Europas største solcelleanlæg sidder nu på taget af Audis ungarske fabrik og leverer 70 procent af al den energi, der bruges på fabrikken. De sidste 30 procent stammer fra brugen af biogas, og dermed er den del af regnskabet helt CO2-neutralt.
Dermed er denne Audi-fabrik – og E-Tron-fabrikken i Belgien - nået længere end de fleste, men de fleste store bilproducenter har mål om at fremstille bilerne uden CO2-belastning eller i hvert fald reducere den betydeligt.
Det sker dels helt konkret som på Audis ungarske anlæg, dels indirekte ved at købe grønne CO2-kvoter.
Mål: alle fabrikker uden CO2
Audi ruller de kommende år samme målsætning ud over alle sine produktionsanlæg i verden, og i 2025 skal alle fabrikker være helt CO2-neutrale. Det gælder også produktionen af elbil-batterier, som er ganske CO2-belastende.
Se mere: Elbiler fredes i stor, grøn reform
- Vi arbejder netop nu hårdt på at nå en CO2-neutral produktion på alle vore fabrikker inden 2025, siger Audis miljøchef Rüdiger Recknagel til Motor.
VW's elbilfabrik er også 'neutral'
VW har tilsvarende sørget for, at den store elbilfabrik i Zwickau, hvor ID.3 og ID.4 fremstilles, er CO2-neutral, så elbilerne udleveres til kunderne som CO2-neutrale. Det betyder dog ikke, at hele produktionen er CO2-fri, men VW siger, at der udelukkende anvendes grøn energi i den energikrævende produktion af battericeller.
Se mere: Sådan påvirker nye CO2-krav dit bilvalg
Zwickau-fabrikken er gjort mere energieffektiv, men den CO2-belastning, der stadig er, kompenseres indirekte med investeringer i klimaprojekter som skovbeskyttelsesprojekter i Indonesien.
BMW-gruppen har også sat sig selv klare mål for CO2-reduktionen frem til 2030. Her inkluderer det hele livscyklussen fra forsyningskæden, over produktionen til kundernes brug af bilerne. Målet er at reducere CO2-emissionerne med mindst en tredjedel per bil.
Audi har i forbindelse med ombygningen af fabrikkerne i hele verden også valgt at mindske ressourceforbruget markant. Vand er generelt en knap ressource, og derfor er alle fabrikker ombygget, så al vand genanvendes. På samme måde er alle materialegange ændret, så alt affald genbruges. Det har særligt for aluminium betydet en stor reduktion i både ressourceforbruget og energianvendelsen ved bilproduktionen.
Derudover er alle fabriksområder ændret, så grønne arealer anvendes, så der tages størst muligt hensyn til biodiversiteten. Det handler bl.a. om at grønne områder får lov at stå uforstyrret hen, så længe der ikke er direkte behov for dem.
Sådanne områder er der mange af, da Audis fabrikker ofte er bygget på store industrigrunde, hvor man kun udnytter en del af arealet, så man senere kan udvide fabrikkerne ved behov.