Nye vindere og tabere i bilernes dyst

Danske bilkøbere skifter i høj grad mærke, så der rykkes rundt på hierarkiet. Peugeot er efter mange år som nr. 2 skubbet ned af et japansk mærke, et premiummærke er nu nummer 4, og der er hele tre af de dyre mærker på top-10. Elbiler batter ikke meget i den kamp. Se hvordan det går dit bilmærke.

Nye bilmærker blander sig i toppen.
Nyt om biler

Salget af elbiler går frem, men det er ikke elbilerne, der giver bilmærkerne vind i sejlene i Danmark. Ikke indtil videre i hvert fald.

Det er lige før, det er omvendt – uden at der er en sammenhæng. Adskillige bilmærker med stort salg af elbiler går tilbage i de første syv måneder af 2021. Og mærker med få elbiler drøner frem.

Således går Danmarks nu største elbilmærke, VW, 12 procent tilbage, når bilsalget opgøres efter den officielle målestok: indregistreringer af nye biler. Og elbilmærket Tesla må notere et fald på 28 procent.

Hyundai, Audi og Mercedes-Benz, som sælger ganske mange elbiler, vokser dog alle ifølge de nyeste tal fra Bilstatistik.dk.

Toyota i overhaling

Samtidig er Toyota, som reelt ikke har en eneste elbil, stormet frem i forhold til sidste år. Med en fremgang på 25 procent indtager det japanske mærke nu en solid andenplads. Den placering har Peugeot ellers haft i årevis.

Bemærkelsesværdigt er også, at BMW har fordoblet sit salg og er sprunget fra plads 12 til en 4.-plads – kun et mulehår efter Peugeot. BMWs supersalg baserer sig især på 3-serien, X1 og 1-serien.

En betydelig del af BMWs solgte biler forsvinder hurtigt igen. BMW har det markant højeste antal ’afmeldinger’ af alle mærker – dvs. biler, som bliver afregistreret inden for seks måneder.

En ganske stor del af BMWs biler bliver afmeldt inden for et halvt år - men kommer tilbage på brugtmarkedet.
En ganske stor del af BMWs biler bliver afmeldt inden for et halvt år - men kommer tilbage på brugtmarkedet.

Det er dog ikke noget nyt fænomen hos BMW.  I 2020 (syv mdr.) blev ca. 40 procent afmeldt; i år er den andel faldet lidt til ca 36 procent. Biler, som afmeldes så hurtigt, bruges typisk til udlejning, korttidsleasing m.m.

Stor efterspørgsel på nye, brugte biler

Ifølge BMW kommer de mange, næsten nye biler, der bliver afmeldt, videre til danske forhandlere.

- Der er kæmpe efterspørgsel på brugte biler, siger informationschef hos BMW Danmark, Mette Lolholm.  

Også Audi og Mercedes-Benz går kraftigt frem, og samlet står de såkaldte premiummærker nu for 25 procent af det danske bilsalg. Det er den klart højeste andel nogensinde.

Blandt mere folkelige mærker kan særligt Hyundai og Seat/Cupra notere solide sejre, og Mazda og Fiat har fået knækket kurven.

Ford, som er et af mærkerne med leveringsproblemer, holder næsten skansen, men er så småt ved at blive et en-models mærke: Kuga udgør nu 57 procent af salget. Det er dog værre hos Fiat (500: 83 pct.) og Nissan (Qashqai: 76 pct.)

Renault halveret

Ud over at tilbagegangen hos VW, Peugeot og Citroën i absolutte tal er ganske stor, er det særligt Renault, der betaler prisen for de andres succes. Mærkets salg er næsten halveret på et år. Også Nissan og Suzuki har mistet mange kunder.

Langt nede på listen finder vi MG, men det kinesiske mærke er en klar succeshistorie. MG blev introduceret for blot et år siden, og er først for nylig nået op på to modeller. Alligevel er det elektriske mærke nu nr. 22 – foran Dacia.

Bilsalget i 2021 – eller rettere indregistreringerne – er til dels påvirket af den globale mangel på mikrochips, som rammer bilproducenterne forskelligt og ændrer sig hele tiden.

Mange importeres brugt

Ud over de fabriksnye biler importeres der en del nyere, brugte biler til landet. 19.000 af dem fik danske nummerplader på i årets første syv måneder – oven i de 110.000 helt nye.

VW Golf er den mest importerede (1.351 styks), men Tesla Model 3 kommer lige efter med 1.323. Det er flere end der i år er indregistreret nye Model 3.

Få tjekket slutsedlen
 

Salget af nye personbiler 2021 (januar-juli)

Nr.

Mærke

Antal

Andel

Ændring 2020-2021

1

VW

11.882

10,8%

-12%

2

Toyota

9.884

9,0%

+25%

3

Peugeot

8.478

7,7%

-10%

4

BMW

8.243

7,5%

+92%

5

Citroën

7.189

6,5%

-10%

6

Mercedes-Benz

7.143

6,5%

22%

7

Ford

6.641

6,0%

-8%

8

Skoda

6.454

5,9%

-7%

9

Audi

5.983

5,4%

+34%

10

Hyundai

5.860

5,3%

+27%

11

Kia

4.735

4,3%

-6%

12

Opel

4.136

3,8%

+7%

13

Seat/Cupra

3.409

3,1%

+33%

14

Renault

3.009

2,7%

-45%

15

Nissan

3.007

2,7%

-20%

16

Suzuki

2.993

2,7%

-22%

17

Volvo

2.919

2,7%

+2%

18

Mazda

1.575

1,4%

+25%

19

Fiat

1.194

1,1%

+19%

20

Tesla

1.112

1,0%

-28%

21

Mini

985

0,9%

+82%

22

MG

836

0,8%

-

23

Dacia

702

0,6%

-12%

24

Jeep

256

0,2%

+237%

25

Porsche

240

0,2%

+102%

Det samlede bilsalg er steget 2 procent i årets første syv måneder sammenlignet med samme periode 2020. Kilde: Bilstatistik.dk

 

 

Salg af elbiler

   

Nr.

Mærke

Antal

Ændring 2020-2021

1

VW

2.237

+192%

2

Tesla

1.112

-28%

3

Hyundai

764

+48%

4

Kia

484

+112%

5

Audi

467

+128%

6

Mercedes-Benz

464

+1.306%

7

Skoda

374

+790%

8

Fiat

366

-

9

Seat

354

+532%

10

Peugeot

346

-