Nyt elbil-mærke klar til lynskift af batteri

Allerede i år kan ejere af det nye bilmærke Nio skifte batteri i Danmark. Batteriskiftestationerne er én blandt flere tjenester, der gør det kinesiske mærke unikt.

Nio åbner sidst i 2022 sin første danske batteriskiftestation i Slagelse.
Nyt om biler

På en tur tværs over Sjælland bliver det snart muligt at udskifte hele batteriet på sin elbil, så man på et øjeblik kan fortsætte måske 400 km.

Det gælder, hvis man bliver ejer af den nye luksus-elbil Nio ET7 og dens kommende søskende.

Nio holder fast i den lovede danmarkspremiere til efteråret, og bekræfter nu, at den første batteriskifte-station i Danmark vil være klar sidst på året. Den er under opførelse ved Slagelse.

Flere stationer på vej

Den ansvarlige for Nios skiftestationer sagde i foråret til Motor, at planen var seks stationer inden nytår. Den takt tør Nios nytiltrådte danske informationschef ikke garantere, men siger, at man ’satser på flere (end én, red.) i år.’

På skiftestationen løftes bilen en anelse med en lift, inden det brugte batteri skrues af af en robot og et frisk sættes op i stedet.
På skiftestationen løftes bilen en anelse med en lift, inden det brugte batteri skrues af af en robot og et frisk sættes op i stedet.

Hvis ellers teknikken fungerer gnidningsfrit, er det flade batteri udskiftet med et frisk på ca. fem minutter. Da det indtil videre største batteri er på 100 kWh, vil man efter de fem minutter kunne fortsætte omkring 400 km, idet det nye batteri som udgangspunkt er ladet op til 90 procent.

Batteriskiftet foregår fuldautomatisk. Det gælder også, når bilen bakker ind i skiftehallen. Ordningen indgår i den batterileje-aftale, Nio-købere kan vælge at indgå, når de køber bilen. Der er indgår også en vis mængde strøm via lynladning i abonnementet.

Det er uvist, hvad den danske pris for et abonnement bliver.

ET7 bliver første Nio-model i Danmark. Den skulle komme sidst i 2022.
ET7 bliver første Nio-model i Danmark. Den kommer sidst i 2022, men i første omgang i begrænset antal.

Skal fjerne 'batteriangst'

Nio nævner flere grunde til batteriskifte. Først og fremmest går det hurtigt. Bilisten kan bytte batteriet på fem minutter og får dermed op mod 450 km rækkevidde. Standardbatteriet er på 100 kWh og vil normalt være ladet op til 90 pct. på byttestationen.

Muligheden for batteriskifte skal også fjerne ’batteriangsten’, for batteribytte er kombineret med leje af batteriet. Dermed burde der ikke være bekymring over degradering af batteriet, og som batterierne bliver bedre, kan man få glæde af det i sin eksisterende Nio.

Mærket forventer således at lancere et batteri med den nye faststof-teknik i 2023. Så øges kapaciteten til 150 kWh.

Sund ladning

Desuden reduceres det slid, som lynladning kan give, da batterierne på skiftestationerne lades med omkring 40 kW, og det kan ske, når strømmen er grønnest (og billigst). Nio planlægger 1.000 Power Swap-stationer uden for Kina foruden egne 180 kW-lynladere. Det vil til dels ske i samarbejde med Shell.

Nio har stor tiltro til batteriskifte. Det unge kinesiske mærke har rundet 1.000 skiftestationer, heraf langt de fleste i Kina. 10 mio. skift har brugerne indtil videre gennemført, så Nio har opbygget en solid erfaring med teknikken. Der er dog ingen tilgængelig statistik for driftssikkerheden. Som udgangspunkt er der kun en skifterobot på hver station.

Nio-brugere er dog ikke fortabt, hvis en station ikke fungerer. De kan som øvrige elbilejere lade op hjemme eller på eksisterende lynladere.

Det er Nio selv, der gennem selskabet Nio Power bygger batteriskiftestationerne og tilbyder lynladning. En ny fabrik, der skal bygge skiftestationer til det europæiske marked, er ved at blive opført i Ungarn.

Nio har i Oslo dette 2.000 kvadratmeter store Nio House. Et tilsvarende, men formentlig mindre er ved at blive indrettet i København.
Nio har i Oslo dette 2.000 kvadratmeter store Nio House. Et tilsvarende, men formentlig mindre er ved at blive indrettet i København.

Flere unikke idéer

Det unge kinesiske mærke skiller sig ud på flere andre områder end batteriskifte.

Nio forsøger bl.a. at opbygge en slags klubstemning omkring mærket. Det sker gennem en app, der omfatter meget andet end bil og ladning, og i Kina holder Nio kæmpestore arrangementer for sine ’medlemmer’.

Et vigtigt element i det er ’Nio House’, som åbnes i vigtige byer. Det vil i første del af 2023 ske i København i stil med det gigantiske hus på 2.000 kvadratmeter, som Ni sidste år indviede på den dyreste adresse midt i Oslo.

Her kan alle komme og holde møder, deltage i daglige arrangementer, købe noget i caféen eller bare slå sig ned foran pejsen. Man kan naturligvis også se Nios modeller inkl. futuristiske konceptbiler, men de skal ikke dominere, og der står ingen ivrige sælgere klar med en slutseddel.

Hvor stort, Nio House bliver i København, og hvor det skal ligge, er uvist.

ES7 kan blive en vigtig model for Nio, når den formentlig kommer i 2023.
ES7 kan blive en vigtig model for Nio, når den formentlig kommer i 2023. Pukler over forruden er til bilens selvkørende funktioner.

Stor sedan i år, SUV næste år

Første model i Danmark bliver den netop lancerede ET7, der er en stor sedan i stil med Tesla Model S. ET7 skiller sig ud ved angiveligt at få en høj grad af autonom kørsel, og så kan den skifte batteri som alle øvrige Nio-modeller.

ET7 kommer til efteråret i begrænsede styktal.

Først vil modellen komme med 100 kWh-batteri, som giver en rækkevidde på over 500 km. Senere følger et på 150 kWh, hvor rækkevidden formentlig vil nærme sig 800 km. Et batteri på 75 kWh tilbydes formentlig også.

Senere – formentlig i 2023 - kommer en lidt mindre sedan, ET5, og en mellemstor SUV, ES7. Også her bliver der formentlig tale om rækkevidder på op mod 800 km med det største batteri.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023