Skulle man stadig være i tvivl om, om bilproducenterne er midt i en elektrisk revolution, er det nok at kaste et blik på den seneste test fra
Testens biler
Audi Q4 e-tron: *****
Ford Kuga (2019): *****
Lynk & Co 01: *****
Nio ES8: *****
Subaru Outback: *****
Toyota Mirai: *****
Euro NCAP. Af testens fem biler er de fire helt eller delvist elektriske – en enkelt kører tilmed på brint. Elbiler og hybridbiler er for længst blevet mere reglen end undtagelsen, når Euro NCAP tester nye bilers sikkerhed.
Årets femte test fra det europæiske sikkerhedssamarbejde står denne gang i nichebilernes tegn. Feltet består af elbilerne Audi Q4 e-tron og Nio ES8, leasing-konceptet Lynk & Co 01 og brintbilen Toyota Mirai. Kun Subaru Outback er en ren benzinbil.
Det gør dog ikke testen mindre interessant. Tværtimod. Mest spændende er måske den nye SUV fra Lynk & Co, der er et helt nyt bilmærke og bilkoncept. Lynk & Co 01, som modellen hedder, kan nemlig ikke købes, men fås kun på abonnement, som det kendes fra Netflix eller Amazon.
Høj sikkerhed er standard
Det er kinesiske Geely, som også ejer Volvo og Polestar, der står bag Lynk & Co. Bilen fås enten som plugin-hybrid eller almindelig hybrid og kan kun bestilles på nettet, hvorefter den leveres på ens adresse. Lynk & Co er allerede ved at etablere sig i Sverige, Norge, Tyskland og Holland. Hvornår mærket lander i Danmark, er dog endnu uvist.
”Lynk & Co er et spændende nybrud i bilverdenen, som vi kommer til at se mere til. De har fra begyndelsen meldt ud, at sikkerhed skal være et afgørende parameter hos dem, og bilen fås kun med ét højt sikkerhedsniveau. Det er altså ikke noget, man hverken kan til- eller fravælge. Lynk & Co 01 er langt hen ad vejen identisk med Volvo XC40, og derfor har bilen ingen problemer med at køre alle fem stjerner i hus. Især kollisionssikkerheden er noget af det bedste, vi har set, og bilen scorer det til dato højeste resultat i den kategori i en Euro NCAP-test,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Rod i VW's familiehierarki
At elbilerne buldrer frem, ses også herhjemme, hvor hver femte solgte nye bil i august var en elbil. Set med danske øjne er Audi Q4 e-tron, der med 320 biler var den tredje mest solgte elbil i august, derfor testens mest interessante bil.
”Der er ikke mange fingre at sætte på sikkerheden hos Audi Q4 e-tron. Alligevel klarer den sig ikke helt så godt som sine to søskende, VW ID.4 og Skoda Enyaq. Det er især den automatiske nødbremse, der ikke er helt så god, og samlet trækker det ned. Det er dog i småtingsafdelingen, og Audi Q4 e-tron er stadig er en meget sikker bil,” siger Søren W. Rasmussen.
Brintbil har styr på sikkerheden
Blandt de fem biler gemmer sig en brintbil. Det er den nye udgave af Toyota Mirai, der ligesom i 1. generation også får de maksimale fem stjerner.
”Udviklingen af brintbiler er ikke lige så langt fremme som elbilerne. Men som testen af Toyota Mirai viser, er det ikke noget, der går ud over sikkerheden. I det hele taget viser Toyota, at de også her har styr på sikkerheden. Det bliver til fem flotte stjerner for Toyota Mirai,” siger Søren W. Rasmussen.
Ud over de fem biler er der også blevet plads til en såkaldt genberegning af Ford Kuga i plugin-hybrid-udgave. Bilen blev i brændstofudgave testet til fem stjerner i 2019, som altså overføres til den populære SUV.
Hvilket sikkerhedsudstyr skal du vælge?