Årgang 1987: De bliver veteranbiler i 2022

Biler fra 1987 triller nu ind i veteranalderen, og det er en kontrastfyldt årgang med flamboyante fartmaskiner og fornuftige familiebiler. Mød et udvalg af de nye veteraner, hvor en dansk bil skiller sig ud.

Skoda Favorit fra 1987 parkeret ved en bro.
Nyt om biler

Biler registreret første gang i 1987 fylder 35 år i 2022. Dermed falder den årlige vægtafgift til en fjerdedel, og de kan indregistreres på lempelige veteran-vilkår ved import.

En bil kan i princippet registreres som veteran, når den fylder 30 år, men det betyder kun noget for synsintervallerne og brugen af bilen, der skal være ”lejlighedsvis”.

Læs mere: Her reglerne for veteranbiler

Her følger nogle af de største bilnyheder fra 1987 – lige fra Ferrari til Skoda.

F40 var den sidste Ferrari, som stifteren Enzo Ferrari var med til at skabe, og den markerede mærkets 40-års jubilæum med manér: Topfarten på 324 km/t. gjorde den til verdens hurtigste seriebyggede bil, og V8-motoren med to turboladere og 478 hk samt talrige karrosseridele i kulfiber afslørede, at den egentlig skulle have været en racerbil.

Uden servostyring, bremseforstærker og elektroniske hjælpemidler af nogen art kører den som en ægte racer, og accelerere kan den også: 0-200 km/t på 12 sekunder. Ferrari ville kun bygge 400, men det blev til 1.315 F40’ere frem til 1992.

Nok var Alfa 164 en del af det samarbejde, der også resulterede i Fiat Croma, Lancia Thema og Saab 9000. Men den var også en meget selvstændig og meget italiensk sportssedan med kontante køreegenskaber og fornemme motorer.

Kvalitetsmæssigt var de tidlige eksemplarer ikke noget at prale af, til gengæld er en fin Alfa 164 forbavsende billig i dag.

En af de vigtigste 1987-nyheder. Peugeot 405 blev både Årets Bil i Danmark og Car Of The Year i Europa, og det elegante design dækkede over en meget velkørende bil med en bred vifte af benzin- og dieselmotorer med den 160 hk stærke sportsmodel 405 MI 16 som fløjhingst.

I årevis var 405 en af Europas mest solgte i sin klasse – og i Iran og Egypten produceres den stadig!

80’erne var Skoda-vittighedernes årti, men Favorit beviste, at Skoda trods 40 års østblok-planøkonomi stadig kunne bygge gode biler. Også i Vesten vakte den forhjulstrukne Favorit opsigt – så stor, at VW i 1991 købte sig ind i Skoda og senere overtog mærket helt.

Resten er som bekendt historie, vel at mærke en succeshistorie af de helt store, som Skoda Favorit satte i gang.

Cabrioleter boomede i 80’erne, så Opel måtte selvfølgelig også have en åben version af mærkets storsælger. Kadett Cabriolet blev både designet og produceret hos Bertone i Italien, og et stort bagagerum gjorde den mere praktisk end rivalen VW Golf Cabriolet.

Og cabrioleten fortsatte i produktion i yderligere to år, da det øvrige Kadett-program i 1991 afløstes af Opel Astra. 

Letvægteren Citroën AX var en af 80’ernes mest moderne minibiler, men den kosteligt sjove AX Sport var tunet på gammeldags vis med to dobbeltkarburatorer, der gav den lille 1,3-liters motor 95 hk. Citroën ville kun bygge de 5.000, motorsportsreglementet krævede, men det blev til mange flere, fordi AX Sport var en populær ungdomsbil i Sydeuropa.

Var den for lille, lancerede Citroën også den 160 hk stærke BX GTI 16V med motor fra Peugeot 405 MI16 i 1987.

Danske nyheder er ikke hverdagskost, men i 1987 gik Ellerten – eller Mini-El City, som den egentlig hed – i produktion i Randers. Folkene bag havde store ambitioner med det lille el-pendlerkøretøj, der skød 40 km/t, men økonomien hang aldrig sammen.

Cirka 4.400 blev bygget i Danmark, inden en tysk forhandler overtog rettighederne og byggede den videre til 2018.

Er du interesseret i klassiske biler?

Husk, FDM udgiver specialmagasinet MotorClassic om klassiske biler og veteranbiler. Det er Danmarks eneste af sin slags.

Få Motor Classic