1.000 hk: Fornyet Tesla er hysterisk hurtig

Tesla Model S og X er ved at være klar i kraftig opdaterede versioner. Elbilmærket lægger ud med de ekstreme Plaid-modeller til 1,5 mio. kr., der bliver verdens hurtigste bil – men nok ikke længe. De mere almindelige udgaver lader vente på sig.

Tesla Model S Plaid.
Nyt om biler

Teslas to store modeller, S og X, er voldsomt forsinket i deres europæiske ankomst. Til gengæld er de hurtige, når de endelig kommer. Hysterisk hurtige, faktisk.

Den første variant af de fornyede topmodeller er såkaldte Plaid-versioner, der er noget af det hurtigst accelererende blandt serieproducerede biler nogensinde. Muligvis de allerhurtigste.

Model S Plaid klarer 0-100 km/t. på blot 2,1 sekunder, mens Model X, der er en stor SUV, behøver 2,6 sekunder. For Model S er topfarten tilmed 322 km/t.

Som med adskillige andre af dagens ekstremt motorstærke elbiler henstår blot spørgsmålet: hvorfor?

Model S har fået en store opdatering, der dog ikke er særlig synlig udefra.
Model S har fået en store opdatering, der dog ikke er særlig synlig udefra.

3 motorer, 1.020 hk

Svaret på, hvordan de kan, er derimod nogenlunde enkelt: Plaid-modeller er udstyret med tre motorer, som tilsammen yder 750 kW. Sagt på gammeldags bilsprog: 1.020 hk.

Motorerne er nye eller opdaterede, undervognen er forbedret (særligt i Plaid), samlekvaliteten skulle være ’markant’ forbedret og elektronik- og varmestyringssystemerne er nye. Desuden er vægten reduceret, og kabinen har fået en meget stor overhaling.

Førerpladsen er helt fornyet. Trykskærmen er nu en vandret skærm på 17 tommer, som kan er kan vippes til højre og venstre og har fået en væsentlig kraftigere processer inde bag.
Førerpladsen er helt fornyet. Trykskærmen er nu en vandret skærm på 17 tommer, som kan vippes til højre og venstre og har fået en væsentlig kraftigere processer inde bag. Rattet er utraditionelt, men styretøjet er ikke elektronisk.

Helt ny førerplads med vandret skærm

Forandringen er til at få øje på ved førerpladsen. Den er helt ændret og særligt skærmene er synlige fornyelser. Den hidtidige, lodretstående kæmpeskærm er erstattet af en 17-tommerskærm på den flade led. Den har høj opløsning (2.200x1.300), kan drejes mod enten fører- eller passagersiden, og processorerne er blevet kraftigere.

Bilerne har også fået et særpræget rat – i stil med styregrejerne i nogle fly. Rattet er skåret over for oven og hindrer dermed ikke udsynet til instrumenthuset (bilerne har stadig ikke headup-display). Det nye rat er standard og kan ikke fravælges ifølge Teslas danske hjemmeside.

Trods deres visuelle design er der ikke tale om et rent elektronisk styretøj, kaldet steer by wire. Det får Lexus formentlig lov at komme først med, når elbilen RZ lanceres i begyndelsen af 2023. Lexus (og lidt senere Toyota) kan med det elektroniske styretøj bl.a. tilbyde variabel udveksling.

Også midterkonsollen er ny. Der er nu plads til trådløs opladning af to store telefoner.
Også midterkonsollen er ny. Der er nu plads til trådløs opladning af to store telefoner.

To års fravær

Med lanceringen af Plaid gør de to store Teslaer comeback efter to års fravær. Det er ellers ganske uhørt i bilbranchen at lade der være et så stort hul mellem modelgenerationer.

Model S og X har reelt ikke været solgt i Danmark siden udgangen af 2020. Tilmed bliver det først på et ukendt tidspunkt i 2023, at de almindelige udgaver kommer til Europa.

Da bilen blev præsenteret i USA i januar 2021, lød meldingen ellers, at de fornyede Model S og X forventeligt kunne leveres i Danmark fra september 2021.

Der er sket forbedringer af motorer, batteri og batteristyring, men Tesla er ikke særlig specifik herom.
Der er sket forbedringer af motorer, batteri og batteristyring, men Tesla er ikke særlig specifik herom. Model S Plaid har en officiel rækkevidde på forventet 600 km, mens den for X'eren er 528 km.

Helt ekstrem version opgivet

I mellemtiden har Tesla opgivet den planlagte, absolutte topmodel, S Plaid Plus, der angiveligt skulle være kommet under 2,0 sekunder i 0-100 km/t.-disciplinen.

Dermed ser det ud til, at Lucid Air snart kan vippe Model S Plaid af tronen som verdens hurtigste ret snart. Den særlige Air Sapphire-udgave får over 1.200 hk og tilsyneladende en 0-100-tid lige under 2,0 sekunder.

Ud fra de amerikanske priser nærmer vi os her tre mio. kr. i Danmark.

De to Model S Plaid-modeller kan ved bestilling nu leveres fra december til februar.

1,5 mio. kr.

Priserne ligger tæt på 1,5 mio. kr. for begge modeller. Det er noget af en stigning, siden priserne blev meldt ud i januar 2021. Dengang blev Plaid opgivet til 1.150.000 kr. og Plaid Plus til 1,4 mio. kr. Afgiftsstigninger siden udgør kun en beskeden del af prishoppet.

Model S Long Range er ikke prissat. I 2021 blev prisen annonceret til 823.000 kr., men ud fra prisstigningen på Plaid ligner det nu en pris tæt på én mio. kr. for Model S i standardudgave.

Nu er kun hvid lakering standard på S og X. De øvrige fire farver koster 14.000-17.000 kr. ekstra. På samme måde er sort kabine standard, mens hvid/beige med kulfiber-pynt giver et tillæg på 19.000 kr. Model X har seks sæder og anhængertræk som standard.

Selvkørende er ikke selvkørende

En såkaldt enhanced autopilot koster 29.000 kr. Desuden fortsætter Tesla med at sælge varm luft i form af ’fuldt selvkørende egenskaber’ til 58.000 kr.

Her og nu får man kun ’trafiklys- og stopskiltkontrol’ for pengene samt på et tidspunkt, som Tesla ikke angiver, ’autostyring i byen’. Det defineres ikke, hvad denne autostyring i byen går ud på.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023