Alt er nyt, når Nissan Qashqai til foråret kommer i en helt ny udgave, men den særdeles populære crossover er i tredje generation tro mod sit koncept som en kompakt crossover til en moderat pris.
Det tekniske fundament er nyt. Qashqai bliver den kun anden bil i Renault-Nissan-familien, som får glæde af den mere avancerede og lettere CMF-C-platform. Den første er amerikanske Nissan Rogue.
Bagsædepladsen er forbedret – to cm ekstra knæplads ved hjælp af en lige så stor forlængelse af akselafstanden. Også bagagepladsen er øget, fordi gulvet er sænket. Hele 50 liter ekstra bliver der plads til.
Bilens højde er øget et par cm, og bredde og længde er vokset godt tre cm. Altså forsigtigt vokseværk i alle retninger. Men samtidig bliver bilen lettere gennem nye måder at bygge bile på. Bagklappen er af kunststof, alle døre og motorhjelm er bygget af aluminium, og der er brugt mere højstyrkestål, så bilen er blevet mere vridningsstabil.
Elmotor og kraftværk ombord
Markant nyt er der også, når det gælder motorer. Qashqai III kommer ikke som ren elbil – den del klarer søsterbilen Ariya - men Qashqai får en ny type hybridteknik kaldet E-Power. Det er en serie-hybrid som også Opel Ampera var det.
Det vi sige, at bilen altid drives af en elmotor, men i stedet for et stort batteri kommer strømmen i Qashqai fra en benzinmotor, der fungerer som generator. Et lille batteri på ca. halvanden kWh udgør en buffer og kan bl.a. opsamle bremseenergi.
Motor har i 2019 prøvet teknikken i Tokyo i en japansk Nissan Note. Det fungerede umiddelbart fint med god respons og acceleration som i en almindelig elbil. Dog havde bilen en motorlyd, som ikke er fysisk generende, men som lever sit eget akustiske liv i forhold til speederbevægelse, acceleration og hastighed.
Nissan betoner nu, at E-Power-teknikken er videreudviklet og tilpasset europæiske kørselsforhold og præferencer.
I princippet kan E-Power-modellen opgraderes med større batteri og et ladestik, så den bliver til en plugin-hybrid.
- Der er ingen teknisk hindring, men vi er nødt til at tænke på bilens pris, så det har vi ikke aktuelle planer om, siger stedfortrædende chef ved Nissans europæiske udviklingscenter, Peter Brown, til Motor.
Se mere: Coupé-crossover for folket
Elektrisk bil med 188 hk
Med 188 hk bliver det den kraftigste version af den nye Qashqai. Nissan oplyser ikke noget om brændstofforbrug ud over at sige, at CO2-tallet vil være bedre end i en diesel.
Og diesel – nej det kommer der ikke noget af. Overraskende er det ikke, for Nissan erklærede allerede i 2016, at dieselmotorer ville blive udfaset. De nye Juke har heller ikke diesel.
To benzinudgaver med mildhybrid-teknik kommer i programmet, begge en firecylindret på 1,3 liter. Ydelserne bliver på 138 og 155 hk.
Den kraftige udgave kan kombineres med automatgear og med mulighed for firehjulstræk. Automatgearet er lidt usædvanligt – Nissan går tilbage til den trinløse CVT-type. Det har Qashqai haft før, men med nye motorer i 2017 fik bilen dobbeltkoblingsgear fra Renault i stedet. Men den teknik blev altså kun en parentes.
Kan selv følge fartgrænserne
Assistentsystemer er naturligt nok kraftigt forbedret. Propilot – Nissan navn for avanceret fartpilot m.m. – kan nu selv justere hastigheden op og ned efter fartgrænser, kurver og rundkørsler. Det sker med en kombination af informationer fra navigationsanlægget og skiltegenkendelsen.
Bilen vil også kunne bremse automatisk under bakning, og hvis føreren ignorerer blindvinkel-alarmen og er ved at trække ud foran en bil i nabobanen, trækker en lidt opbremsning på et hjul bilen tilbage i banen.
Bilen kan også advare, hvis man drejer for skarp rundt om et hjørne, f.eks. i et p-hus, og er på vej til at ridse dørsiderne.
Evolution i design, ikke revolution
Nissan viser ikke billeder af bilen uden kamuflage og slet ikke af kabinen. Men Motor forstår, at Qashqai ganske vist får en større midterskærm end nu og digitalt instrumenthus, men ikke den enorme skærm på tværs af instrumentpanelet, som elbilen Ariya udstyres med som standard.
Den nuværende Qashqai stammer fra 2014 og fik et facelift i 2017. Siden er der sket opdateringer på motorsiden. Siden 2015 har Qashqai hvert år ligget på top 10 over de mest solgte biler; de seneste år på top 3.
Qashqai III ventes til Danmark hen på foråret. El-fætteren Ariya er formentlig en efterårsnyhed i 2021.