For blot ét år siden var der 52.000 elbiler i Danmark. Nu er der kommet næsten dobbelt så mange fuldt elektriske biler på de danske veje, og midt i oktober passerede bestanden af elbiler milepælen på 100.000.
Antallet af opladelige biler er oppe på ca. 200.000, da der nu er tæt på 99.000 plugin-hybrider.
7 procent kan lades op
Selv om det går ganske hurtigt med at få nye opladelige biler ud på vejene – via nysalg og brugtimport – udgør de stadig en beskeden minoritet. 3,6 procent af alle personbiler i Danmark er elbiler og 3,5 procent er opladningshybrider.
- Det er ikke mere end tre år siden, at vi nåede op på 10.000 elbiler, og siden er det gået hurtigt, siger FDMs forbrugerøkonom, chefkonsulent Ilyas Dogru.
Han mener, at det hurtigt voksende salg skyldes flere ting.
- Der er ro om afgifterne på elbiler, modeludbuddet er øget markant, og bilerne tiltaler danskernes behov, herunder rækkevidde og anhængertræk, siger han.
Klima og økonomi er vigtigt
Ilyas Dogru peger på, at ca. halvdelen af bilkøberne overvejer en opladelig bil pga. klima, mens fire ud af ti overvejer pga. økonomien.
- Samlet set har vi haft en cocktail, som har fremmet elbilerne. Men for fire ud af ti, som overvejer at købe en opladelig bil, fylder det stadig meget, om de kan få den ladet op. Derfor er det vigtigt, at politikerne i forbindelse med den nye valgperiode træder på speederen i forhold til udbygning af ladeinfrastruktur og vedvarende energi.
FDM mener:
Det er vigtigt, at politikerne i den kommende valgperiode tager stilling til afgifter på elbiler igen. I aftalen fra 2020 antog politikerne, at priserne faldt, hvilket ville betyde, at elbiler ville blive konkurrencedygtig i indkøbspris i forhold til benzinbiler allerede i 2024-2025.
Men vi må erkende, at corona, pres på forsyningskæder og krigen i Ukraine har medført det modsatte. Derfor er FDMs ønske, at politikerne udskyder alle tænkelige afgifter på elbiler. Højere afgifter selv på mellemlang sigt vil være gift for elbilsalget.
Stor ændring på 5 år
For fem år siden var næsten halvdelen – 45 procent – af alle elbiler en Tesla. Renault stod for 21 procent og Nissan for 10 procent.
Siden er elbil-parken jævnet langt mere ud på mange mærker. Tesla er faldet til 27 procent, Renault er på under fem procent, og Nissan står kun for tre procent af alle elbiler.
I den høje ende finder vi nu – efter Tesla – VW med 16 procent, Hyundai med 7 procent og Audi med 5,5 procent af alle elbiler.
Med de 200.000 'grønne' biler er den danske bilpark kommet godt afsted mod de politiske mål. Da regeringen i december 2020 kom med afgiftsreformen med særligt afgiftsreduktion til elbiler og plugin-hybrider, lød visionen på én mio. grønne biler i 2030. Aftalen skulle helt konkret sikre 775.000 lavemissionsbiler.
Her mindre end to år efter er 20 procent af 2030-visionen altså opnået.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.