Lexus er tilbage i Danmark efter et selvvalgt fravær på otte år. Det sker med stor vægt på japansk æstetik, håndværk og høflighed – ja mærket foretrækker at kalde sine kunder for gæster.
Næsten alle modeller i Danmark har hybridteknik, bortset fra en syndig V8-model, en ombygget elbil og snart en moderne plugin-hybrid. Den danske organisation vil ’drømme stort, men begynde småt’, og nøjes med én forhandler (i Gladsaxe) og sætter salgsforventningerne til ’et trecifret’ tal årligt.
Alle Lexus bygges i Japan, og det kan betyde nogen ventetid. Lexus København har et mindre lager, særligt af de mindste modeller, men er en bil ikke på lager, eller - meget relevant - hvis køberen selv ønsker at sammensætte sin bil med indtræk m.m., skal man under normale forhold regne med fire måneders leveringstid. Dertil kan for tiden komme usikkerheden med mikrochips oveni.
Meget er sket hos Toyotas luksusmærke i de otte år, men ikke alle modeller virker moderne med de til dels små skærme, mekaniske gearvælgere - og CD-afspiller! Et mere formildende træk er den konsekvente brug af analoge ure.
7 Lexus-modeller
Lexus’ program i Danmark omfatter alle de biler, der er tilgængelige i Europa. Det drejer sig om fire SUV-modeller, to sedaner, én coupé og en cabriolet.
Motor har taget en kort tur i hver model og giver her bilerne et hurtigt skudsmål. Nogle tester vi mere grundigt senere.
UX – svagstrøms-begyndelse
En kompakt, forhjulstrukket SUV på størrelse med Volvo XC40 og teknisk relateret til Toyota C-HR. Lanceret 2018. Det er Lexus’ første elbil, men det er en svag begyndelse. Ca. 300 km rækkevidde og hurtigladning er maks. 60 kW – endda med chademo-stik. Fås også som hybrid og her med mulighed for firehjulstræk. Ret dårlig bagsædeplads og i eludgaven har kun topmodellen navigation – vist på en meget lille skærm.
Frapris: El 372.500 kr., hybrid 431.500 kr.
RX – gammeldags SUV
Lexus’ største SUV, i klasse med Volvo XC90. Lanceret 2015, facelift 2019. Den firehjulstrukne hybrid-SUV fremstår outdated med sit delvise analoge instrumenthus, mekaniske gearvælger, grynede headup-display og langsomme elbagklap. Benzinmotoren er for hørbar i en bil til over en mio. kr. Men rummelig, også bag hvor gulvet er helt plant. Fås også i en forlænget RX L-version med syv sæder.
Frapris: 1.036.500 kr., lang udgave 110.000 kr. ekstra
LS – ultimativ luksus
Den luksuøse limousine som svarer til Mercedes-Benz S-klasse. Lanceret 2017, facelift 2020. Den firehjulstrukne, V6-hybrid har virkelig al tænkelig komfort, hvis man sætter kryds hele vejen: luftaffjedring, ventilerede sæder med massage både for, separat klimaanlæg bag og det flotteste læder. Fremstår ganske moderne med godt headup-display, stor navi-skærm og digitalt – men ikke stort – instrumenthus.
Frapris: 1.762.500 kr. Ekstraudstyr for over 1 mio. kr.
LC – den rigtig sjove
Cabriolet med firelags stofkaleche og brummende V8-motor – en sjov, gammeldags bil på den fede måde. På størrelse med S-klasse Cabriolet. Lanceret 2017 (cabriolet 2019). LC er en klassisk for sjov-bil med baghjulstræk, næsten 500 heste, elektronisk gearvælger og i det hele taget ganske moderne førerplads. Fås også som coupé og med V6 hybridmotor. Dansk pris ikke fastsat.
Frapris: Formodentligt lidt over 2 mio. kr.
To nyheder på vej
Ud over disse modeller har Lexus to mere på vej. Det gælder to af de vigtigste.
Den mellemstore SUV, NX, kommer i en ny generation, som ventes i Danmark sidst på året. Nyheden er teknisk nært beslægtet med Toyota RAV4 og vil svare til plugin-hybriden af Toyotaen. Motor har tidligere set den nye NX, og den virker i kabinen væsentligt mere moderne end de fleste øvrige Lexus-modeller. Prisen begynder ved ca. 560.000 kr.
Den mellemstore sedan, ES, er med i første bølge i Danmark, men lidt besynderligt sker det få måneder før, at bilen får et facelift. ES, der pt. koster fra 585.000 kr., er en nydelig, komfortabel sedan, som er i klasse med bl.a. BMW 5-serie. Den nye udgave ventes til landet sidst på året.