Omstillingen til eldrift får endnu et nøk fremad til sommer, når Kia lancerer en ny serie af elektrificerede biler i den populære Niro-familie.
Da kommer anden generation af Niro både som plugin-hybrid og som ren elbil. En traditionel hybrid kommer ikke i det danske program.
Grundlaget for de nye biler er en ændret udgave af dagens platform, der har gjort kabinen mere rummelig og batteriet større. Det første betyder mere komfort og bedre plads, og det sidste betyder længere rækkevidde.
Kia Niro var sammen med Hyundai Ioniq de første folkelige elbiler med meget lang rækkevidde, da de blev præsenteret i 2018. 485 km kunne e-Niro 1 officielt klare med et efter datiden meget stort batteri på 64 kWh.
Længere på strøm
I plugin-hybriden giver batteriet en rækkevidde på eldrift på op til 65 km. I den rene elbil er der nu kun én batteristørrelse på 65 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 463 km ifølge normen. Eludgavens motor yder 204 hk og trækker på forhjulene.
Plugin-hybriden er udstyret med en elmotor på 84 hk, der arbejder sammen med en 1.6-benzinmotor, hvorved den samlede effekt kommer op på 183 hk.
En sjov detalje finder man i øvrigt ved hybridudgaven, der ikke længere er udstyret med bakgear. Bilen kan naturligvis bakke, men det foregår nu alene ved brug af elmotoren på samme måde som i eludgaven. Alene den ændring har klippet over to kg af vægten, der i alt er reduceret med mere end 20 kg i forhold til den udgående Niro.
Kia Niro
Længde: 442 cm
Bredde: 183 cm
Højde: 157 cm
Akselafstand: 272 cm
Platform: Kia K III
e-Niro
Batteri: 65 kWh
Rækkevidde: 463 km
Effekt: 204 hk
Lader: 11 kW (AC)/72 kW DC
Bagagerum: 475+20 liter
Plugin-hybrid
Rækkevidde på el: 65 km
Effekt, totalt: 183 hk
Elmotor: 84 hk
Lader: 3,7 kW (1 fase)
Bagage: 451 liter
Stort løft i kabinen
Det er særligt i kabinen, at de store fornyelser fornemmes. Ved førerpladsen mødes man nu af en stor tværgående glasskærm, der indeholder både skærmen til selve instrumenthuset og skærmen til infotainment-delen.
De er begge på lidt over 10 tommer, og i topudgaverne har man mulighed for at tilknytte et headup-display ligeledes på 10 tommer.
En drejeknap mellem forsæderne styrer i eludgaven kørselsretningen, og der er masser fralægningsplads og usb-stik, og under skærmen er der et trykfølsomt panel, der kan skifte mellem at styre klimaanlægget og f.eks. radioen.
Betydelig bedre plads
Alle udgaver får den nyeste generation af Kias sikkerhedssystemer, herunder airbag mellem forsæderne samt en avanceret nødbremse, der også bremser for tværgående trafik, når man skal dreje.
Den fornyede platform har gjort det muligt at lade Niro vokse betydeligt i kabinen. Motor har prøvesiddet bilen og kan konstatere, at både knæplads og loftshøjde for og bag er imponerende. Men som så ofte i elbiler er vognbunden løftet betydeligt for at gøre plads til batterierne.
Fordelen er en næsten plan bund i hele kabinen, mens ulempen er en siddeposition, hvor fødder og knæ er ret højt placeret i forhold til sædet. Bagsædets ryglæn kan indstilles i flere positioner til gavn for komforten, og selv i de udgaver, hvor der er soltag, er loftshøjden over bagsædet tilstrækkelig.
Bagagerummet er ligeledes vokset en smule, så plugin-hybriden nu rummer 451 liter og elbilen hele 475 liter plus 20 liter i et ekstra rum fortil, hvor f.eks. nødlader og ladekabel kan opbevares.
God ladning
Kia har for længst tilpasset sine elbiler til det danske elnet, så bilen hjemme kan lades med 11 kW, trefaset ladeboks. Den kan lade bilen op på omkring seks timer.
På farten kan man lade med op til 72 kW. Det lyder ikke af meget nu om dage, men ifølge Kia er ladekurven flad, og det betyder, at man kan lade batteriet op fra 10 til 80 procent på 43 minutter.
Batteriet er i øvrigt væskekølet og kan som noget nyt opvarmes forud for en opladning, så ladetiden optimeres. Kabinen i både elbilen og plugin-hybriden kan også forvarmes via Kias opdaterede app.
Forvarme af plugin-hybriden
Det er nyt, at plugin-hybriderne også kan opvarmes, uden at benzinmotoren kører, og det kan lade sig gøre, fordi bilen nu er udstyret med en 5,5 kW PTC-opvarmer, der tager strøm fra enten højspændingsbatteri eller ladestikket, hvis bilen er sat til opladning.
I lighed med bl.a. Kia EV6 kan man indsætte et eludtag i ladeporten foran, og så kan man trække 230 volt og 3 kW ud af bilens batteri. Det kan f.eks. bruges til fritidsudstyr, en el-grill eller bare som strømkilde, hvis man er på campingtur i naturen.
I lighed med den udgående model må plugin-hybriden af Kia Niro trække op til 1.300 kg, og som noget klarer elbilen op til 750 kg.
Vi kender endnu ikke priserne på de nye udgaver af Niro, men vi gætter på en startpris på omkring 300.000 kr.
Bilen kommer til Danmark til sommer fra fabrikken i Sydkorea, der efter sigende ikke er ramt af de leveringsproblemer, som en del andre mærker og modeller kæmper med i øjeblikket.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.