Kineserne har fart på, og allerede nu har MG udviklet en elbil, der passer lige ind på det danske marked. Den hedder Marvel R og er en SUV i mellemklassen. Og som det allerede er blevet en tradition fra MG, er alle udgaver flot udrustet med bl.a. soltag, enorme skærme samt lækkert komfortudstyr.
Også når det handler om selve elbil-egenskaberne, er der godt nyt i forhold til den noget mere afdæmpede første elbil vi så fra MG i form af ZS.
Marvel R kan nemlig lades hjemme med trefaset 11 kW-lader, og batteriet på knap 70 kWh kan dermed lades helt op på seks-syv timer fra en ladeboks.
På farten kan man lynlade med op til 92 kW, og det gør det ifølge MG muligt at gå fra 30 til 80 procent på en halv times tid. Rækkevidden er omkring 400 km ifølge den officielle måling, og det peger i retning af 300-350 km kørsel på motorvej med 110 km/t.
Med eller uden firehjulstræk
Som udgangspunkt er Marvel R baghjulstrukket, idet to elmotorer er placeret ved bagakslen, hvor de trækker på baghjulene gennem en totrins gearkasse.
Den opbygning er noget usædvanlig, men gør det muligt at lade bilen køre med kun den ene elmotor ved moderat acceleration, og det giver en bedre udnyttelse af strømmen.
Skal det gå stærkt, træder begge elmotorer til, og så yder bilen op til 180 hk. Det giver en accelerationstid fra nul til 100 km/t. på 7,9 sekunder.
En noget kraftigere udgave dukker op i form af den firehjulstrukne topudgave, Performance. Den har samme konstruktion ved baghjulene som grundudgaven, men har desuden en tredje elmotor ved forhjulene. Det giver en maksimal effekt på op til 288 hk og dermed en accelerationstid på blot 4,9 sekunder.
Styres fra mobiltelefonen
Denne nyeste model fra MG er opdateret i alle styresystemer, og det kunne vi ved selvsyn konstatere, da vi afprøvede den store skærm. Den er på hele 19,4 tommer, men det er dog kun de 14 tommer, der er aktive, idet den nederste del af skærmen altid viser knapper til bl.a. varme og ventilation.
Nyt er også, at man kan kommunikere med bilen via sin smartphone. Den er ret avanceret, idet den kan styre forvarmningen af kabinen, åbne og låse dørene samt vise rækkevidde og administrere ladeprogrammerne. Man kan også lave nødopkald via appen til f.eks. vejhjælp.
Kommer til Danmark til oktober
Vi har endnu kun haft lejlighed til at prøvesidde bilen, og den oplevelse tegner et billede af en velbygget og veludstyret bil med en fin indretning og ret god plads.
Bilen kommer i tre udstyrsniveauer i form af Comfort, Luxury og den omtalte Performance. Endnu er priserne ikke forhandlet færdige, men det tyder på priser fra lige over 300.000 kr. til lige over 400.000 kr. for topudgaven.
Se mere: Kinesisk elbiler tordner opad
Fælles for alle versioner gælder, at de må trække op til 750 kg, og at de er forsynet med en omfattende nyvognsgaranti på syv år eller 150.000 km.
Bilen skal primært sælges via MG’s hjemmeside, hvor man kan specificere bilen i detaljer, men man kan også besøge et af de syv MG-centre, der i Danmark foruden to på Færøerne og i Grønland.