Citroën gør plads til usædvanlig elbil

En ny bil klemmes ind i Citroëns allerede tætte modelprogram. C4 X hedder nyheden, som bliver en slags fastback og kan leveres allerede sidst på året. I Danmark kommer den udelukkende som elbil.

Citroën holdt verdenspremiere på den nye C4 X i København.
Nyt om biler

Citroën er blevet mere modig og mere unik de seneste år. Og nu vover Citroën at fortsætte den kurs ved at præsentere en nærmest ny biltype.

Som en blanding af sedan og fastback med et drys af SUV er opstået C4 X, der med Citroëns ord har et crossdesign.

Usædvanligt er også, at det franske mærke valgte at holde verdenspremieren på bilen i København. Ved et lukket arrangement for europæiske journalister kørte tre eksemplarer af den nye bil frem i rampelyset.

Citroën C4 X har en usædvanlig profil med den øgede højde og fastback-bagpartiet, hvor taget går direkte over i bagruden.
Citroën C4 X har en usædvanlig profil med den øgede højde og fastback-bagpartiet, hvor taget går direkte over i bagruden.

Usædvanligt: Sedan i kompakt-klassen

C4 X kan ses som et forsøg på skabe en sedan i C4-klassen, men gør biltypen mere sexet ved både at give den fastback-linjer og SUV-stil.

Fastback er en karrosseriform, hvor taget fortsætter i en nærmest lige linje over i bagruden. SUV-stilen giver sig udtryk i et lettere forhøjet karrosseri og skærmkanter i plast.

Peugeot har netop gjort næsten det samme ved få dage tidligere at lancere 408. Her er forskellen blot, at 408 har stop bagklap.

C4 X svarer grundlæggende til den kendte C4 hatchback. I Danmark og 13 andre europæiske lande sælges den kun som elbil.
C4 X svarer grundlæggende til den kendte C4 hatchback og har samme akselafstand. I Danmark og 13 andre europæiske lande sælges den kun som elbil.

Samme tanke hos Peugeot og Renault

Citroën og Peugeot, som holder til i samme koncern og samme hus har ikke kikket hos hinanden, bedyrer bilens projektleder Laurence Hansen, over for Motor. Hun siger, at begge mærker blot har læst markedet og kundernes ønsker på samme måde.

Og hun henviser til, at Renault rent faktisk kom først med typen i form af Arkana, som sælger godt i flere lande, bl.a. Frankrig.

C4 X placerer sig med en længde på 4,60 m midt mellem C4 hatchback (4,36 m) og C5 X (4,80 m), men er teknisk set en almindelig C4. Bl.a. er akselafstanden den samme.

Bagpartiet adskiller den nye C4 X og er i det hele taget ret unik i sin stil. Bagagerummet er særdeles stor med 510 liter, Bagsædet kan lægges ned, men den lille bagklap gør det vanskeligt at få store genstande ind.
Bagpartiet adskiller den nye C4 X og er i det hele taget ret unik i sin stil. Bagagerummet er særdeles stort med 510 liter. Bagsædet kan lægges ned, men den lille bagklap gør det vanskeligt at få store genstande ind.

Bedre bagsædeplads

Selv om akselafstanden er ens, er bagsædekonstruktionen anderledes, og Motors første indtryk af at sidde i bilen er, at der er god (og bedre) knæplads i C4 X. Til gengæld er loftshøjden mindre god, men man skal være ret høj for at få problemer med frisuren.

Bagagerummet er enormt. Det sluger 510 liter, men den lille sedan-åbning reducerer adgangen og anvendeligheden. Citroën har tilmed genopfundet ’kuffertknuserne’.  

C4 X bliver produceret med de samme motorer som den kendte C4 hatchback. Det gælder benzin, diesel og ren el.

Den rent elektriske udgave bliver eneste variant i Danmark og 13 andre lande. Den kaldes ë-C4 X.
Den rent elektriske udgave bliver eneste variant i Danmark og 13 andre lande. Den kaldes ë-C4 X.

Kun som elbil

Men som endnu en usædvanlig ting ved bilen vil C4 X kun blive udbudt som ren elbil i 14 europæiske lande, blandt andet Danmark og store markeder som Tyskland og Storbritannien.

Det betyder også, at Citroën forventer en meget høj salgsandel af den elektriske udgave, kaldet ë-C4 X, på næsten 50 procent.

Den nye elbil nøjes Citroën-traditionen tro med et batteri af moderat størrelse. Det er på 50 kWh, som giver en officiel rækkevidde på op til 360 km.

Selv om Stellantis-koncernen, som står bag bl.a. Citroën, arbejder på nye og større batterier, er der ikke aktuelle planer om at introducere større batterier i C4. Laurence Hansen udelukker i hvert fald, at det kunne ske i 2023.

Ved førerpladsen adskiller C4 X sig fra den halvandet år gamle C4 ved at have infotainment-systemet fra den nye C5 X. Her er det med 10-tommer skærm.
Ved førerpladsen adskiller C4 X sig fra den halvandet år gamle C4 ved at have infotainment-systemet fra den nye C5 X. Her er det med 10-tommer skærm.

Førerplads fra C5 X

Motoren er også en gammel kending fra Peugeot-Citroën-Opel, nemlig med en ydelse på 100 kW, svarende til 136 hk. Også lynladningen er med standarden fra de tidligere PSA-mærker, nemlig op til 100 kW. Det skulle gøre det muligt at lade op til 80 procent på 30 minutter.

Til hjemmeladning m.v. har bilen trefaset lader.

Bag rattet adskiller C4 X sig fra den normale C4 ved at have et nyt infotainment-system – det samme ’My Citroën Drive Plus’, som netop er introduceret i C5 X. Trykskærmen i høj opløsning er på 10 tommer og kan personaliseres med apps, håndtere to telefoner på én gang, og navigationssystemet kan opdatere ’over the air’.

Rimelig leveringssituation

C4 X fås med ’Citroën Advanced Comfort’, hvor ekstra tyk polstring i sæderne øger komforten sammen med særlige støddæmpere. Bilen fås dog ikke med den aktive affjedring, som topmodellen C5 X har.

C4 X skal bygges på en fabrik i Madrid fra efteråret. Bilen kan efter planen leveres i Danmark sidst på året, og Citroën forventer at kunne levere elbilen uden alt for lang ventetid – formentlig omkring fire måneder.

Den gunstige situation tilskriver Laurence Hansen, at fabrikken ved Madrid udelukkende bygger biler til Citroën-mærket. Hvad batteri-leverancer angår peger hun på den styrke og planlægning, den store Stellantis-koncern har til at forhandlere indkøb af battericeller.

 

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023