist ind, så mængden af NOx er nedsat yderligere. Alligevel opfylder den fornyede Tiguan ’kun’ den gældende Euro 6d-miljønorm og ikke den kommende, mere skrappe euro 6-norm.
Motors test af VW Tiguan 1.5 TSI EVO (2019)
Trækvægten er på op til 2,5 ton.
Ud over de nye motorer er der også sket meget med bilens elektronik. Tiguan har fået et nydesignet multifunktionsrat med berøringsfølere, og betjeningen af klimaanlægget kan ske ved en let berøring af virtuelle skydere i midterkonsollen.
Desuden har bilen fået VWs 'Travel Assist', der kan assistere føreren med styring, opbremsning og acceleration op til 210 km/t, og Tiguan er blevet mere opkoblet.
Allspace udgår
Faceliftet gælder kun standardmodellen. Den forlængede version med syv sæder kaldet Allspace er lidt nyere og får først sin opdatering i 2021 – men modellen vil udgå af det danske program.
Tiguan er blevet VWs mest solgte model globalt, og i Europa ligger den nr. ét blandt SUV-modeller. I Danmark fik den i 2019 en 22. plads blandt alle biler med ca. 2.700 indregistreringer.