Lexus er tilbage i Danmark efter et selvvalgt fravær på otte år. Det sker med stor vægt på japansk æstetik, håndværk og høflighed – ja mærket foretrækker at kalde sine kunder for gæster.
Næsten alle modeller i Danmark har hybridteknik, bortset fra en syndig V8-model, en ombygget elbil og snart en moderne plugin-hybrid. Den danske organisation vil ’drømme stort, men begynde småt’, og nøjes med én forhandler (i Gladsaxe) og sætter salgsforventningerne til ’et trecifret’ tal årligt.
Alle Lexus bygges i Japan, og det kan betyde nogen ventetid. Lexus København har et mindre lager, særligt af de mindste modeller, men er en bil ikke på lager, eller - meget relevant - hvis køberen selv ønsker at sammensætte sin bil med indtræk m.m., skal man under normale forhold regne med fire måneders leveringstid. Dertil kan for tiden komme usikkerheden med mikrochips oveni.
![Lexus er i oktober klar i Danmark med fuldt program.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Lexus-parade.jpg?itok=tzYB-aVB)
Meget er sket hos Toyotas luksusmærke i de otte år, men ikke alle modeller virker moderne med de til dels små skærme, mekaniske gearvælgere - og CD-afspiller! Et mere formildende træk er den konsekvente brug af analoge ure.
7 Lexus-modeller
Lexus’ program i Danmark omfatter alle de biler, der er tilgængelige i Europa. Det drejer sig om fire SUV-modeller, to sedaner, én coupé og en cabriolet.
Motor har taget en kort tur i hver model og giver her bilerne et hurtigt skudsmål. Nogle tester vi mere grundigt senere.
![Lexus UX er mærkets mindste model. Den fås i Danmark som elbil og hybrid.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Lexus-UX-for.jpg?itok=vtLsXiG6)
UX – svagstrøms-begyndelse
En kompakt, forhjulstrukket SUV på størrelse med Volvo XC40 og teknisk relateret til Toyota C-HR. Lanceret 2018. Det er Lexus’ første elbil, men det er en svag begyndelse. Ca. 300 km rækkevidde og hurtigladning er maks. 60 kW – endda med chademo-stik. Fås også som hybrid og her med mulighed for firehjulstræk. Ret dårlig bagsædeplads og i eludgaven har kun topmodellen navigation – vist på en meget lille skærm.
Frapris: El 372.500 kr., hybrid 431.500 kr.
![Ikke alle udgaver af UX har navigation. Men hvis man vælger det, får man en af bilindustriens mindste navi-skærme, som tilmed sidder langt væk.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Lexus-UX-navi.jpg?itok=WnAVUajo)
RX – gammeldags SUV
Lexus’ største SUV, i klasse med Volvo XC90. Lanceret 2015, facelift 2019. Den firehjulstrukne hybrid-SUV fremstår outdated med sit delvise analoge instrumenthus, mekaniske gearvælger, grynede headup-display og langsomme elbagklap. Benzinmotoren er for hørbar i en bil til over en mio. kr. Men rummelig, også bag hvor gulvet er helt plant. Fås også i en forlænget RX L-version med syv sæder.
Frapris: 1.036.500 kr., lang udgave 110.000 kr. ekstra
![Alderen tynger RX-modellen, når man ser mikset af analoge og digitale visninger.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Lexus-RX-IP.jpg?itok=oxsee9Ns)
![Lexus LS er en over fem meter lang limousine. I modsætning til tidligere fås bilen kun i en længde.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Lexus-LS-for.jpg?itok=ClbW-MoY)
LS – ultimativ luksus
Den luksuøse limousine som svarer til Mercedes-Benz S-klasse. Lanceret 2017, facelift 2020. Den firehjulstrukne, V6-hybrid har virkelig al tænkelig komfort, hvis man sætter kryds hele vejen: luftaffjedring, ventilerede sæder med massage både for, separat klimaanlæg bag og det flotteste læder. Fremstår ganske moderne med godt headup-display, stor navi-skærm og digitalt – men ikke stort – instrumenthus.
Frapris: 1.762.500 kr. Ekstraudstyr for over 1 mio. kr.
![Lexus LS har et formiddabelt bagsæde. Man kan som her tilvælge justerbare enkeltsæder og ekstra lækkert læder.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Lexus-LS-bagsaede.jpg?itok=Y7zcUtZ4)
![Lexus LC er noget så sjældent som en stor cabriolet, endda med V8-motor. Fås også som V6-hybrid.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Lexus-LC-for.jpg?itok=BuCu7zE1)
LC – den rigtig sjove
Cabriolet med firelags stofkaleche og brummende V8-motor – en sjov, gammeldags bil på den fede måde. På størrelse med S-klasse Cabriolet. Lanceret 2017 (cabriolet 2019). LC er en klassisk for sjov-bil med baghjulstræk, næsten 500 heste, elektronisk gearvælger og i det hele taget ganske moderne førerplads. Fås også som coupé og med V6 hybridmotor. Dansk pris ikke fastsat.
Frapris: Formodentligt lidt over 2 mio. kr.
![Førerpladsen i LC Cabriolet. Kalechen åbnes eller lukkes på 15 sekunder - ved op til 50 km/t.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Lexus-LC-IP.jpg?itok=MuOSB7lk)
To nyheder på vej
Ud over disse modeller har Lexus to mere på vej. Det gælder to af de vigtigste.
Den mellemstore SUV, NX, kommer i en ny generation, som ventes i Danmark sidst på året. Nyheden er teknisk nært beslægtet med Toyota RAV4 og vil svare til plugin-hybriden af Toyotaen. Motor har tidligere set den nye NX, og den virker i kabinen væsentligt mere moderne end de fleste øvrige Lexus-modeller. Prisen begynder ved ca. 560.000 kr.
Den mellemstore sedan, ES, er med i første bølge i Danmark, men lidt besynderligt sker det få måneder før, at bilen får et facelift. ES, der pt. koster fra 585.000 kr., er en nydelig, komfortabel sedan, som er i klasse med bl.a. BMW 5-serie. Den nye udgave ventes til landet sidst på året.
![Lexus ES før det snarlige facelift.](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Lexus-ES.jpg?itok=LKsUVcJR)