Her er Volvos første rene elbil. Som forventet er den en nær slægtning til XC40 og Polestar 2 og kan bedst beskrives som en coupé-SUV.
C40 med tilnavnet Recharge er lige så lang og bred som XC40, men er syv cm lavere. Siddepositionen er stadig høj, så konstruktionen er gået lidt ud over loftshøjden.
Når det gælder bilens elektriske egenskaber og præstationer i det hele taget, er der heller ingen overraskelser. C40 har samme to, kraftige elmotorer som Polestar 2 og XC40 Recharge P8 AWD og dermed en samlet ydelse på 408 hk.
Det er markant mere end Volvo-modeller i almindelighed fås med, og Volvo forklarer ikke, hvorfor ydelsen skal være så høj – når topfarten er sikkerhedspolitiske årsager er begrænset til 180 km/t.
1.500 kg trækvægt
Versioner med mindre ydelse og uden firehjulstræk kommer givetvis senere. Påhængsvægten er oppe på 1.500 kg ifølge Volvos internationale hjemmeside. Nogle svenske medier angiver 1.800 kg.
Batteriet på brutto 78 kWh (75 netto) kendes fra de to andre elbiler, og rækkevidden er nogenlunde den samme: 420 km. Lademulighederne er også identiske: 11 kW hjemme og 150 kW ude. Det sidste gør det muligt at lade fra 10 til 80 procent på 40 minutter.
Ren elbil-platform næste gang
C40 er bygget på samme tekniske fundament som XC40, CMA-arkitekturen, der er udviklet som en multi-energi-platform. Fremtidens kompakte elektriske Volvoer vil formentlig blive baseret på en ren elbil-platform, SEA, som moderfirmaet Geely næsten er færdig med.
Den platform giver mulighed for bedre at udnytte elbilens særlige egenskaber til at øge pladsforholdene, forbedre køregenskaberne og holde vægten nede.
Med den nye C40 Recharge vil Volvo Cars samtidig sætte forhandlerne delvist ud af spillet. Bilen kan nemlig kun bestilles online, om end det godt kan ske, mens hos forhandleren, mens bilsælgeren sidder ved siden af. Men det bliver angiveligt til fast pris – så ikke noget med at prutte om prisen, hvis konceptet stå til troende.
Det fremgår ikke af Volvos præsentation, hvordan bytteprisen på en brugt bil så beregnes.
Vil helst lease
I det hele taget vil Volvo helst lease bilen ud direkte til kunden gennem det, som hedder Care by Volvo. Det er et fabriks-leasing-koncept med alt inklusive, også forsikring, som har nogle år på bagen, men som stadig ikke er introduceret i Danmark.
Kommende C40-kunder vil få de valg mellem en nogenlunde fleksibel mulighed for udstyr som i dag eller nogle fastdefinerede udstyrspakker og til gengæld hurtig levering.
En udstyrsmulighed er dog på forhånd udelukket, uanset om man leaser eller køber. Volvo har besluttet, at deres kunder ikke i fremtiden kan få lov til at vælge læderindtræk. Heller ikke på rattet. Årsagen er ikke tydeliggjort, men i præsentationen af bilen henviste Volvo til ’dyrevelfærd’.
Skal køre på helårsdæk
I Care by Volvo-modellen vil bilen blive leveret med helårsdæk, så kunden – og nok især Volvo – ikke skal tænke på to årlige dækskift. Den løsning har dog allerede vakt mindre opstandelse i hjemlandet Sverige, hvor vinterdæk og sågar pigdæk i nogle egne, anses for afgørende for sikkerhed og fremkommelighed.
C40 går i produktion til efteråret. Hvornår bilen kan være i Danmark er uvist. Med den eldrevne XC40 er den danske importør kommet langt nede i køen og får først bilen hjem til efteråret. C40 kunne derfor blive en forårsnyhed i 2022. Elbilen skal bygges side om side med XC40 i Belgien.
Næste elbil fra Volvo bliver formentlig den store XC90, som skal være klar i 2022.