Kæmpe køremaskine med lang rækkevidde

Polestar er (næsten) klar med sin tredje model, Polestar 3, som er en stor el-SUV med voldsomme præstationer og over 600 km rækkevidde. Danske priser er klar, selv om der er et helt år til de første leveringer.

Polestar 3-verdenspremieren.
Nyt om biler

Det gik ikke stille for sig, da Polestar præsenterede sin første model designet fra grunden som en Polestar. 900 gæster fra store dele af verden inklusive USA, Australien, Sydkorea og Kina var inviteret til København af alle steder for at se bilen for første gang og høre på mærkets topfolk.

København var valgt bl.a. på grund af den danske hovedstads grønne profil og nok også, fordi Danmark er det land i verden, hvor det unge bilmærke har den højeste markedsandel.

- Det er vores første model designet fra grunden som en Polestar, og det en SUV decideret skabt til den elektriske æra, sagde den administrerende direktør, Thomas Ingenlath fra scenen.

Polestar 3 er en næsten fem meter lang SUV, men mærket har forsøgt at  få den til ikke at se voldsom ud.
Polestar 3 er en næsten fem meter lang SUV, men mærket har forsøgt at  få den til ikke at se voldsom ud.

Må ikke virke bombastisk

Med det sidste mente han bl.a., at selv om det er en SUV, som kunder over hele verden elsker, har Polestar forsøgt at fjerne de ting, der giver biltypen et negativt omdømme.

Ud over at den er elektrisk har Polestar arbejdet på at gøre den vindglat og energieffektiv og givet den en fremtoning, der ikke skal virke aggressiv.

Baglygterne med det brede bånd kendes til dels fra Polestar 2. Der er 160 LED-enheder.
Baglygterne med det brede bånd kendes til dels fra Polestar 2. Der er 160 LED-enheder.

Polestar 3

Længde: 4,90 m
Bredde: 1,97 m
Højde: 1,61 m
Akselafstand: 2,99 m
Motor: 2 med 490/517 hk
0-100: 5,0/4,7 sekunder
Rækkevidde: 610 km
Platform: SPA2

Søsterbil til Volvo EX90 og Lotus Eletre

Selv om Polestar 3 er skabt fra grunden som en Polestar, deler den en del teknik med Volvo, som skal bruge samme nye platform til EX90, der næste år afløser XC90. Også Lotus Eletre bygges på samme platform.

Polestar-direktøren nævnte adskillige gange, at man har fået hjælp af Volvo Cars på flere områder – noget ret usædvanligt i bilbranchen, også selv om det er inden for samme koncern.

Bl.a. er bilens computerkraft bygget på kraftige kredsløb fra den førende producent Nvida med software udviklet af Volvo. Det gælder også lidar-radar-systemer, hvor Volvo har stået for kalibrering, og det gælder den kabine-radar der skal sikre, at man aldrig utilsigtet efterlader børn og kæledyr i bilen.

Polestar 3 er 4,90 meter lang og har en akselafstand på 2,99 meter.
Polestar 3 er 4,90 meter lang og har en akselafstand på 2,99 meter. Frihøjden er 20 cm.

Polestar 3 er en stor bil – omtrent på størrelse med dagens Volvo XC90 – men virker knap så voldsom på grund af sin formgivning.

490 hk - mindst

Men voldsomme det er præstationerne. I første omgang tilbydes en ’standard’-udgave med 360 kW (490 hk) fra sine to motorer. Og som om det ikke skulle være nok, kan man tilkøbe en performance-pakke, så ydelsen vokser til 380 kW (517 hk) og drejningsmomentet skrues endnu højere op.

Firehjulstræk og luftaffjedring er standard, og frihøjden kan blive op til 20 cm.

Batteriet er en bamse på 111 kWh, og det giver efter de foreløbige tal en officiel rækkevidde på 610 km. Lynladning kan ske med op til 250 kW, selv om bilen ’nøjes’ med 400 volt-system.

Førerpladsen er i samme stil som hos dagens Polestar 2. Læderindtræk fås. Et særligt radarsystem i kabinen skal forhindre, at man efterlader børn og kæledyr.
Førerpladsen er i samme stil som hos dagens Polestar 2 med tablet-skærmen i midten (14,5 tommer) og et lille førerdisplay. Bilen har også headup-display. Læderindtræk fås. Et særligt radarsystem i kabinen skal forhindre, at man efterlader børn og kæledyr.

Lille bagagerum

Polestar har - modsat Volvo – fravalgt en tredje sæderække for at give god plads på anden række. Det er der også. Bagagepladsen er derimod ikke voldsom med 484 liter, heraf de 90 liter under gulvet. Dertil er der et lille rum under frontklappen.

Påhængsvægten er i den høje ende med 2.200 kg.

Da bilen efterhånden er det eneste sted, hvor moderne mennesker har tid til og vil bruge penge på et ordentlig musikanlæg, er der gjort ekstra meget ud af lydanlægget i Polestar 3, sagde direktør Thomas Ingenlath.

Bagagerummet er ikke imponerende stort for en bil på næsten fem meters længde. 484 liter er der - inkl.. et kælderrum.
Bagagerummet er ikke imponerende stort for en bil på næsten fem meters længde. 484 liter er der - inkl.. et kælderrum.

Enormt lydanlæg

Bowers & Wilkens har leveret lydanlægget med hele 25 højttalere, heraf flere i hovedstøtterne. 1.750 watt er den samlede ydelse fra surround-anlægget.

For at sikre helt ren luft, uanset hvor bilen kører, er Polestar 3 forsynet med et avanceret og kraftfuldt luftrensningssystem, der kan udskifte kabinens 3.000 liter luft hvert minut.

Lydanlægget fra Bowers & Wilkins består af 25 indvendige højttalere (og tre udvendige). 1.750 watt er anlægget på.
Lydanlægget fra Bowers & Wilkins består af 25 indvendige højttalere (og tre udvendige). 1.750 watt er anlægget på.

Læderindtræk - men kun fra glade dyr

Polestar har fået udviklet nye typer syntetiske kabinematerialer, som modsat andre plasttyper ikke er baseret på råolie. Og så kan man også få bilen med uld og læder, da mange kunder stadig ønsker det, selv om Polestar virker en anelse flow over at tilbyde sådanne animalske produkter. Men – understreger Polestar – kohuder og uld kommer kun fra dyr, der er certificerede velfærdsdyr.

Sikkerhedssystemet er – som man vil forvente – avanceret og omfatter bl.a. ti airbags. Lidt efter introduktionen vil Polestar 3 kunne fås med lidar, som er en avanceret udgave af en radar, som kan se meget langt, fungerer også i mørke og kan skelne selv små genstande og deres hastighed og retning. Lidar kan i første omgang bruges til at forbedre sikkerhedsudstyr og den adaptive fartpilot, men bliver også en grundsten, når bilen på et tidspunkt i højere grad bliver selvkørende.

Polestar har en noget særpræget front. I stedet for en (køler-)grill benytter Polestar pladsen til en 'smartzone', hvor et stort antal sensorer sidder. Det står ligefrem på panelet, som også har synlige varmetråde.
Polestar har en noget særpræget front. I stedet for en (køler-)grill benytter Polestar pladsen til en 'smartzone', hvor et stort antal sensorer sidder. Det står ligefrem på panelet, som også har synlige varmetråde.

800.000 kr.

Den danske pris er klar. 800.000 kr. koster en højt udstyret lanceringsmodel. Man kan tilkøbe nogle få ting, bl.a. performancepakken til 80.000 kr., mere avancerede lygter, læderindtræk, anhængertræk og vinterhjul. Med 2023-afgifter er det muligt at klemme prisen lidt over én mio. kr.

Selv om bilen nu har haft verdenspremiere, går der lang tid, inden de første kunder kan få deres bil. Leveringerne begynder i fjerde kvartal 2023.

Polestar 3 skal fremstilles både i USA og i Kina. Bilerne til Danmark kommer fra den kinesiske fabrik.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve