Er det nu, jeg skal skifte til elbil? Sådan tænker mange i disse dage. Stadig flere svarer ja, men de vælger en type elbil, der er lettere at skifte til: plugin-hybriden.
En plugin-hybrid kan køre på både el og benzin/diesel. Oftest kan den køre 40-50 km på ren strøm, hvorefter brændstofmotoren tager over. Dermed er der ikke problemer med rækkevidde og påhængsvogn.
Læs også: Se oversigt over alle Motors test af plugin-hybrider
Samtidig fås rigtig mange af de kendte bilmodeller i dag i en plugin-variant. Så uanset om du vil have en hatchback, stationcar eller SUV, er der en model, du kan bruge.
Vidste du?
Når plugin-hybriden løber tør for strøm, fortsætter den som en hybridbil, der opsamler el, når du bremser.
Fem plugin-hybrider til alle behov
FDM tester løbende alle de plugin-hybrider, der kommer på det danske marked. For at finde gode bud på biler, der dækker forskellige behov, har Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, her fundet fem modeller, der på hver sin måde udmærker sig ved deres teknik.
– Uanset hvilken plugin-hybrid man vælger, skal man huske at lade den op hver dag. Ellers går man både glip af miljøfordelene og den behagelige kørsel på el. Derfor bør man også have let adgang til en ladestander hjemme eller på arbejdet, siger Søren W. Rasmussen.
Læs også: FDM-tema om hverdagen med plugin-hybrider
5 bud på plugin-hybrider:
1. Billigste plugin-hybrid:
Kia Ceed SW PHEV er pt. den billigste plugin-hybrid på det danske marked. Her får du en traditionel stationcar med masser af plads. Den fås fra 260.000 kr.
Læs Motors test
2. Plugin-hybrid med kortest ladetid
Mitsubishi Outlander kan lynlades med op til 15 kW, og så tager det under en halv time at få batteriet næsten fyldt op. Outlander PHEV koster fra 290.000 kr.
Læs Motors test
3. Plugin-hybriden der må trække mest
Det er ikke alle plugin hybrider, der må trække noget. Men BMW X5 PHEV må trække op til 2.700 kg. Den store luksus-SUV byder på masser af plads og koster fra 1,1 mio. kr.
Læs Motors test
4. Mest populære plugin-hybrid
Ford Kuga PHEV har taget danskerne med storm. Det er en mellemstor SUV med mange smarte løsninger. Den koster fra 280.000 kr.
Læs Motors test
5. Vinder af Motors plugin-gruppetest
VW Passat GTE vandt den store plugin-gruppetest tidligere i år. Den fås både som sedan og stationcar og kommer med et flot og moderne udstyrsniveau. Den koster fra 415.000 kr.
Læs Motors test