Peugeots udbredte 308-model har været på banen i otte år, og det trækker nu op til en udskiftning.
Vi har tidligere set nærmere på den nye Peugeot 308 som hatchback, men det er traditionelt denne stationcar – 308 SW – der har danskernes store interesse.
Den har hidtil klaret sig godt i et marked, hvor mange nye kunder ellers er klar til at springe op i de populære SUV-modeller. Samtidig er der ikke ret mange andre mærker, der tilbyder en stationcar som plugin-hybrid i denne klasse, men det bliver muligt i 308, og det skal nok give lidt medvind til Peugeot.
Den nye SW byder desuden på plads og køreegenskaber, man ikke altid finder i de højere SUV’er. Det kunne vi ved selvsyn konstatere, da vi fik lejlighed til at køre en række prototyper af både 308 og 308 SW ved Peugeots fabrik i Alsace, der nu skal stå for produktionen af 308.

Rummelig stationcar
En gennemgang af stationcaren afslører en del bedre knæplads ved bagsædet, hvilket skyldes, at akselafstanden her er 5,5 cm større end i hatchback’en. Også i bagagerummet er der nyheder, idet bagklappen nu kan fås elbetjent. Åbning kan ske med en fodbevægelse.
Bagsædet er altid tredelt, og når det foldes forover, bliver gulvet plant og åbner for en lasteflade på mindst 185 cm. Foldemekanismen udløses fra håndtag i bagagerummet. I udgaver uden hybridteknik er gulvet i bagagerummet højdejusterbart, mens hybridudgaverne har fået inddraget noget af pladsen til batteriet. Der er dog altid plads til et ladekabel under gulvet.

Fire motorudgaver
I første omgang kommer bilen med en 1.2-benzinmotor samt en 1.5-dieselmotor. De yder begge 130 hk og fås med enten manuelt gear eller automatgear.
Derudover er der den nye mulighed for en plugin-hybrid, hvor en 1.6-benzinmotor arbejder sammen med en elmotor, der begge trækker på forhjulene. Som hybrid kommer den i to udgaver med hhv. 180 og 225 hk.
Et 14 kWh batteri giver officielt en rækkevidde på ca. 60 km, og opladningen tager omkring fire timer via et etfaset ladestik, der kan lade med op til 3,7 kW.

Vi prøvede udgaven med den mindste benzinmotor og manuelt gear. Det efterlod os med en følelse af en tilstrækkelig motor og et udmærket gearskifte. Men motorlyden føltes noget rå, men falder heldigvis til ro, når rejsehastigheden er nået.
God el-hjælp i hybriden
Mere interessant er plugin-hybriden, hvor man i den grad mærker elmotorens hjælp, når man skal accelerere. Den kører godt, og selv med kun en smule strøm på batteriet oplever man ofte, at benzinmotoren slukker i korte perioder, og bilen alene kører på el.

Med fuldt opladet batteri kan man vælge, om man først vil bruge strømmen op, eller om man løbende vil lade bilens styresystem finde frem til den bedste måde at køre på.
I de udgaver, vi prøvede, var bremserne noget markante i deres funktion, når de gik fra udelukkende at lade elmotoren stå for nedbremsningen, til at selve bremseskiverne skulle tage over. Forhåbentlig bliver den funktion finpudset i de rigtige produktionsudgaver.

Kommer i tre udstyrsvarianter
Når den nye generation af Peugeot 308 kommer til Danmark efter nytår, femdørs og stationcar samtidig, bliver det med valg mellem tre udstyrsniveauer: Active, Allure og GT. Hertil kan man så vælge at tilkøbe en udstyrspakke til alle tre niveauer, så man kan opgradere bilen både med udstyr og design.
Særligt for GT-udgaven gælder, at den kan fås med en ny sikkerhedspakke, så bilen kan hjælpe til ved vognbaneskift på motorvej, ligesom fartpiloten selv regulerer farten efter vejforløbet og hastighedsgrænserne.
Det er også i denne udgave, at man finder sæder med indbygget massage, forlygter af matrix-LED-typen, rat med indbygget varme samt en række særlige designdetaljer for og bag.
308 bliver dermed den første Peugeot, som kan fås med disse adaptive lygter. Hidtil har teknikken inden for Stellantis-familien været forbeholdt Opel og DS.

Lille rat, stor skærm
Alle udgaver har Peugeots velkendte førerplads med et lille rat og et smart ’i-cockpit’, der nu indeholder en flot grafik, der nærmest svæver over rattet. En nyudviklet skærm i midten af bilen supplerer instrumenthuset og indeholder ny grafik og en noget hurtigere processor, der giver et godt grundlag for en let og sikker betjening af bilen.
Priserne er endnu ukendte, men vores bedste bud på en pris for en 308 SW plugin-hybrid i Allure-udgaven er 280.000-300.000 kroner. Femdørsudgaverne er traditionelt 15.000 kroner billigere.
Senere dukker femdørs-udgaven også op som ren elbil. Og Peugeot er netop nu ved at overveje, om også SW-udgaven skal bygges som elbil, men det er der endnu ikke taget beslutning om.