Renault Arkana – Modebil med hybriddrift

Kombinationen af en SUV og en coupé er højeste mode, og den kører Renault Arkana med på. Den spøjse bil bliver det franske bilmærkes største model i Danmark.

Renault Arkana set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Arkana er en fin bil, der med hybridteknik og et fint sikkerhedsudstyr følger med moden. Men det er primært designet, der driver bilen frem, for hverken køreegenskaber eller pladsforhold skiller sig mærkbart ud.

HØRSHOLM Begejstringen for de moderne SUV’er synes ingen ende at tage. Den trend udnytter Renault med den nye Arkana, der på fin vis blander SUV’ens højde og lidt barske ydre med coupé-bilens typisk skrånende bagende.

Bilen bygges i Sydkorea hos Renaults partner, Samsung, og selvom en Arkana-model har været til salg på en række østlige markeder i et par år, er det altså først nu, den er dukket op i Vesteuropa i en noget modificeret udgave.

Renault Arkana kabine
Førerpladsen er lækkert udformet med gode materialer og en stor skærm i midten. I grundudgaven er den på syv tommer, mens den i de to større versioner er som på billedet med 9,3 tommer. Automatgear er altid standard.

Hvor langt kører Renault Arkana på literen?

Herhjemme kommer Arkana i to versioner i form af dels en traditionel benzinmodel med automatgear, dels en hybridudgave med en benzinmotor, der er koblet op til en avanceret gearkasse med to indbyggede elmotorer.

Sidstnævnte er ikke af den hybrid-type, der kan lades op, så det lille indbyggede batteri får alene tilført strøm, når man bremser eller slipper speederen på vej ned ad bakke. På den måde kan der løbende samles så meget strøm op, at det hen ad vejen kan bruges til at drive elmotorerne, når man sætter i gang efter f.eks. et rødt lys.

Alt i alt betyder det, at man kører lidt længere på literen. Det ses direkte på forbrugstallene, så hvor den almindelige benziner kører 17,4 km pr. liter, så klarer hybridudgaven at køre 3,5 km længere på hver liter til gavn for et lavere CO2-udslip og en lavere benzinudgift.

Med en prisforskel på under 14.000 kr. mellem de to teknologier er det derfor hybridudgaven, der ventes at blive mest interessant herhjemme.

Renault Arkana skærm
Vælger man Arkana i udgaverne INTENS eller R.S. Line, får man denne 9.3-tommersskærm med indbygget navigation. Den fungerer glimrende og har indbygget Apple CarPlay og Android Auto. Den er koblet op til nettet, så man får vejrudsigter og live trafikdata.

Hvad koster Renault Arkana? 

De to motorer føles dog på ingen måde hidsige, og med de omkring 140 hestekræfter opleves Arkana ikke som en sportslig bil. I stedet er der lagt vægt på en udmærket komfort, der sammen med det særprægede design skal lokke kunderne til.

Billigste hybridudgave koster godt 290.000 kr. i grundudgaven ZEN, men Renault venter selv, at de fleste kunder vil vælge topudgaven R.S. Line til 333.000 kr. Her får man nemlig utrolig meget udstyr for pengene, ligesom bilens design understøttes af de valgte materialer i kabinen.

Blandt andet er adaptiv fartpilot standard, ligesom der er store skærme både i instrumenthuset og midt på instrumentpanelet.

Renault Arkana bagagerum
Bagagerummet er på 513 liter i den traditionelle udgave og kun på 480 liter i hybridudgaven, idet batteriet stjæler en del af pladsen. Bagklappen er tophængslet og åbner dermed op sammen med bagruden.

Hvordan kører Renault Arkana?

Vores første møde med hybridudgaven af Arkana tegner et billede af en bil, der er ganske komfortabelt sat op. Affjedringen er eftergivende, og med indbygget automatgear skal man blot træde på speederen og dreje på rattet.

Man må dog til tider leve med en tydelig motorstøj, allerede når man sætter i gang, idet benzinmotoren kan finde på at køre udelukkende med det formål at skabe strøm til batteriet. Andre gange glider man roligt frem kun på el.

Samlet set er oplevelsen positiv, omend man indimellem kan mærke vibrationer fra drivlinjen, der afslører, at det ikke er en af markedets dyreste biler, man kører i.

Efter en god lang tur i bilen med en del motorvejskørsel endte vores forbrug på lidt over 18 km pr. liter, og det indikerer, at de angivne 20,9 km pr. liter nok er lidt optimistiske, men alligevel ikke helt uden for rækkevidde, hvis man kører mere pænt.

Så for dem, der endnu ikke er klar til en opladelig bil, kan denne hybridudgave være en mulighed. I modsætning til Renault Captur kommer Arkana dog ikke senere i en opladelig udgave. Så vil man gå den vej, må man enten se sig om efter en Captur Plugin-hybrid eller afvente den nye Megane, der om få måneder dukker op i flere opladelige udgaver.

Få FDMs nyhedsbreve

Renault Arkana set bagfra

Renault Arkana

20,9 km/l
Benzin/el
290.990 kr.
  • Udstyr
  • Automatgear
  • Forbrug
  • Bagsædeplads
  • Påhængsvægt
  • Tre års garanti koster ekstra
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    108 g/km
  • Effekt
    145 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.961 kg
  • Maks. påhængsvægt
    760 kg
  • Bagagerum
    480 liter
  • Akselafstand
    272 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:457 cm B:182 cm H:158 cm

Sikkerhed

2019
Luk