Nissan Qashqai, en af danskernes favoritbiler gennem mange år, bliver en alsidig model, når den er klar i Danmark til sommer. Der bliver valg mellem to- og firehjulstræk, manuelt eller trinløst gear samt mulighed for en helt særlig elversion.
Den nye, tredje generation bevarer stort set størrelsen, men med større akselafstand bliver den noget mere rummelig, særligt ved bagsædet - takket være en ny Nissan-Renault-platform. Praktisk er også, at bagdørene reelt åbner i en vinkel på 90 grader – bekvemt særligt med autostole og når mindre børn skal sikres på bagsædet.
Bagagerummet vokser 74 liter.
Slut med diesel, goddag til el
Diesel er fortid, så valget kommer i første omgang til at stå mellem to udgaver af en 1.3-benzinmotor med enten 140 eller 158 hk. Begge har 12 volt-mildhybrid-teknik. Den gør det muligt, at motoren slukkes ved hastigheder op til 18 km/t.
En interessant, helt anderledes variant er den nye E-Power-version. Det er en el-hybrid, som for bilisten vil opleves som en elbil, da en 190 hk-elmotor altid driver bilen. Strømmen kommer ikke fra et batteri, men fra en benzinmotor, der fungerer som generator. Nissan forventer, at den officielle benzinøkonomi bliver lige under 19 km pr. liter. Dagens Qashqai med 160 hk-benzinmotor kører godt 14 km pr. liter. Denne eludgave kommer senere, formentlig først i 2022.
Udgaver med automatgear har skiftet fra Renaults dobbeltkoblingsgear til Nissans eget, trinløse variable gear. Hvad der er rarest at køre med, er lidt en smagssag, men de kommende ejerne vil givetvis være enige om at nyde den nye gearvælger, der styrer gearkassen elektronisk. Det betyder bl.a., at gearvælgeren selv går i ’P’’, når motoren slukkes.
Mange og store skærme
Og så er Qashqai kommet i skærmalderen. Foruden en stor skærm i midten får bilen et 12,3 tommer digitalt instrumenthus og mulighed for et stort headup-display. Rattet er nyt, og der er ryddet op, så knapperne er mere overskuelige.
Nyt er også muligheden for massage i forstolene. Det kan være en herlig funktion på længere ture.
Blandt nye elektroniske hjælpesystemer er muligheden for, at bilen selv tilpasser hastigheden efter vejens forløb, fartgrænser mm. Hvis det virker godt, kan det være en stor behagelighed.
Der går lidt tid, inden de danske priser og det eksakte modelprogram kendes.