Volkswagen har i årtier været kendt for at rationalisere sin bilbygning gennem ’platforme’, der kan bruges til et enormt antal, forskellige biler. Nu gør firmaet det samme med elbil-batterier. Eller rettere de celler, der udgør grundelementet i batteripakkerne.
‘One cell fits almost all’, lød det fra Volkswagens topledelse på koncernens ’Power Day’. 80 procent af alle gruppens biler kan få sin energi fra samme type celle. De resterende 20 procent fordeler sig på de mindste og billigste biler samt på de dyrere modeller med sportslige køreegenskaber og meget lang rækkevidde samt specielbiler, bl.a. baneracere og de mest ekstreme modeller.
- Det gør endegyldigt den elektriske mobilitet økonomisk overkommelig og til den primære drivlinjeteknologi. Ud over den planlagte egenproduktion vil der især komme omkostningsfordele fra den nye standardcelle, sagde Volkswagens øverste tekniske chef, Thomas Schmall, på Power Day.
Selve cellerne ventes at koste det halve om ti år, og Volkswagen forventer, at den samlede omkostning for et helt batteri kan reduceres med 50 procent i billige modeller og med til 30 procent blandt volumenmodellerne.
Den første af den nye type standardcelle vil være klar i 2023 og skal bygges på en nyopført fabrik, Northvolt Ett, i Nordsverige. Det svenske firma, som Volkswagen er medejer af, har nu fået en ordre fra Volkswagen på årligt op til 40 gWh-batterier. Hidtil har ambitionen været 14 gWh.
Se mere: Endnu et bilmærke slukker for benzinmotoren
Den energiopbevaring svarer til batterier til 500.000-700.000 biler, og ordren til Northvolt har en værdig på 87 mia. kr. over ti år.
Desuden vil Volkswagen starte produktion på sin egen fabrik i Salzgitter, Tyskland, fra 2025. Her skrues målet op fra 16 til 40 gWh. Desuden vil koncernen selv opføre yderligere fire batterifabrikker af samme størrelse i Europa inden 2030. En skal ligge i Østeuropa og en anden i Sydfrankrig eller på den Iberiske Halvø.
De i alt 240 gWh svarer til tre mio. biler årligt, hvis hver bil har et batteri på 80 kWh, og dermed vides det nu, hvordan firmaet vil skaffe batterier til det enorme antal elbiler – 70 procent af det samlede salg i Europa – som VW-mærket forventer i 2030.
Ud over billigere celler vil Volkswagen gør batteriproduktionen mere simpel.
Faststofbatterier (solid state) blev også nævnt som en lovende teknologi, men Volkswagen gav ingen tidshorisont. Det lød ikke til at det for alvor bliver i dette årti.
Præsentationen på Power Day fik straks aktiekursen på Volkswagen (og Porsche Automobil Holding SE), som ejer en tredjedel) til at stige voldsomt – hvilket muligvis også var formået med arrangementet. På få dage steg kursen 23 procent, og siden nytår er det gået 50 procent op. Det er langt fra Tesla-niveau, men Volkswagen er nu mere værd end lige før dieselskandalen brød ud i 2015.