MG EHS set forfra
Biltest

MG EHS – kinesisk plugin-hybrid med flot udstyr

Den nye MG EHS fra Kina er et noget billigere alternativ til de kendte bilmærkers plugin-hybrider. Men kan den overhovedet måle sig med konkurrenterne, og er den et godt køb?
MG EHS set bagfra

Motors vurdering

MG EHS

56 km/l
Benzin/el
289.999 kr.
  • Pris
  • Udstyr
  • Garanti
  • Motor starter ofte
  • Skærm (funktion)
  • Ladehastighed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 l. benzinmotor + 1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    42 g/km
  • Effekt
    258 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.850 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    448 liter
  • Akselafstand
    272 cm
  • Officiel rækkevidde
    52 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 7 / 7
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batteri: 7 år (Maks. 150.000 km)
  • Mål
    L:457 cm B:188 cm H:169 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,30 kr./km
  • Målt rækkevidde 57 km

Sikkerhed

2019
Luk

Kombinationen af en mellemstor SUV og plugin-hybrid-teknik er kort og godt opskriften på succes for tiden. Det så vi sidste år med Ford Kuga, der formåede at køre ind som den tredje mest solgte bilmodel Danmark.

Danskerne er simpelthen blevet vilde med biltypen, og kombinationen af en attraktiv pris, et flot og brugbart design og en god komfort har vist vejen for konkurrenterne. Dem er der da også ved at være en del af, og en af de allernyeste konkurrenter er denne MG EHS.

Den kinesiske MG er ny i Danmark og byder sig til med en skarp pris og en mængde udstyr, der er beregnet til at imponere alt og alle.

MG EHS kabine
Førerpladsen er flot bygget og indeholder mange fine funktioner. Men instrumenthuset er ulogisk i sin opbygning, og har for mange ligegyldige informationer. Den store skærm rummer bl.a. Apple CarPlay, men er i øvrigt ikke den hurtigste i klassen, når man skal skifte skærmvisning. Der er dog danske menuer.

Hvad koster MG EHS?

Til brug for testen har vi valgt en topudstyret MG EHS Luxury til 290.000 kr. Det er en udgave, der byder på masser af alt det udstyr, vi danskere går efter, når vi køber ny bil.

I MG EHS Luxury finder vi dog noget så avanceret som et glas-soltag, der kan åbnes, eljusterbare lædersæder, samt en lang række lækkert og nyttigt udstyr, der enten øger sikkerheden eller løfter komfortniveauet.

Det giver et godt udgangspunkt for en god samlet karakter til MG, men lad os lige tage en tur i bilen, før vi konkluderer noget.

MG EHS instrumenthus
Det digitale instrumenthus er ret uoverskueligt med alt for mange informationer, der præsenteres ret småt.

Hvor langt kører MG EHS på el?

Vi lagde vores test ud med at undersøge, hvor langt man kan køre på el alene, når batteriet er fuldt opladet.

I MG EHS kan man ikke forvarme bilen, og det betyder, at der skal hentes varme fra benzinmotoren, når man kører i den. Så selvom man kan indstille den til at køre på el alene, vil man opleve, at benzinmotoren ofte starter for enten at skabe varme eller for at vedligeholde batterierne.

Sker det, kan man først efter cirka en kilometer genvælge EV-indstillingen, og dermed fortsætte på el. Vi kørte i alt 67 km på el, før batteriet var tømt, men korrigeret for de gange, benzinmotoren startede undervejs, blev det nedskrevet til 57 km.

Læs også: Komplet oversigt over Motors test af plugin-hybrider

Det er lidt irriterende, at man hele tiden er nødt til at trykke på EV-knappen for at tvinge bilen til at køre på el, men set ud fra et teknisk synspunkt er det egentlig fint, at benzinmotoren i MG’en holdes i gang i ny og næ, så olien jævnligt fordeles i motoren. Men hele tiden skal man huske at sætte den tilbage i EV-mode, hvis man vil køre længst muligt på el.

Ifølge fabrikken skal MG kunne køre 52 km på el. Det er tæt på virkeligheden, viser vores test. Skal man køre væsentlig længere end det, kan man naturligvis blot overlade valget mellem el- og benzindrift til hybridsystemet. Så får man i begge tilfælde blot fordelt eldriften over nogle flere kilometer.

MG EHS stor skærm
Den store skærm i midten er langsom i sine funktioner, der dog er en del af. Der er dog mulighed for Apple CarPlay/Android Auto. Skærmen er trykfølsom.

Billigst at køre på el i MG EHS

Vi har også målt, hvor langt MG EHS kører på en liter benzin, når der ikke er strøm på batteriet. Her kørte vi en testrute med både motorvej, landevej og bykørsel, og her viste målingerne, at MG EHS kun klarede 15 km pr. liter.

Det er et tal, der viser, at det i høj grad kan svare sig at lade en plugin-hybrid op så ofte som overhovedet muligt, hvis man vil have mest miljømæssig effekt ud af bilerne.

MG EHS kan kun lades op med en enkelt strømfase, og det giver en ladeeffekt på bare 3,7 kW. Dermed bliver ladetiden tæt på fem timer, hvis man bruger en ladeboks. Ladestikket i MG EHS sidder ved højre baghjul, og her skal man hver gang fjerne en plasthætte, når man vil lade bilen op.

Ser man udelukkende på strømprisen, koster det omkring 50 øre at køre en kilometer, når man kører på el alene. På tilsvarende måde kan man beregne, at det koster cirka 80 øre/km at køre på benzin, når batteriet er tømt.

Der er derfor både et miljømæssigt og økonomisk incitament til at lade bilen op så ofte som muligt, og dermed køre så stor en del af tiden helt eller delvist på el.

MG EHS bagsæder
Der er god plads ved bagsædet, hvos man har egne friskluftdyser i midten samt strømudtag til f.eks. mobiltelefoner. Der er læderbeklædte sæder hele kabinen.

Hvordan kører MG EHS?

Ser man bilen efter, mens den holder stille, er det svært ikke at blive betaget af den nye MG. Kabinen er flot bygget, der er masser af imponerende udstyr, og pladsen er generøs ved både for- og bagsædet. Der er desuden friskluftdyser til bagsædet, og adgangsforholdene til den ret høje bil er fine.

Under kørslen falder begejstringen dog en smule. Det skyldes bl.a., at der er for mange detaljer ved MG’en, der er for primitive i sin funktion. Det er i særlig grad den store skærm i midten, der er langsom i menuerne og besværlig at betjene. Den er simpelthen ulogisk opbygget, og kræver lidt for megen opmærksomhed under kørslen.

Der er dog Apple CarPlay og Android Auto, som kan forbedre oplevelsen, men skal man f.eks. tænde for sædevarmen, skal man ind i flere undermenuer, og det er usmidigt.

Også det digitale instrumenthus er udformet ulogisk og har alt for mange ligegyldige informationer, der blot generer under kørslen.

Men bilen kører faktisk ret komfortabelt, og støjniveauet er til den lave side. Der er også masser af kræfter i MG EHS, men kører man kun på el, må man alligevel tage den med ro. Så har den nemlig kun 122 hk at gøre godt med, og det står i kontrast til de i alt 258 hk, der er til rådighed, når begge motorer kører samtidigt.

Kræfterne ledes ud til de trækkende forhjul via hele to gearkasser, der tilsammen har 10 positioner. Det foregår dog meget behageligt, og helt uden at man behøver at spekulere mere på det.

Ulempen i MG er dog, at man aldrig helt selv bestemmer, om man vil køre på benzin eller el – her er det hele tiden bilen selv, der er designet til at tage det valg.

MG EHS bagagerum
Bagagerummet rummer 448 liter, men virker alligevel ikke overvældende i størrelsen. Der er et fint vandret rullegardin, men vi savner mulighed for at opbevare kabler under gulvet.

Hvad koster det at eje en MG EHS?

Kan man leve med nogle af de anførte minusser ved MG EHS, får man bestemt en bil, der langt hen ad vejen kan leve op til det, man har behov for. Og den relativt lave pris på bare 290.000 kr. er også værd at tage med i overvejelserne.

Men ser man på alle aspekterne ved økonomien, bliver den samlede økonomi ikke lige så lav, som den skarpe indkøbspris kan antyde. Vi har beregnet de samlede udgifter ved at eje bilen over en periode på fem år og 100.000 km. Og her koster en km 3,30 kr. for den testede udgave af MG EHS Luxury.

Det modsvarer 66.000 kr. om året i samlede udgifter, og er lidt mere en de nærmeste konkurrenter, hvilket bl.a. skyldes en lidt dårligere benzinøkonomi og et lidt højere værditab. Men alt i alt er det trods alt et positivt bekendtskab med den nye MG, og testen viser et resultat, der peger fremad for MG-mærkets eksistens i Danmark.

Få FDMs nyhedsbreve