Her er det nye Lexus

Det japanske premiummærke er klar til dansk comeback. Det sker fra oktober og med fuldt program af de overvejende hybrid-drevne modeller. Forhandlere er der kun én af. Få et hurtigt overblik over de eksotiske modeller.

Lexus er tilbage i Danmark.
Nyt om biler

Lexus er tilbage i Danmark efter et selvvalgt fravær på otte år. Det sker med stor vægt på japansk æstetik, håndværk og høflighed – ja mærket foretrækker at kalde sine kunder for gæster.

Næsten alle modeller i Danmark har hybridteknik, bortset fra en syndig V8-model, en ombygget elbil og snart en moderne plugin-hybrid. Den danske organisation vil ’drømme stort, men begynde småt’, og nøjes med én forhandler (i Gladsaxe) og sætter salgsforventningerne til ’et trecifret’ tal årligt.

Alle Lexus bygges i Japan, og det kan betyde nogen ventetid. Lexus København har et mindre lager, særligt af de mindste modeller, men er en bil ikke på lager, eller - meget relevant - hvis køberen selv ønsker at sammensætte sin bil med indtræk m.m., skal man under normale forhold regne med fire måneders leveringstid. Dertil kan for tiden komme usikkerheden med mikrochips oveni.

Lexus er i oktober klar i Danmark med fuldt program.
Lexus er i oktober klar i Danmark med fuldt program. ES-sedanen er med fra begyndelsen, selv om den får et facelift omkring december. NX-SUV'en kommer i en helt ny generation, og her venter Lexus med at lancere, til den nye er i landet sidst på året.

Meget er sket hos Toyotas luksusmærke i de otte år, men ikke alle modeller virker moderne med de til dels små skærme, mekaniske gearvælgere - og CD-afspiller! Et mere formildende træk er den konsekvente brug af analoge ure.

7 Lexus-modeller

Lexus’ program i Danmark omfatter alle de biler, der er tilgængelige i Europa. Det drejer sig om fire SUV-modeller, to sedaner, én coupé og en cabriolet.

Motor har taget en kort tur i hver model og giver her bilerne et hurtigt skudsmål. Nogle tester vi mere grundigt senere.

Lexus UX er mærkets mindste model. Den fås i Danmark som elbil og hybrid.
Lexus UX er mærkets mindste model. Den fås i Danmark som elbil og hybrid.

UX – svagstrøms-begyndelse

En kompakt, forhjulstrukket SUV på størrelse med Volvo XC40 og teknisk relateret til Toyota C-HR. Lanceret 2018. Det er Lexus’ første elbil, men det er en svag begyndelse. Ca. 300 km rækkevidde og hurtigladning er maks. 60 kW – endda med chademo-stik. Fås også som hybrid og her med mulighed for firehjulstræk. Ret dårlig bagsædeplads og i eludgaven har kun topmodellen navigation – vist på en meget lille skærm. 

Frapris: El 372.500 kr., hybrid 431.500 kr.

Ikke alle udgaver af UX har navigation. Men hvis man vælger det, får man en af bilindustriens mindste navi-skærme, som tilmed sidder langt væk.
Ikke alle udgaver af UX har navigation. Men hvis man vælger det, får man en af bilindustriens mindste navi-skærme, som tilmed sidder langt væk. 

Lexus RX en en stor SUV til over en mio. kr.

RX – gammeldags SUV

Lexus’ største SUV, i klasse med Volvo XC90. Lanceret 2015, facelift 2019.  Den firehjulstrukne hybrid-SUV fremstår outdated med sit delvise analoge instrumenthus, mekaniske gearvælger, grynede headup-display og langsomme elbagklap. Benzinmotoren er for hørbar i en bil til over en mio. kr. Men rummelig, også bag hvor gulvet er helt plant. Fås også i en forlænget RX L-version med syv sæder.

Frapris: 1.036.500 kr., lang udgave 110.000 kr. ekstra

Alderen tynger RX-modellen, når man ser mikset af analoge og digitale visninger.
Alderen tyngder RX-modellen, når man ser mikset af analoge og digitale visninger. Bemærk CD-afspilleren.
Lexus LS er en over fem meter lang limousine. I modsætning til tidligere fås bilen kun i en længde.
Lexus LS er en over fem meter lang limousine. I modsætning til tidligere fås bilen kun i en længde.

LS – ultimativ luksus

Den luksuøse limousine som svarer til Mercedes-Benz S-klasse. Lanceret 2017, facelift 2020. Den firehjulstrukne, V6-hybrid har virkelig al tænkelig komfort, hvis man sætter kryds hele vejen: luftaffjedring, ventilerede sæder med massage både for, separat klimaanlæg bag og det flotteste læder. Fremstår ganske moderne med godt headup-display, stor navi-skærm og digitalt – men ikke stort – instrumenthus.

Frapris: 1.762.500 kr. Ekstraudstyr for over 1 mio. kr.

Lexus LS har et formiddabelt bagsæde. Man kan som her tilvælge justerbare enkeltsæder og ekstra lækkert læder.
Lexus LS har et formiddabelt bagsæde. Man kan som her tilvælge justerbare enkeltsæder og ekstra lækkert læder.
Lexus LC er noget så sjældent som en stor cabriolet, endda med V8-motor. Fås også som V6-hybrid.
Lexus LC er noget så sjældent som en stor cabriolet, endda med V8-motor. Fås også som V6-hybrid.

LC – den rigtig sjove

Cabriolet med firelags stofkaleche og brummende V8-motor – en sjov, gammeldags bil på den fede måde. På størrelse med S-klasse Cabriolet. Lanceret 2017 (cabriolet 2019). LC er en klassisk for sjov-bil med baghjulstræk, næsten 500 heste, elektronisk gearvælger og i det hele taget ganske moderne førerplads. Fås også som coupé og med V6 hybridmotor. Dansk pris ikke fastsat.

Frapris: Formodentligt lidt over 2 mio. kr.

Førerpladsen i LC Cabriolet. Kalechen åbnes eller lukkes på 15 sekunder - ved op til 50 km/t.
Førerpladsen i LC Cabriolet. Kalechen åbnes eller lukkes på 15 sekunder - ved op til 50 km/t. Bagsædet er nærmet ubrugeligt til personer.

To nyheder på vej

Ud over disse modeller har Lexus to mere på vej. Det gælder to af de vigtigste.

Den mellemstore SUV, NX, kommer i en ny generation, som ventes i Danmark sidst på året. Nyheden er teknisk nært beslægtet med Toyota RAV4 og vil svare til plugin-hybriden af Toyotaen. Motor har tidligere set den nye NX, og den virker i kabinen væsentligt mere moderne end de fleste øvrige Lexus-modeller. Prisen begynder ved ca. 560.000 kr.

Den mellemstore sedan, ES, er med i første bølge i Danmark, men lidt besynderligt sker det få måneder før, at bilen får et facelift. ES, der pt. koster fra 585.000 kr., er en nydelig, komfortabel sedan, som er i klasse med bl.a. BMW 5-serie. Den nye udgave ventes til landet sidst på året.

Lexus ES før det snarlige facelift.
Lexus ES før det snarlige facelift. Den udgående version sælges indtil den nye kommer lige før årsskiftet.

Bliv medlem og få Motor