Endnu en kineser banker på Europas dør. Ja, rent faktisk har Nio, som mærket hedder, allerede sat sig til rette i forstuen i det lukrative norske elbilland, hvor Motor møder det anderledes, kinesiske mærke.
Tyskland bliver nok den næste udpost for Nio, men Danmark kan komme med i samme runde.
Formentlig kan det ske allerede i andet halvår af 2022, fornemmer Motor. Nio kan ikke bekræfte noget, men har dog hyret en dansk pr-agent til at hjælpe med den indledende kommunikation.
Nio gør mange ting anderledes, men har også blikket stift rettet på Tesla og mærkets salgssucces. Designet på flere af de nye modeller minder om Tesla, Nio tilbyder lang rækkevidde og har visioner om at blive bedre til selvkørende funktioner end det amerikanske mærke.
De to første modeller i Europa modsvarer da også ret præcist Teslas to topmodeller, den seks-syv-personers SUV, ES8 (Model X) og den fem meter lange sedan, ET7 (Model S).
På byens fineste adresse
Men Nio skiller sig markant ud, både i forhold til Tesla og til andre bilmærker. Mens Tesla i Danmark for længst er rykket ud af de fine lokaler tæt på Amalienborg og ud i de traditionelle bilforhandler-klondikes uden for byerne, har Nio slået sig ned med et prangende Nio House på en af Oslos mest mondæne adresser. Helt efter skabelonen hjemme i Kina.
Her i Oslo er der behagelige saloner – både bibliotek og pejsestue - for Nios kunder.
Batteriskifte
Med sig fra Kina har Nio taget en endnu mere usædvanlig service: Bilerne kan – som en ekstra tjeneste - skifte batteri på automatiske stationer. Det vil blot tage fem minutter. Hvis der ikke er kø.
For kunderne giver det den fordel, at de kan få et 100 procent fyldt batteri væsentlig hurtigere, end selv den hurtigste opladning giver mulighed for. Desuden sørger Nio for løbende at tjekke batterierne og skifte eventuelt ødelagte celler, så man altid bør få et batteri i topform.
På et tidspunkt bliver det muligt – efter behov – at opgradere eller nedgradere størrelsen på batteriet. Mod tillæg eller kompensation. Med i abonnementet er også fri ladning på 600 kWh pr. måned.
20 skiftestationer næste år
Batterierne på skiftestationen kan lades med lavere og formentlig mere skånsom effekt, og der skal suges færre ampere ud af elnettet. Til gengæld binder Nio en betydelig kapital i form af mange ekstra batterier.
Nio åbner den første skiftestation inden for få uger og lover, at der i løbet af 2022 vil være 20 spredt ud over Norge.
Konceptet med batteriskiftestationer skal tilbydes i alle de lande, Nio kommer til, bekræfter en talsperson for mærket. Dermed vil de også dukke op i Danmark.
Og nej. Vi skal ikke forvente, at Better Places efterladte batteriskiftestationer bliver vakt til live. Nio benytter et simpelt, standardiseret system, som nærmest blot er en container.
Selv om Nios modeller kan skifte batteri (alle modeller kan i princippet benytte samme batteri), tilbydes også pæn hurtig ladning, men det er uklart, hvor høj ladeeffekten er, og hvor lang den reelle ladetid bliver.
375, 500 eller 750 km rækkevidde
I første omgang tilbydes to batteristørrelser: 75 kWh/375 km og 100 kWh/500 km.
I 2023 introduceres et batteri på voldsomme 150 kWh og med formentlig 750 km officiel rækkevidde. Det er muligt inden for samme batterikasse, da dette batteri får en helt anden kemi, end de klassiske litium-ion-batterier. Faststof-batteri hedder typen (solid state), og det kunne se ud til, at Nio bliver første personbil med den teknologi.
Mød Nio ES8
Nios første og indtil videre eneste model i Europa er den fem meter lange SUV, ES8. Der er valg mellem syv sæder og – en smule dyrere – seks sæder.
ES8 er meget komfortabel at køre (topmodellen her har luftaffjedring), og forsæderne er store og gode, men ud fra Motors første tur er det ikke køredynamikken, der er i højsædet.
Bilen har firehjulstræk og en samlet ydelse på 400 kW (534 hk), og den maksimale trækvægt er 1.500 kg. 0-100 km/t.-tiden hedder 4,9 sekunder. ES8 er testet af Euro NCAP til de maksimale fem stjerner.
Nomi lytter
Førerpladsen er forholdsvis traditionel med digitalt instrumenthus og en fin stor midterskærm, der dog ikke har ambitioner om at være verdens største. Den er suppleret af enkelte fysiske knapper. Gearvælgeren er snildt integreret i midterkonsollen og skal blot vippes frem eller tilbage.
Unikt er bilens digitale assistent, kaldet Nomi. Hun/han sidder som en digital dukke med blinkende øjne på toppen af instrumentbordet og er klar til at hjælpe. Nio siger, at Nomi benytter kunstig intelligens. I hvert fald er Nomi ret god til at forstå beskeder på engelsk og angiveligt også norsk.
Ved anden række er der god plads og mulighed for at justere bænken frem og tilbage. Den skal lidt frem for at det er muligt at sidde nogenlunde på tredje række, hvor der standardmæssigt er to klapstole.
ET7 - den selvkørende sedan
Næste model bliver den store sedan ET7, som lanceres i slutningen af 2022. Nio viser den nu frem i Norge i konceptudgave. Sedanen gør sig bemærket med et meget vindglat karrosseri, heftige præstationer og angiveligt med avancerede muligheder for selvkørende funktioner – når det ellers bliver tilladt.
ET7 er baseret på en ny teknologisk platform i forhold til ES8, og i hvert fald konceptudgaven er udstyret med 33 udvendige sensorer, inkl. fem radarer og det ypperste: én lidar.
Prisen på grisen
Nio har ingen ambition om at være billig. Næsten tværtimod. Mærket prioriterer højt at give sine kunder en god og sammenhængende oplevelse.
Den store ES8-SUV koster omregnet 580.000 d.kr. med laveste udstyr, det lille batteri og med syv sæder. Versionen med seks sæder er 10.000 kr. ekstra. Med stort batteri koster bilen fra 645.000 kr.
Vælger man at leje batteriet – hvilket 95 procent af de første kunder har gjort - kan man trække 85.000 kr. fra for det lille batteri og 150.000 kr. for det store. Til gengæld kommer der et månedligt abonnement på hhv. ca. 1.300 og 1.900 kr.